Min mor vil på internett.. Forslag ??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av bikerdude73 »

Heisann.

Moren min har endelig fått seg egen bolig etter en lang tid uten pga samlivsbrudd.

Hun vil jo da gjerne på nett igjen. Men hennes bruk av internett er jo begrenset til småsurfing som fjesboka og slikt.
Ikke noe kraftigt med andre ord.

Noen som har forslag til abonement? Levrandør og slikt? :-k

Hun skal ikke ha fasttelefon. Kun mobil. Men kan jo alikevel kjøre nett ut av veggen. Koster vel ca 70kr i gebyr når
en ikke har fasttelefoni.

Tar veldig gjerne mot forslag her som jeg kan sjekke ut for å hjelpe moderen! ;-)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av Carpa »

Det kommer jo an på hvilke som er tilgjengelige der hun bor.
Ta en titt på denne siden så finner du ut hvem som kan levere til henne
http://www.bredbandsguiden.no/
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av Moby »

Jeg har litt erfaring med mobilt bredbånd. De billigste mobilt bredbånds abonnementene er billigere enn adsl/vdsl/fiber osv. Mobilt bredbånd funker med 2g men man bør ha god 3g dekning. 4G er enda bedre men hvis moren din bor på karmøy ser jeg at telenor ikke har 4g der enda. Mobilt bredbånd er avhenging at man har bra dekning det er jo ofte entydig med å bo sentralt.

Jeg har lagt merke til at folk som ikke er teknisk anlagt syns det til tider er tungvindt med mobilt bredbånd. Disse små ruterne kan av og til henge seg og da må de nullstilles, de som har usb-modem må koble seg opp hver gang man skrur på maskinen. På de billigste abonnementene er det også en begrenset mengde data du kan laste ned hver måned

Selv syns jeg fast bredbånd er mer stabilt og man kan surfe og laste ned så mye man vil. Man er ikke avhengig av mobildekningen, og fast brebånd er enklere å feilsøke på, jeg regner med det er du som må gjøre den jobben :P :p . Hvis jeg var deg ville jeg gått for fast bredbånd. Finn en billig leverandør på linken som carpa kom med så går det nok i orden :-)
Sist redigert av Moby den 03 mai 2013, 21:35, redigert 1 gang totalt.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av bikerdude73 »

Ja det bør være fast bredbånd som har en lav kostnad per måned.
Mobilt blir for komplisert for henne og ved vanligst så kan jeg alltids fikse opp for henne da jeg bor kun 5 min gange fra henne.

Det jeg vel er ute etter er et billigt måneds abonoment.

Hun vil ikke ha TV og bryr seg ikke om filmer og serier. Internett vil jo da være greit for henne.
Da kan hun være sosial på facebook og lignd pluss lese nettavisene og slikt.

Vet at NextGentel, Broadnet, Telenor og div andre leverer her.
Har selv Broadnet med god erfaring men vet ikke om de har et eget tilbud som vil passe til min mor.
Jeg har jo 20mps og det har ikke min mor bruk for i det hele tatt. :-)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av AJ »

Anbefaler også Broadnet :thumleft
Har hatt noen linjebrudd her jeg bor og har måttet kontakte support hos Broadnet. Selv om problemet ikke har løst seg så kjapt som ønskelig, har folkene på support tatt seg god tid uten å stresse med å forsøke å hjelpe så godt de kan.
Mye bedre på dette enn andre leverandører jeg har hatt.
Det skal også nevnes at Broadnet-forbindelsen har vært jevnt stabil.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av Moby »

Da burde nok en 5mb(evt. 4.5 fra brodanet) linje holde for henne. Om du velger broadnet eller nexgentel har ikke så mye å si, begge leier linje fra Telenor. Selger broadnet alle sine abonnement til samme pris? hvis det er tilfeller er jo det et bra tilbud og nextgentel er jo ikke akurat kjent for god kundeservice :-k
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av fs650e »

Elolz skrev:Anbefaler Broadnet :thumleft Er vel ikke lett å finne noe bedre til under 295,- i mnd? Du kan jo også verve henne, så får dere 1mnd gratis hver :knegg
Pris er ikke alt! Folk skal ha billig billig billig, men fatter ikke hva som faktisk går inn i å bestille adsl.. Det er mninimum 2 mennesker inne i bildet, kanskje 3.
Dama hos Jara,
Montøren til Stjelehor,
Utsendelse modem hos ISP

Jeg har erfaring fra nettleveranse, (Support/2.linje).. Tro meg når jeg sier at de fleste tror det "bare er å trykke på en knapp".

Selv betaler jeg 799 kr i mnd for nettet mitt, hvorfor skal nettleverandører legge til rette for privatpersoner, når de lett tjener det samme på 1 bedriftskunde som på 10 privatkunder?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av fs650e »

Moby skrev:Da burde nok en 5mb(evt. 4.5 fra brodanet) linje holde for henne. Om du velger broadnet eller nexgentel har ikke så mye å si, begge leier linje fra Telenor. Selger broadnet alle sine abonnement til samme pris? hvis det er tilfeller er jo det et bra tilbud og nextgentel er jo ikke akurat kjent for god kundeservice :-k
Det er ikke sant. Ventelo(Broadnet) har utstyr i ganske mange sentraler.. Tror NGT har det også.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av Moby »

fs650e skrev:
Moby skrev:Da burde nok en 5mb(evt. 4.5 fra brodanet) linje holde for henne. Om du velger broadnet eller nexgentel har ikke så mye å si, begge leier linje fra Telenor. Selger broadnet alle sine abonnement til samme pris? hvis det er tilfeller er jo det et bra tilbud og nextgentel er jo ikke akurat kjent for god kundeservice :-k
Det er ikke sant. Ventelo(Broadnet) har utstyr i ganske mange sentraler.. Tror NGT har det også.

Ja, de har noen dslam-er her og der men hvem tror du eier transport-nettet til dslam'n :P :p
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av RuneMC »

Ca 300 kr/mnd bør holde hvis man frikobler seg litt fra den tekniske diskusjonen. Behovet er jo ikke stort.
Bor hun i et borettslag i en by/tettsted kan det hende det er billigst via en fellesavtale.

Både internett-leverandører og TV-leverandører "melker" privatkundene IMHO.
Lite investering i ny infrastruktur og regnskap som viser sterkt økende overskudd og/eller konsernbidrag (=overskudd som går til eiere, og som reduserer skatt) tyder på det...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av KydeX »

Hvor bor hun, hva finnes? Selv har jeg hatt fiber fra Altibox de siste ti årene, og det er raskt og superstabilt. Ja, det er nok mer enn hun trenger (selv går jeg vel under betegnelsen "superbruker"), men noe mer stabilt skal en lete etter. Tror jeg har hatt avbrudd i tjenesten ca. To ganger på ti år. Ellers har jeg hatt ADSL fra Telenor og Nexgentel, men ingenting kan måle seg med fiber hvis du har muligheten.

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av fs650e »

KydeX skrev:Hvor bor hun, hva finnes? Selv har jeg hatt fiber fra Altibox de siste ti årene, og det er raskt og superstabilt. Ja, det er nok mer enn hun trenger (selv går jeg vel under betegnelsen "superbruker"), men noe mer stabilt skal en lete etter. Tror jeg har hatt avbrudd i tjenesten ca. To ganger på ti år. Ellers har jeg hatt ADSL fra Telenor og Nexgentel, men ingenting kan måle seg med fiber hvis du har muligheten.
Altibox er vel de som har klart å gjøre fiber til "ADSL" ved å levere mindre opp enn ned? Enten så har man synkront, eller så har man ikke ordentlig fiber...
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av KydeX »

Det stemmer ikke hos meg. Full guff begge veier.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av jonnykr »

Jeg har hatt Telenor i mange år og er kjempefornøyd med dem. Stabile linjer og aldri noe tull er min erfaring. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Min mor vil på internett.. Forslag ??

Legg inn av fs650e »

jonnykr skrev:Jeg har hatt Telenor i mange år og er kjempefornøyd med dem. Stabile linjer og aldri noe tull er min erfaring. :thumleft
Jeg hater Stjelehor som pesten! Du finner ikke et annet selskap som er så opphengt i å dra ut teknologi så lenge de kan!

En gang fikk jeg høre av en høyt i Telenor (Mens jeg holdt på å legge fiber at) :
"Fiber? Pøh! 100mbit? Er da INGEN som trenger det, ADSL holder fint i flere år fremover"

Dette virker være den generelle holdningen til disse gamle .. Jeg finner faen ikke ord for hva de er engang.. i Telenor..
Og 79 kroner måneden (elns) skal de ta for VEDLIKEHOLD av telenettet.. VEDLIKEHOLD my ass! Om man klager på linja, selv om man veit at det er noe galt (Kan se det på DSLAM) så svarer de bare "Ja, men telefonen fungerer, og vi har ikke krav til å levere bredbånd".. For 79 kroner mnd skulle man tro de hadde nok av midler til å bytte ut STORE strekker med kobberkabel! Og holde den vedlike.
Den kabelen er faenmeg nedbetalt mange ganger!

Kobbernettet må overleveres en egen instans som har retningslinjer om at ALL kobber skal vedlikeholdes! (Tenk om det hadde liggi cat6 fra sentral og ut ... omg, that speed!)

Men en ting skal Stjelehor ha.. Jeg hadde aldri problemer med linja mi på Dokka :D (Sugen hastighet, men det er det jo på ADSL)
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Svar