Spørsmål angående vedlikehold bremser.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av lyspære »

Hei.

Er forholdsvis fersk på 2 hjul. Kjøpte meg nylig lett sykkel for øve litt og fordi jeg synts det er artig å fartes på 2 hjul kontra 4 :D Men har ikke allverdens erfaring med mekking, og håpet at dere her inne kunne hjulpet meg.

Har en YZF-125R som hakker når jeg bremser i lave hastigheter, med engang tenkte at det var kast i skivene, men har inspisert de og synts de ser mistenkelig rette ut. Forrige eier skiftet nettopp bremseklosser før salg - kan dette ha noe med saken å gjøre?

tittet i vinduet på bremsevæsken og så at det var rett over min. Er det komplisert å fylle på bremsevæske selv? Mtp lufting osv.

på forhånd takk

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av Svolp »

Hvis bremseskivene er skeive kan det svært sjeldent sees med det blotte øye med mindre det er et svært alvorlig tilfelle, riktig instrument/verktøy avslører det.

Er du helt sikker på at det ikke er i høy hastighet også?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av lyspære »

Kan ikke si at jeg merker det i høye hastigheter. Kan jeg oppleve hakking hvis bremsevæskenivået er for lavt?

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av omaas »

lyspære skrev:Kan ikke si at jeg merker det i høye hastigheter. Kan jeg oppleve hakking hvis bremsevæskenivået er for lavt?
Du får ikke hakking av lavt bremsevæskenivå.
Det som kanskje er at nye bremseklosser kan gi et felt med belegg på bremseskivene når den har stått en stund.
Prøv å kjøre varm bremsene for å slite vekk eventuelt belegg. Kjør i 2. gir og brems samtidig, ca 100 meter skulle være nok.
Kjenn etter om de er blitt bedre.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av lyspære »

Har prøvd det også, tenkte at det var ett slags belegg, som kunne være ujevnt men har ikke blitt noe bedre etter rundt 10 mil med kjøring. Må nok belage meg på å bytte skive da? Er dette somregel en dyr affære?

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av omaas »

lyspære skrev:Har prøvd det også, tenkte at det var ett slags belegg, som kunne være ujevnt men har ikke blitt noe bedre etter rundt 10 mil med kjøring. Må nok belage meg på å bytte skive da? Er dette somregel en dyr affære?
SKivene blir ikke varme nok ved "vanlig" kjøring.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av joo »

Ei bremseskive til din ligger på rundt 90 EURO for Lucas. Rundt en liten tusenlapp fra f.eks Louis altså. Du kan regne med bakoversveis hvis du spør på pris hos en leverandør i Norge... Uten å vite kan jeg gjette på det dobbelte.

Nå har jeg erfart at det på svært mange sykler er litt "vibrasjon" på bremsene i lav hastighet, hvis man kjenner etter...


Etterfylle bremsevæske er i utgangspunktet ikke verre enn å ha litt melk i kaffekoppen. Bare husk at:

- Fyll på rett væske, altså DOT-nummer. En del går om hverandre, men ikke alle. Lurer på at om der er DOT4 skal man absolutt ikke blande med DOT5.1, eller noe sånt. Mens DOT5.0 er OK. (Dette er ikke den absolutte sannhet, husker ikke perfekt nå i kveld)
- Bremsevæske er så morsom at den spiser/ødelegger lakk, så dette stoffet skal du absolutt ikke søle utover sykkelen.
- På noen sykler er det noen skikkelige møkkaskruer på væskebeholderne. Enten har du dønn riktig skrutrekker til sporet eller så lar du være å prøve å skru den opp.
- Så lenge det ikke er UNDER minimum er det ikke for lite væske der.
- Er verre med steingammel bremsevæske enn at der er såvidt over minimum.
- Du kan jo sjekke om hvor flytende skiver du har. Noen skal være løse og "raklete", da kan det hende det skal renses i festepunktene?

Er ingen lufting ved etterfylling.
Personlig ville jeg sugd nesten all væske ut av beholderen når jeg skulle etterfylt. Bruk ei sprøyte. Det er ikke behov for lufting da heller så lenge du ikke klemmer inn bremsa med nesten tom beholder.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av lyspære »

Tusen takk for svar, siste var meget oppklarende og utfyllende, etter den bruksanvisningen skal til og med jeg greie å etterfylle.

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ts_id=1160" onclick="window.open(this.href);return false;

Regner med at jeg kan bruke DOt4? superdot eller "vanlig dot" er det same shit?

Trodde man måtte tømme hele systemet og lufte når man byttet væske jeg.

Skal også prøve å kjøre skiven varm og ta prøve å slipe av eventuelle belegg.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av knutk »

joo skrev: Bare husk at:

- Fyll på rett væske, altså DOT-nummer. En del går om hverandre, men ikke alle. Lurer på at om der er DOT4 skal man absolutt ikke blande med DOT5.1, eller noe sånt. Mens DOT5.0 er OK. (Dette er ikke den absolutte sannhet, husker ikke perfekt nå i kveld)
Hei, du har helt rett i at det ikke er den absolutte sannhet og at du ikke husker perfekt :knegg.

DOT4 væske er kompatibel med DOT 5.1, men IKKE med DOT 5.0

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av simpson »

joo skrev:Ei bremseskive til din ligger på rundt 90 EURO for Lucas. Rundt en liten tusenlapp fra f.eks Louis altså. Du kan regne med bakoversveis hvis du spør på pris hos en leverandør i Norge...
Hehe, pris i norge er vel avhenig av leverandør?
kjøpte ny skive til min Ducati og den kosta 3600 kr.(for en skive)
Men det var orginal Bremboskive.
Har sett på nett att du kan få begge skivene til halve prisen, men det er ikke Brembo.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av joo »

Bra knutk, da oppklarte du det som jeg "visste" men ikke var helt sikker på :thumleft Var vel noe silikon-innhold i den ene versjonen?

lyspære: da skal du dobbeltsjekke om hvilken DOT-nummer der er på din sykkel. Så velger du ut fra det.

Og ja; skal du bytte all bremsevæsken så er det en "prosess", men den betyr ikke at du nødvendigvis får luft inn i systemet. Det du gjør da er å tømme beholderen oppe ved bremsehendelen og fylle på ny. Så setter du en slange på luftenippelen nede og lar denne slangen gå oppover et stykke før du fører den ned i en beholder for å samle opp den væska du pumper ut. Her er et par ting som man skal gjøre riktig, men det er "enkelt". I alle fall så lenge der ikke er servosystemer inne i bildet. Og et par tabber man kan gjøre. Du får si fra hvis du skal gjøre den jobben så kan du få en kort beskrivelse av det også :-)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av joo »

simpson skrev: Har sett på nett att du kan få begge skivene til halve prisen, men det er ikke Brembo.
Nettopp.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av knutk »

Om skiven(e) skal skiftes bør man også sjekke om skivene er festet med strekk-bolter. I så fall må også de skiftes.

Kan også tenkes at skruene har "satt" seg i felgen. Dersom skruene sitter uforholdsmessig hardt kan det hjelpe å gi skruen ett slag i kjernen, dvs om du har torx/umbrako gir du et slag rettet i bunnen av umbrako/torx hullet, da stålskruer i aluminium har en tendens til å feste seg grunnet galvanisk korrosjon. Slaget vil bryte denne bindingen.

Om de fortsatt sitter fast etter å ha gitt dem ett rapp kan det tenkes at der er benyttet LockTight. Brøv å varm skruen med varmepistol. LockTight mykner ved 70 grader +/-.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av Voodoodoo »

Skivene dine er nok helt i orden, du må imidlertid gjøre de rene. Puss de med 400 papir og vask de skikkelig med bremserens. Kan være en fordel å ta av caliper og klosser og vaske det skikkelig reint med zalovann og tannbørste også. Ofte danner det seg belegg på skiver og klosser som fører til ujavn friksjon, dette skaper vibrasjoner ved bremsing.
Sjekk også at styrelager/hjullager er tipp topp, spes. slakk i styrelager kan gi liknende symptomer ved bremsing.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål angående vedlikehold bremser.

Legg inn av Andreas »

Sjekk også tilstanden på dekket! Slitt dekk, gjerne med trapping, kan gi rare opplevelser med bremsen i lav hastighet :vs

Svar