Støtter disse reglene! Disse skal følges fra punkt og prikke fra meg herretter, hahaRuneMC skrev:Her har dere reglementet til en sånn "racersykkel"-klubb![]()
http://idrett.speaker.no/Organisation.a ... CU=1034883

Støtter disse reglene! Disse skal følges fra punkt og prikke fra meg herretter, hahaRuneMC skrev:Her har dere reglementet til en sånn "racersykkel"-klubb![]()
http://idrett.speaker.no/Organisation.a ... CU=1034883
Jada, en slik regel finnes, det er trafikkreglenes §12.4:Duville skrev:Det finnes vel en regel om at hvis du blir tatt igjen av raskere kjøretøy så plikter man faktisk å slippe vedkommende forbi.
Er vel et EU direktiv det vel?Elolz skrev:Syns vi er altfor snille med syklistene her til lands. De har ingenting å gjøre på godt trafikkerte veier om de ikke kan holde fartsgrensene. Var på Gran Canaria for et par uker siden og tok buss mellom noen byer, var alltid noen syklister som hindret trafikken. Bussjåføren var fly forbanna og tutet flere ganger, samme med bilene.
Ser heller at de sykler hensynsfullt på fortauet enn at vi må ta hensyn til de i trafikken, der de på død og liv skal vingle seg bortover så det er umulig for biler og større kjøretøy å komme seg forbi hvis det er trafikk i mot.
Og når det gjelder scootere så har de heller ingenting på godt trafikkerte veier å gjøre om de ikke greier fartsgrensen.. Fatter ikke hvordan det er mulig å finne på noe så dumt som 45km/t grensen
Så flott å bare ha andre å skylde på da gitt...Carpa skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... 1.11016943
Litt av en holdning denne syklisten hadde. Får meg til å lure på om han har førerkort og vet noe om trafikkregler og adferd.
Helt enig med deg! De skal jo følge vanlige trafikkregler de også men de vil ikke miste farten sin (er vel slitsomt å tråkke seg opp igjen) også ender det opp med trafikkfarlige situasjoner. Er ingen jeg er mer obs på en syklister for de er rett og slett ustabile, vet aldri hva de kan finne på å gjøre.SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?
Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?
Sent from my GT-I9300
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??jhn skrev:Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?
Sent from my GT-I9300
Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.ega16 skrev:Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??jhn skrev:Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?
Sent from my GT-I9300