Kobling av rele
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Kobling av rele
Det har vært mye snakk om koblinger i det siste - les CARPA's
Der ble det lagt inn skjema for kobling av rele. Det var annerledes enn et jeg hadde fra tidligere når det gjelder nummerne og hva som skulle inn på de.
Er forskjellen at det ene er 2-polet og det andre 4-polet?
Hvilke av de skal vi bruke?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... ele-42134/
Her er de to skjemaene:
Der ble det lagt inn skjema for kobling av rele. Det var annerledes enn et jeg hadde fra tidligere når det gjelder nummerne og hva som skulle inn på de.
Er forskjellen at det ene er 2-polet og det andre 4-polet?
Hvilke av de skal vi bruke?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... ele-42134/
Her er de to skjemaene:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Kobling av rele
Dette printet jeg ut, og hang opp i garasjen mens jeg holdt på.. Hjalp meg massetaco skrev:
Der hvor det står "Distribution Block" brukte jeg en sikringsboks fra Biltema
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Kobling av rele
Ser ut til at de har snudd på kontaktpunkt 30 og 86.
Disse to releene er identiske.
Disse to releene er identiske.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Kobling av rele
De har snudd 30 og 87. Vet ikke om det betyr noe. Det er den til batteriet, og til utstyr.ojda skrev:Ser ut til at de har snudd på kontaktpunkt 30 og 86.
Disse to releene er identiske.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Re: Kobling av rele
Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Kobling av rele
Jeg brukte det andre, og det funka det også, så jeg tipper begge går antaco skrev:Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Kobling av rele
Dersom man finleser Biltemas side ser man at de snakker om ulike sokler. Dette baseres på at man tilpasser releene som erstatning for defekte rele i ulike bilmodeller, hvor releet er plugget inn i sokkel. Greia er at tyskerne og japanerne selvsagt ikke kan være enige om hvordan man skal plassere de ulike kontaktene innad i releet.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.
Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.
Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.
Re: Kobling av rele
Begge skjema er riktige.taco skrev:Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
Om du legger merke til nummer på de ulike koblingene ser du at nummerene er de samme på begge koblingene, mens kontaktplasseringen på releene er plassert ulikt.
Bare plugg riktig ledning i riktig nummer på releet så blir det rett.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Kobling av rele
30/51 er definert som terminal IN, og 87 som terminal OUT. Det korrekte er derfor å koble 30 til batteriet, men det har ingen praktisk betydning å gjøre omvendt på et mekanisk rele.SuperMorten skrev:Jeg brukte det andre, og det funka det også, så jeg tipper begge går antaco skrev:Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Kobling av rele
Lett for deg å si det, som sikkert kobler rele ofte.. Jeg koblet ett i 1993 tror jeg det var. Til ekstralys på bilen jeg hadde da. Det neste jeg koblet var til Symtec'ene i fjor sommerknutk skrev:Dersom man finleser Biltemas side ser man at de snakker om ulike sokler. Dette baseres på at man tilpasser releene som erstatning for defekte rele i ulike bilmodeller, hvor releet er plugget inn i sokkel. Greia er at tyskerne og japanerne selvsagt ikke kan være enige om hvordan man skal plassere de ulike kontaktene innad i releet.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.
Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Kobling av rele
Også blir det vel et til snart, du er jo proffSuperMorten skrev:Lett for deg å si det, som sikkert kobler rele ofte.. Jeg koblet ett i 1993 tror jeg det var. Til ekstralys på bilen jeg hadde da. Det neste jeg koblet var til Symtec'ene i fjor sommerknutk skrev:Dersom man finleser Biltemas side ser man at de snakker om ulike sokler. Dette baseres på at man tilpasser releene som erstatning for defekte rele i ulike bilmodeller, hvor releet er plugget inn i sokkel. Greia er at tyskerne og japanerne selvsagt ikke kan være enige om hvordan man skal plassere de ulike kontaktene innad i releet.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.
Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.
Men disse to relèene var vel toppen av forvirring, det er jo ingen av "portene" som er likt koblet
Jaja, godt jeg får kyndig hjelp til dette
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Re: Kobling av rele
Riktig!
Nå lagde jeg denne tråden for få ryddet ALL tvil om emnet av veien. Derfor fortsatte jeg ikke på Carpas blogg med dette. Men jammen blir det litt her også.
Men, men, det er hyggelig at det engasjerer da.
Strøm er et omfattende emne! Og det er ikke å forvente at alle vet like mye om det.
Nå lagde jeg denne tråden for få ryddet ALL tvil om emnet av veien. Derfor fortsatte jeg ikke på Carpas blogg med dette. Men jammen blir det litt her også.
Men, men, det er hyggelig at det engasjerer da.
Strøm er et omfattende emne! Og det er ikke å forvente at alle vet like mye om det.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Kobling av rele
Men det er bra! Dette er jeg helt sikker på at det er andre som også lurer på, både nå og i fremtiden. Jeg har jo forstått det slik at mange kobler direkte til batteriet og det er kanskje fordi man ikke vet bedre?taco skrev:Riktig!
Nå lagde jeg denne tråden for få ryddet ALL tvil om emnet av veien. Derfor fortsatte jeg ikke på Carpas blogg med dette. Men jammen blir det litt her også.
Men, men, det er hyggelig at det engasjerer da.
Strøm er et omfattende emne! Og det er ikke å forvente at alle vet like mye om det.
Sikkert mye av den informasjonen som ligger i bloggen min som burde ligget i en egen tråd ala denne.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kobling av rele
Er i grunnen svært enkelt når det gjelder nummerene. Må bare ikke blande 85/86 og 30/87.
Det som betjener dette er en magnetspole som ligger mellom 85/86. Denne kan få strøm begge veier (spiller i prinsippet ingen rolle). Det betyr derfor ikke så mye hvilken av dissse som kobles mot batteriet. Når spolen blir strømsatt så trekkes bryteren ned og sluttes (kobles). Når strømmen på spolen brytes så er dette fjærbelastet slik at den går tilbake til utgangspunktet og bryter strømmen. Denne henter strøm fra noe som ikke er påsatt når tenningen brytes (baklys, obs ikke bremselys).
30/87 er strømforsyning fra batteri til bruker (usb) når stømmen på spolen så er koblet så blir det i prinsippet bare en ledning som går gjennom releet og forsyner forbrukeren. (som en bryter på veggen som er av eller på og du er spolen. Strømmen kan gå begge veier her også.....
Når jeg sier at strømmen KAN gå bgge veier så vil ikke dette si at du skal gi blaffen, koble dem riktig, og pass på hvilke som hører sammen.
OBS Den tegningen som har piler på for at den skal "forstås bedre" viser feil retning på alle sorte ledninger så nær som ledningen ut fra releet nr 86 hvis man forutesetter at strømmen går fra pluss til minus. ALLE pilene på de sorte ledningene bortsett fra den lengst til venstre er feil. Dårlig etterkontroll vil jeg kalle dette.
Det som betjener dette er en magnetspole som ligger mellom 85/86. Denne kan få strøm begge veier (spiller i prinsippet ingen rolle). Det betyr derfor ikke så mye hvilken av dissse som kobles mot batteriet. Når spolen blir strømsatt så trekkes bryteren ned og sluttes (kobles). Når strømmen på spolen brytes så er dette fjærbelastet slik at den går tilbake til utgangspunktet og bryter strømmen. Denne henter strøm fra noe som ikke er påsatt når tenningen brytes (baklys, obs ikke bremselys).
30/87 er strømforsyning fra batteri til bruker (usb) når stømmen på spolen så er koblet så blir det i prinsippet bare en ledning som går gjennom releet og forsyner forbrukeren. (som en bryter på veggen som er av eller på og du er spolen. Strømmen kan gå begge veier her også.....
Når jeg sier at strømmen KAN gå bgge veier så vil ikke dette si at du skal gi blaffen, koble dem riktig, og pass på hvilke som hører sammen.
OBS Den tegningen som har piler på for at den skal "forstås bedre" viser feil retning på alle sorte ledninger så nær som ledningen ut fra releet nr 86 hvis man forutesetter at strømmen går fra pluss til minus. ALLE pilene på de sorte ledningene bortsett fra den lengst til venstre er feil. Dårlig etterkontroll vil jeg kalle dette.
Re: Kobling av rele
Men nå har dere ikke sagt noe om lukket relè kontra vekslende relè (med 87a og 87 utganger)
Et vekslende relè betyr ikke at det er til blinklys, men at det kobler 12V på en av to utganger (dvs 12V kan veksle mellom to utganger). Dvs ved 0 volt (ingen) styrestrøm så er det 12V ut på 87a og ved styrestrøm så er det 12V ut på 87.
(Vi må jo holde forvirringen oppe, så det fortsatt blir kake... )
Et vekslende relè betyr ikke at det er til blinklys, men at det kobler 12V på en av to utganger (dvs 12V kan veksle mellom to utganger). Dvs ved 0 volt (ingen) styrestrøm så er det 12V ut på 87a og ved styrestrøm så er det 12V ut på 87.
(Vi må jo holde forvirringen oppe, så det fortsatt blir kake... )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#