Kobling av rele

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Kobling av rele

Legg inn av taco »

Det har vært mye snakk om koblinger i det siste - les CARPA's
Der ble det lagt inn skjema for kobling av rele. Det var annerledes enn et jeg hadde fra tidligere når det gjelder nummerne og hva som skulle inn på de. :-k

Er forskjellen at det ene er 2-polet og det andre 4-polet?
Hvilke av de skal vi bruke?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... ele-42134/

Her er de to skjemaene:
relay-diagram-final 650x400.jpg
4-polt rele.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kobling av rele

Legg inn av SuperMorten »

taco skrev:
Bilde
Dette printet jeg ut, og hang opp i garasjen mens jeg holdt på.. Hjalp meg masse :prf
Der hvor det står "Distribution Block" brukte jeg en sikringsboks fra Biltema :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kobling av rele

Legg inn av ojda »

Ser ut til at de har snudd på kontaktpunkt 30 og 86.
Disse to releene er identiske.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kobling av rele

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:Ser ut til at de har snudd på kontaktpunkt 30 og 86.
Disse to releene er identiske.
De har snudd 30 og 87. Vet ikke om det betyr noe. Det er den til batteriet, og til utstyr.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Kobling av rele

Legg inn av taco »

Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
4-polt rele.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kobling av rele

Legg inn av SuperMorten »

taco skrev:Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
Jeg brukte det andre, og det funka det også, så jeg tipper begge går an :scratch
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kobling av rele

Legg inn av knutk »

Dersom man finleser Biltemas side ser man at de snakker om ulike sokler. Dette baseres på at man tilpasser releene som erstatning for defekte rele i ulike bilmodeller, hvor releet er plugget inn i sokkel. Greia er at tyskerne og japanerne selvsagt ikke kan være enige om hvordan man skal plassere de ulike kontaktene innad i releet.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.

Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kobling av rele

Legg inn av knutk »

taco skrev:Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
Begge skjema er riktige.
Om du legger merke til nummer på de ulike koblingene ser du at nummerene er de samme på begge koblingene, mens kontaktplasseringen på releene er plassert ulikt.

Bare plugg riktig ledning i riktig nummer på releet så blir det rett.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Kobling av rele

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev:
taco skrev:Så det er dette skjemaet som som er riktg da?
Jeg brukte det andre, og det funka det også, så jeg tipper begge går an :scratch
30/51 er definert som terminal IN, og 87 som terminal OUT. Det korrekte er derfor å koble 30 til batteriet, men det har ingen praktisk betydning å gjøre omvendt på et mekanisk rele.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kobling av rele

Legg inn av SuperMorten »

knutk skrev:Dersom man finleser Biltemas side ser man at de snakker om ulike sokler. Dette baseres på at man tilpasser releene som erstatning for defekte rele i ulike bilmodeller, hvor releet er plugget inn i sokkel. Greia er at tyskerne og japanerne selvsagt ikke kan være enige om hvordan man skal plassere de ulike kontaktene innad i releet.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.

Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.
Lett for deg å si det, som sikkert kobler rele ofte.. Jeg koblet ett i 1993 tror jeg det var. Til ekstralys på bilen jeg hadde da. Det neste jeg koblet var til Symtec'ene i fjor sommer :terge :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kobling av rele

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
knutk skrev:Dersom man finleser Biltemas side ser man at de snakker om ulike sokler. Dette baseres på at man tilpasser releene som erstatning for defekte rele i ulike bilmodeller, hvor releet er plugget inn i sokkel. Greia er at tyskerne og japanerne selvsagt ikke kan være enige om hvordan man skal plassere de ulike kontaktene innad i releet.
Men man er enig i nummereringen.
Så for ekstrautstyr, uten bruk av relesokkel, betyr sokkelplasering ingen ting. Bare følg nummerene stemplet inn i bunnen av releet.

Men for egen del gjør man det lettere for seg selv om man velger lik sokkel på alle rele ved kjøp av mer enn ett rele. Nummerene er ikke bestandig like lett å lese, og da tar man koblingen enkelt ved å se på sokkelen.
Lett for deg å si det, som sikkert kobler rele ofte.. Jeg koblet ett i 1993 tror jeg det var. Til ekstralys på bilen jeg hadde da. Det neste jeg koblet var til Symtec'ene i fjor sommer :terge :prop:
Også blir det vel et til snart, du er jo proff :thumleft

Men disse to relèene var vel toppen av forvirring, det er jo ingen av "portene" som er likt koblet :scratch
Jaja, godt jeg får kyndig hjelp til dette
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Kobling av rele

Legg inn av taco »

Riktig!
Nå lagde jeg denne tråden for få ryddet ALL tvil om emnet av veien. Derfor fortsatte jeg ikke på Carpas blogg med dette. Men jammen blir det litt her også. :lol
Men, men, det er hyggelig at det engasjerer da.
Strøm er et omfattende emne! Og det er ikke å forvente at alle vet like mye om det.
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kobling av rele

Legg inn av Carpa »

taco skrev:Riktig!
Nå lagde jeg denne tråden for få ryddet ALL tvil om emnet av veien. Derfor fortsatte jeg ikke på Carpas blogg med dette. Men jammen blir det litt her også. :lol
Men, men, det er hyggelig at det engasjerer da.
Strøm er et omfattende emne! Og det er ikke å forvente at alle vet like mye om det.
:vs
Men det er bra! Dette er jeg helt sikker på at det er andre som også lurer på, både nå og i fremtiden. Jeg har jo forstått det slik at mange kobler direkte til batteriet og det er kanskje fordi man ikke vet bedre?

Sikkert mye av den informasjonen som ligger i bloggen min som burde ligget i en egen tråd ala denne.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kobling av rele

Legg inn av Duville »

Er i grunnen svært enkelt når det gjelder nummerene. Må bare ikke blande 85/86 og 30/87.

Det som betjener dette er en magnetspole som ligger mellom 85/86. Denne kan få strøm begge veier (spiller i prinsippet ingen rolle). Det betyr derfor ikke så mye hvilken av dissse som kobles mot batteriet. Når spolen blir strømsatt så trekkes bryteren ned og sluttes (kobles). Når strømmen på spolen brytes så er dette fjærbelastet slik at den går tilbake til utgangspunktet og bryter strømmen. Denne henter strøm fra noe som ikke er påsatt når tenningen brytes (baklys, obs ikke bremselys).

30/87 er strømforsyning fra batteri til bruker (usb) når stømmen på spolen så er koblet så blir det i prinsippet bare en ledning som går gjennom releet og forsyner forbrukeren. (som en bryter på veggen som er av eller på og du er spolen. Strømmen kan gå begge veier her også.....

Når jeg sier at strømmen KAN gå bgge veier så vil ikke dette si at du skal gi blaffen, koble dem riktig, og pass på hvilke som hører sammen.

OBS Den tegningen som har piler på for at den skal "forstås bedre" viser feil retning på alle sorte ledninger så nær som ledningen ut fra releet nr 86 hvis man forutesetter at strømmen går fra pluss til minus. ALLE pilene på de sorte ledningene bortsett fra den lengst til venstre er feil. Dårlig etterkontroll vil jeg kalle dette.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kobling av rele

Legg inn av RuneMC »

Men nå har dere ikke sagt noe om lukket relè kontra vekslende relè (med 87a og 87 utganger)

Et vekslende relè betyr ikke at det er til blinklys, men at det kobler 12V på en av to utganger (dvs 12V kan veksle mellom to utganger). Dvs ved 0 volt (ingen) styrestrøm så er det 12V ut på 87a og ved styrestrøm så er det 12V ut på 87.

(Vi må jo holde forvirringen oppe, så det fortsatt blir kake... :P :p )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar