Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Kjøp denne så kan du finne styrestrømmen din :) Prøv ledning for ledning og for hver ledning slår du på og av tenningen til du finner en som ikke har strøm når tenningen er av og har strøm når tenningen er på :)
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Det finnes visstnok ulike typer releer ogsåSuperMorten skrev:Relé kan kjøpes på Biltema..Carpa skrev:SuperMorten skrev:Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?![]()
![]()
Trodde det fantes et relee jeg kunne bruke jeg
ref Snikkaren sitt innspill:
Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... ele-42134/
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Så jeg kan ikke bare stikke tunga borti altsåDrGreve skrev:Kjøp denne så kan du finne styrestrømmen din :) Prøv ledning for ledning og for hver ledning slår du på og av tenningen til du finner en som ikke har strøm når tenningen er av og har strøm når tenningen er på :)
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
SuperMorten skrev:Relé kan kjøpes på Biltema..Carpa skrev:SuperMorten skrev:Sett det der hvor det passer. At det er unna veien, men samtidig at du kommer til for å plassere/montere skikkelig.Carpa skrev:Og disse releene pleier å være i nærheten av batteriet eller?![]()
![]()
Trodde det fantes et relee jeg kunne bruke jeg
ref Snikkaren sitt innspill:
Hvis den skal slå seg av når du slår av tenningen, så må du koble den til via et rele. Da henter du styrestrøm til releet fra ledningen som går til enten baklyset eller hovedlyset, og releet slår inn når tenningen kommer på.
Hvor pokker er Biltema - der har jeg aldri vært

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
He, he. Du stikker spissen inn i en ledning og den ledningen som henger i lampa fester du til gods eller minuspolen på batteriet. Når du finner strøm, så lyser lampa i "pennedelen:)Carpa skrev:Så jeg kan ikke bare stikke tunga borti altsåDrGreve skrev:Kjøp denne så kan du finne styrestrømmen din :) Prøv ledning for ledning og for hver ledning slår du på og av tenningen til du finner en som ikke har strøm når tenningen er av og har strøm når tenningen er på :)
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=pr%C3%B8velampe" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Hvis du skal gjøre dette selv så skal du kanskje få noen til å kjøpe det du trenger eller være med deg så du får det riktig - eller noen setter opp delene så du får det som skal til. Virker ikke heeeelt som om du er på veldig mye annet enn godt mot og det er jo ett godt utgangspunkt. Når du har fått de rette delene så er det enklere å vise og forklare hvordan....
Tror jeg
Tror jeg
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
ok, da ordner dere en handleliste til meg da :-)Duville skrev:Hvis du skal gjøre dette selv så skal du kanskje få noen til å kjøpe det du trenger eller være med deg så du får det riktig - eller noen setter opp delene så du får det som skal til. Virker ikke heeeelt som om du er på veldig mye annet enn godt mot og det er jo ett godt utgangspunkt. Når du har fått de rette delene så er det enklere å vise og forklare hvordan....
Tror jeg
Trenger vel egentlig bare et rele (men hvilket?) og en slik dings som sjekker strømmen på ledningene.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
i utgangspunktet kan nok dette høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke det :[-o<
baklysa får strøm (spenning) på en ledning, denne kobler du til punkt 85 på rele'et
jord (chassis) går inn på 86
pluss (batteri +) inn på 30
last ( din nyervervede lader??) på 87
ferdig
baklysa får strøm (spenning) på en ledning, denne kobler du til punkt 85 på rele'et
jord (chassis) går inn på 86
pluss (batteri +) inn på 30
last ( din nyervervede lader??) på 87
ferdig

- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
har du behov for hjelp, så MÅ jeg ut å kjøre i morgen
kan eventuelt gi deg en hand om du ønsker for det
send meg i så tilfellet en pm
kan eventuelt gi deg en hand om du ønsker for det
send meg i så tilfellet en pm
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Enkelt og greit forklart :)bjornen skrev:i utgangspunktet kan nok dette høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke det :[-o<
baklysa får strøm (spenning) på en ledning, denne kobler du til punkt 85 på rele'et
jord (chassis) går inn på 86
pluss (batteri +) inn på 30
last ( din nyervervede lader??) på 87
ferdig

Kjøper du ett vanlig lysrelè for langlys, så får du en kontakt til overs og det gjør absolutt ingen ting.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Relèer som selges i dag takler minst 30 ampèr og tviler sterkt på at noen gang vil overbelaste det..Carpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Så man må ikke ha et tilkoblingspunkt for hver dings man vil koble til altsåDrGreve skrev:Relèer som selges i dag takler minst 30 ampèr og tviler sterkt på at noen gang vil overbelaste det..Carpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Da er det bedre å la releet styre en liten sikringsboks. Sikringsboksen lar deg koble flere ting som f.eks lader, varmeholker, ekstralys, rumpevarme, stereoanlegg, kaffekoker, hårføner osvCarpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?

En sånn en:

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Hva med rettetang?SuperMorten skrev:Da er det bedre å la releet styre en liten sikringsboks. Sikringsboksen lar deg koble flere ting som f.eks lader, varmeholker, ekstralys, rumpevarme, stereoanlegg, kaffekoker, hårføner osvCarpa skrev:Ok, joda tror nok ikke det er så komplisert når man først vet hvor alt skal.
Men hva slags rele skal jeg kjøpe, eller spiller det ingen rolle?
Det er kanskje lurt å kjøpe et med flere kontaktpunkter så jeg kan koble varmeholkene på samme?![]()
En sånn en:
Altså, enda en boks som skal kobles til :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
tidligere kunne man gå inn på enhver bensinstasjon og kjøpe et rele' , i dag selger de vel helst boller og melk.
men, til og med biltema har vel rele'er som fungerer til dette bruket. Lierstranda??
biltema art nr42-301
sikringsholder art nr35-6006
men, til og med biltema har vel rele'er som fungerer til dette bruket. Lierstranda??
biltema art nr42-301
sikringsholder art nr35-6006
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
man kan splitte ledningen, men det blir litt finere med flere tilkoblingspunkter.Carpa skrev:Så man må ikke ha et tilkoblingspunkt for hver dings man vil koble til altså
kjøper du: Lukket relé med doble utganger. 30 A, artikkel nr 42-304 på bilrema, så har du to punkter allerede i releet
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Glemte rettetanga..Carpa skrev:
Hva med rettetang?
Altså, enda en boks som skal kobles til :-)å

Men seriøst, det er ikke "enda en boks", men kan i stedet bli "den eneste". Dette gjør at hver gang du skal koble noe nytt, er det bare å gå inn på en ledig sikring. Du trenger ikke tenke på relé osv. Det gjør alt mye enklere.. ogsom i reklamen, det enkleste er det beste..

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Ingen ting er vanskelig for de som kan det. Problemet er å finne ut hvor mye mottakeren egentlig kan uten at vedkommende blir fornærmet på noe vis. Uten at man vet hvor mye kunnskaper som befinner seg der er det vanskelig å forklare noe. Hvis mottaker tror releet er en bryter som monteres på styret så kan det være vanskelig for mottaker å plassere polene på releet.
Det finnes også "sko"/ fot som releet" kan dyttes inn i med kabler for ledningsskjøting og skruefeste for enkelt innfesting under en eksisterende bolt / mutter. Boksen som det vises til er også fin dersom det er en touringsmaskin som skal rigges opp....
Det finnes også "sko"/ fot som releet" kan dyttes inn i med kabler for ledningsskjøting og skruefeste for enkelt innfesting under en eksisterende bolt / mutter. Boksen som det vises til er også fin dersom det er en touringsmaskin som skal rigges opp....
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Ok, da skal jeg få tatt meg en tur på Biltema. Det er da ingenting annet jeg trenger?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Vel, det begynner å ane meg at den ikke skal festes på styretDuville skrev:Ingen ting er vanskelig for de som kan det. Problemet er å finne ut hvor mye mottakeren egentlig kan uten at vedkommende blir fornærmet på noe vis. Uten at man vet hvor mye kunnskaper som befinner seg der er det vanskelig å forklare noe. Hvis mottaker tror releet er en bryter som monteres på styret så kan det være vanskelig for mottaker å plassere polene på releet.
Det finnes også "sko"/ fot som releet" kan dyttes inn i med kabler for ledningsskjøting og skruefeste for enkelt innfesting under en eksisterende bolt / mutter. Boksen som det vises til er også fin dersom det er en touringsmaskin som skal rigges opp....

Jeg her ganske grønn på dette området..
Begge disse dingsene skal nå få plass under setet mitt går jeg ut i fra, her er det ikke veldig god plass da så kanskje jeg må droppe den sikringsboksen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Du har ikke en link til dette USB produktet da?
Årsaken til at jeg spør er at noe elektronikk er det i den pluggen (som konverterer ned fra 12V batterispenning til 5V USB spenning) og det kan f.eks. være en chip som ligger og føler på om motoren er igang (ved at det da er ladespenning på ca 14 volt, mot 12-13 volt når den er av og avhengig av dette slår av ladingen.)
Enkelt å teste da - bare koble til batteriet og se om det lader utstyr med MC'en av, kontra når motoren går.
Årsaken til at jeg spør er at noe elektronikk er det i den pluggen (som konverterer ned fra 12V batterispenning til 5V USB spenning) og det kan f.eks. være en chip som ligger og føler på om motoren er igang (ved at det da er ladespenning på ca 14 volt, mot 12-13 volt når den er av og avhengig av dette slår av ladingen.)
Enkelt å teste da - bare koble til batteriet og se om det lader utstyr med MC'en av, kontra når motoren går.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
som sagt, i morgen må jeg ut å kjøre litt.
tar gjerne turen utom Røyken/ Hurum/ omegn.
noe skal man jo bruke dagene til, og da helst noe fornuftig
tar gjerne turen utom Røyken/ Hurum/ omegn.

noe skal man jo bruke dagene til, og da helst noe fornuftig

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
120 sikringer skulle holde en stund det ja..Carpa skrev:Ok, da skal jeg få tatt meg en tur på Biltema. Det er da ingenting annet jeg trenger?

Kanskje noe ledning og kabelsko, for å feste ledningen til rele osv. og da trenger du også en tang til å klemme fast kabelskoen..
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... ett-35797/
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Denne er det jeg har kjøptRuneMC skrev:Du har ikke en link til dette USB produktet da?
Årsaken til at jeg spør er at noe elektronikk er det i den pluggen (som konverterer ned fra 12V batterispenning til 5V USB spenning) og det kan f.eks. være en chip som ligger og føler på om motoren er igang (ved at det da er ladespenning på ca 14 volt, mot 12-13 volt når den er av og avhengig av dette slår av ladingen.)
Enkelt å teste da - bare koble til batteriet og se om det lader utstyr med MC'en av, kontra når motoren går.
http://www.jpcycles.com/product/362-061
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)