Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av biker7 »

Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av RuneMC »

@biker7 - støtter den :thumleft Det enkleste er ofte det beste :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Ref min edit lenger oppe - fant altså at TAPP pluggen bruker 35mA i hvile-modus som betyr
TAPP quiescent current (power consumption with no load) will drain a small motorcycle battery in as little as three to five days if connected directly to the battery. It is recommended that TAPP be connected to a switched power source to prevent battery drain when the vehicle is not running. A Posi-Tap™ tap connector supplied in the installation kit makes a robust connection to the vehicle electrical system quick and easy.
Dvs rele MÅ brukes, vil jeg si.
Ok, da blir det ikke å koble direkte til batteriet allikevel. Får se om jeg kommer meg en tur på Biltema i løpet av dagen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Tusen takk for flere nyttige tips :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Carpa, denne løsningen er den enkleste du kan overhode gjøre bare for å ha ladestrøm til en mobil el. tilsv.

Dette gjør at du får strøm når sykkelen er i gang og stopper når sykkelen stopper. Strømmen belastes sikringskursen til der du kobler på +, f.eks. baklys. Dette er uproblematisk! Om du ikke skal ha krølltang, rettetang, microbølgeovn og støvsuger tilkoblet så lag nå ikke mer styr ut av det! :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Dexter skrev:
biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Carpa, denne løsningen er den enkleste du kan overhode gjøre bare for å ha ladestrøm til en mobil el. tilsv.

Dette gjør at du får strøm når sykkelen er i gang og stopper når sykkelen stopper. Strømmen belastes sikringskursen til der du kobler på +, f.eks. baklys. Dette er uproblematisk! Om du ikke skal ha krølltang, rettetang, microbølgeovn og støvsuger tilkoblet så lag nå ikke mer styr ut av det! :thumleft
Ja det høres jo ut som det aller enkleste. Tvinner/taper man bare sammen disse to plussledningene da? Må bare ha dette måleinstrumentet for å finne ut hvilken ledning jeg kan koble dette til
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av pelsen »

Carpa skrev:Ja det høres jo ut som det aller enkleste. Tvinner/taper man bare sammen disse to plussledningene da? Må bare ha dette måleinstrumentet for å finne ut hvilken ledning jeg kan koble dette til
Tvinne/tape blir ikke særlig bra, men disse kan brukes:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... stk-44035/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prøvelampe/multimeter letter identifisering av ledning, men det går jo an å følge ledninger uten. Finn ut hvilken farge ledningen(e) til baklys/skiltlys har så er man langt på vei til å finne rett ledning.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

Carpa skrev:Ja det høres jo ut som det aller enkleste. Tvinner/taper man bare sammen disse to plussledningene da? Må bare ha dette måleinstrumentet for å finne ut hvilken ledning jeg kan koble dette til
Du får en sånn kabelskokobling/skjøteklemme som klemmer over en allerede eksisterende ledning der du skal hente strøm. Tape gir ofte ikke et bra og stabilt nok permanent koblingspunkt. Taping er ikke å anbefale. Dette er nok løsbart på mange enkle måter egentlig, men en skjøteklemme er det enkleste.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... stk-44035/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Da har jeg vært på shopping :smile:
Jeg håper jeg har kjøpt riktig rød ledning??

Carpas Crap a talk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Geir »

Carpa skrev:Da har jeg vært på shopping :smile:
Jeg håper jeg har kjøpt riktig rød ledning??
Carpas Crap a talk
Skulle gå greit med 0,75mm2 til dette. Det er vel såpass små strømmer (max 1A var det vel på denne USb-saken?) og kort kabellengde det er snakk om at verken spenningstap eller varmgang blir noe problem.

Vær bare obs på hvor du klipper innpå skjøteklemmen/fusakoblingen/strømtjuven. Den bør ikke ligge slik til at den blir utsatt for vann- og skittsprut ettersom isolasjonen på kablene blir frilagt inni fusakoblingen og dermed utsatt for korrosjon osv. Det kan også være lurt å plassere den slik at den er enkel å komme til for inspeksjon. Ikke få ganger de der har skapt trøbbel med dårlig kontakt osv...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

He, he. Så bra ut. Det er vel ikke mye strøm som skal gå gjennom, så kvadraten på ledningen ser greit ut :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Skal vi se om jeg har skjønt det riktig da?

Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.

Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

Carpa skrev:Skal vi se om jeg har skjønt det riktig da?

Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.

Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Glem batteriet!

Du har to ledninger på USB-laderen. En skal til jord (minus) og en skal strømtyves inn på plussledningen til baklyset. Thats it!

Edit: sikringen skal være mellom USB-laderen og strømtyven ;-)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Dexter skrev:
Carpa skrev:Skal vi se om jeg har skjønt det riktig da?

Har prøvd å skissere opp slik jeg nå tror dere mener jeg skal koble så får dere se om dette er riktig.
Regner med at jeg da må fjerne isolasjonen på ledningen inni strømtyven både på den som går tvers igjennom og den som kommer fra USB for å få noe kontakt inne den.

Hvor ender forresten ledningen til baklyset?
Glem batteriet!

Du har to ledninger på USB-laderen. En skal til jord (minus) og en skal strømtyves inn på plussledningen til baklyset. Thats it!
Trodde man kunne velge det ene eller det andre av disse to? Er det ikke enklest å hekte det på batteriet?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Dexter skrev:
Edit: sikringen skal være mellom USB-laderen og strømtyven ;-)
Ups, har rettet på det nå
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar