Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
@biker7 - støtter den
Det enkleste er ofte det beste 


Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Ok, da blir det ikke å koble direkte til batteriet allikevel. Får se om jeg kommer meg en tur på Biltema i løpet av dagenRuneMC skrev:Ref min edit lenger oppe - fant altså at TAPP pluggen bruker 35mA i hvile-modus som betyrDvs rele MÅ brukes, vil jeg si.TAPP quiescent current (power consumption with no load) will drain a small motorcycle battery in as little as three to five days if connected directly to the battery. It is recommended that TAPP be connected to a switched power source to prevent battery drain when the vehicle is not running. A Posi-Tap™ tap connector supplied in the installation kit makes a robust connection to the vehicle electrical system quick and easy.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Tusen takk for flere nyttige tipsbiker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Carpa, denne løsningen er den enkleste du kan overhode gjøre bare for å ha ladestrøm til en mobil el. tilsv.biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette gjør at du får strøm når sykkelen er i gang og stopper når sykkelen stopper. Strømmen belastes sikringskursen til der du kobler på +, f.eks. baklys. Dette er uproblematisk! Om du ikke skal ha krølltang, rettetang, microbølgeovn og støvsuger tilkoblet så lag nå ikke mer styr ut av det!

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Ja det høres jo ut som det aller enkleste. Tvinner/taper man bare sammen disse to plussledningene da? Må bare ha dette måleinstrumentet for å finne ut hvilken ledning jeg kan koble dette tilDexter skrev:Carpa, denne løsningen er den enkleste du kan overhode gjøre bare for å ha ladestrøm til en mobil el. tilsv.biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette gjør at du får strøm når sykkelen er i gang og stopper når sykkelen stopper. Strømmen belastes sikringskursen til der du kobler på +, f.eks. baklys. Dette er uproblematisk! Om du ikke skal ha krølltang, rettetang, microbølgeovn og støvsuger tilkoblet så lag nå ikke mer styr ut av det!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Tvinne/tape blir ikke særlig bra, men disse kan brukes:Carpa skrev:Ja det høres jo ut som det aller enkleste. Tvinner/taper man bare sammen disse to plussledningene da? Må bare ha dette måleinstrumentet for å finne ut hvilken ledning jeg kan koble dette til
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... stk-44035/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prøvelampe/multimeter letter identifisering av ledning, men det går jo an å følge ledninger uten. Finn ut hvilken farge ledningen(e) til baklys/skiltlys har så er man langt på vei til å finne rett ledning.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Du får en sånn kabelskokobling/skjøteklemme som klemmer over en allerede eksisterende ledning der du skal hente strøm. Tape gir ofte ikke et bra og stabilt nok permanent koblingspunkt. Taping er ikke å anbefale. Dette er nok løsbart på mange enkle måter egentlig, men en skjøteklemme er det enkleste.Carpa skrev:Ja det høres jo ut som det aller enkleste. Tvinner/taper man bare sammen disse to plussledningene da? Må bare ha dette måleinstrumentet for å finne ut hvilken ledning jeg kan koble dette til
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... stk-44035/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Da har jeg vært på shopping 
Jeg håper jeg har kjøpt riktig rød ledning??
Carpas Crap a talk
Jeg håper jeg har kjøpt riktig rød ledning??
Carpas Crap a talk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Skulle gå greit med 0,75mm2 til dette. Det er vel såpass små strømmer (max 1A var det vel på denne USb-saken?) og kort kabellengde det er snakk om at verken spenningstap eller varmgang blir noe problem.Carpa skrev:Da har jeg vært på shopping
Jeg håper jeg har kjøpt riktig rød ledning??
Carpas Crap a talk
Vær bare obs på hvor du klipper innpå skjøteklemmen/fusakoblingen/strømtjuven. Den bør ikke ligge slik til at den blir utsatt for vann- og skittsprut ettersom isolasjonen på kablene blir frilagt inni fusakoblingen og dermed utsatt for korrosjon osv. Det kan også være lurt å plassere den slik at den er enkel å komme til for inspeksjon. Ikke få ganger de der har skapt trøbbel med dårlig kontakt osv...
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
He, he. Så bra ut. Det er vel ikke mye strøm som skal gå gjennom, så kvadraten på ledningen ser greit ut 

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Skal vi se om jeg har skjønt det riktig da?
Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.
Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.
Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Glem batteriet!Carpa skrev:Skal vi se om jeg har skjønt det riktig da?
Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.
Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Du har to ledninger på USB-laderen. En skal til jord (minus) og en skal strømtyves inn på plussledningen til baklyset. Thats it!
Edit: sikringen skal være mellom USB-laderen og strømtyven

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Trodde man kunne velge det ene eller det andre av disse to? Er det ikke enklest å hekte det på batteriet?Dexter skrev:Glem batteriet!Carpa skrev:Skal vi se om jeg har skjønt det riktig da?
Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.
Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Du har to ledninger på USB-laderen. En skal til jord (minus) og en skal strømtyves inn på plussledningen til baklyset. Thats it!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Ups, har rettet på det nåDexter skrev:
Edit: sikringen skal være mellom USB-laderen og strømtyven
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)