Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av lasse_hansen »

RuneMC skrev:Her har dere reglementet til en sånn "racersykkel"-klubb :lol
http://idrett.speaker.no/Organisation.a ... CU=1034883
Støtter disse reglene! Disse skal følges fra punkt og prikke fra meg herretter, haha :knegg

Hobbes
Innlegg: 1
Registrert: 06 mai 2013, 20:58
Motorsykkelen din: Bilist - gjest

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Hobbes »

Duville skrev:Det finnes vel en regel om at hvis du blir tatt igjen av raskere kjøretøy så plikter man faktisk å slippe vedkommende forbi.
Jada, en slik regel finnes, det er trafikkreglenes §12.4:

"Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Enda en interessant regel er §5.3:

"Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene." (min uthevelse)

Denne regelen forbyr kjøring i felt, slik det er blitt så populært, men den blir så vidt jeg kan se hverken fulgt eller håndhevet.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av frodef »

Motorsyklisten i videoen var jo fullstendig på bærtur, og det må jeg si mange av kommentarene her er også. Som mange har sagt så har syklister omtrent samme retter og plikter som andre i trafikken. At mange syklister ikke respekterer rødt lys og fotgjengere i gangfelt er irriterende, men syklistene er uansett myke trafikkanter og jeg tror ærlig talt verden hadde vært bedre dersom flere syklet mer.

Og i tillegg: Man skal ikke sykle mye i dette landet før man får seg innprentet at trafikkreguleringen her overhodet ikke er lagd med syklister engang lengst bakerst i bakhodet. Man blir behandlet som lovløs og da oppfører man seg lovløst (altså, ikke jeg da..). Jeg har hatt gleden av å sykle i Nederland også, og det er som natt og dag når man overalt har egne sykkelveier, trafikklys etc og ikke bare noen hvite striper der det tilfeldigvis kanskje er plass til det, og som forsvinner i intet så fort man nærmer seg et veikryss, en rundkjøring, busslomme eller andre steder der man faktisk hadde trengt oppmerkingen.

Forresten, noen ganger når jeg sykler fra jobb (hvilket er sjeldnere enn jeg skulle ønske) så er det et strekk hvor jeg kan velge mellom gangfart på et smalt fortau eller en smal ensporet veibane i et par hundre meter. Da gjør jeg som jeg har lært på mc og legger meg midt i veibanen så ingen luring skal lure seg forbi i 60 km/t fordi det sikkert er 30 cm klaring. Jeg blir stressa hver gang fordi det sikkert er en bilist eller to som mister 4-5 sekunder, men jeg svinger da unna så fort det lar seg gjøre. Alle må ta hensyn.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Vet at det er noen medlemmer her inne som sitter i Italia og skriver. Føler meg overbevist om at de kunne tilført diskusjonen litt. Min lille erfaring etter kanskje et halvt år til sammen i Italia, er at det er en slags gjensidig respekt. Bilførere respekterer faktisk syklistene, og tro det eller ei, men syklistene respekterer bilistene også.. Men dette er bare hva jeg tror. Kanskje noen andre her vet..?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jonnykr »

Elolz skrev:Syns vi er altfor snille med syklistene her til lands. De har ingenting å gjøre på godt trafikkerte veier om de ikke kan holde fartsgrensene. Var på Gran Canaria for et par uker siden og tok buss mellom noen byer, var alltid noen syklister som hindret trafikken. Bussjåføren var fly forbanna og tutet flere ganger, samme med bilene.

Ser heller at de sykler hensynsfullt på fortauet enn at vi må ta hensyn til de i trafikken, der de på død og liv skal vingle seg bortover så det er umulig for biler og større kjøretøy å komme seg forbi hvis det er trafikk i mot.

Og når det gjelder scootere så har de heller ingenting på godt trafikkerte veier å gjøre om de ikke greier fartsgrensen.. Fatter ikke hvordan det er mulig å finne på noe så dumt som 45km/t grensen ](*,)
Er vel et EU direktiv det vel?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... 1.11016943

Litt av en holdning denne syklisten hadde. Får meg til å lure på om han har førerkort og vet noe om trafikkregler og adferd.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Erman »

Carpa skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... 1.11016943

Litt av en holdning denne syklisten hadde. Får meg til å lure på om han har førerkort og vet noe om trafikkregler og adferd.
Så flott å bare ha andre å skylde på da gitt...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

Her har vi feil holdning hos en bilist vil jeg si
http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 549081.ece

Greit å være irritert på syklister av og til, men å kjøre borti dem med vilje er langt over grensen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

Hvis du blinket til høyre, absolutt. Ellers er de snare til å sykle forbi på høyresiden også - f.eks. foran trafikklys. Alltid morsomt når man har ventet på en sjanse til å kjøre forbi, fått til det, men så må stoppe pga trafikklys og syklistene ser sitt snitt til å kjøre forbi, sånn at det blir på'n igjen...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Helt enig med deg! De skal jo følge vanlige trafikkregler de også men de vil ikke miste farten sin (er vel slitsomt å tråkke seg opp igjen) også ender det opp med trafikkfarlige situasjoner. Er ingen jeg er mer obs på en syklister for de er rett og slett ustabile, vet aldri hva de kan finne på å gjøre.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)

Men uansett, vi kan konkludere med at syklister er noe dritt

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Det gikk bra med både meg og syklisten. Jeg visste jo at han var der, så jeg bare ga litt gass og sørget for å være først.. :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??
Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar