Er forholdsvis fersk på 2 hjul. Kjøpte meg nylig lett sykkel for øve litt og fordi jeg synts det er artig å fartes på 2 hjul kontra 4 Men har ikke allverdens erfaring med mekking, og håpet at dere her inne kunne hjulpet meg.
Har en YZF-125R som hakker når jeg bremser i lave hastigheter, med engang tenkte at det var kast i skivene, men har inspisert de og synts de ser mistenkelig rette ut. Forrige eier skiftet nettopp bremseklosser før salg - kan dette ha noe med saken å gjøre?
tittet i vinduet på bremsevæsken og så at det var rett over min. Er det komplisert å fylle på bremsevæske selv? Mtp lufting osv.
Hvis bremseskivene er skeive kan det svært sjeldent sees med det blotte øye med mindre det er et svært alvorlig tilfelle, riktig instrument/verktøy avslører det.
Er du helt sikker på at det ikke er i høy hastighet også?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
lyspære skrev:Kan ikke si at jeg merker det i høye hastigheter. Kan jeg oppleve hakking hvis bremsevæskenivået er for lavt?
Du får ikke hakking av lavt bremsevæskenivå.
Det som kanskje er at nye bremseklosser kan gi et felt med belegg på bremseskivene når den har stått en stund.
Prøv å kjøre varm bremsene for å slite vekk eventuelt belegg. Kjør i 2. gir og brems samtidig, ca 100 meter skulle være nok.
Kjenn etter om de er blitt bedre.
Har prøvd det også, tenkte at det var ett slags belegg, som kunne være ujevnt men har ikke blitt noe bedre etter rundt 10 mil med kjøring. Må nok belage meg på å bytte skive da? Er dette somregel en dyr affære?
lyspære skrev:Har prøvd det også, tenkte at det var ett slags belegg, som kunne være ujevnt men har ikke blitt noe bedre etter rundt 10 mil med kjøring. Må nok belage meg på å bytte skive da? Er dette somregel en dyr affære?
Ei bremseskive til din ligger på rundt 90 EURO for Lucas. Rundt en liten tusenlapp fra f.eks Louis altså. Du kan regne med bakoversveis hvis du spør på pris hos en leverandør i Norge... Uten å vite kan jeg gjette på det dobbelte.
Nå har jeg erfart at det på svært mange sykler er litt "vibrasjon" på bremsene i lav hastighet, hvis man kjenner etter...
Etterfylle bremsevæske er i utgangspunktet ikke verre enn å ha litt melk i kaffekoppen. Bare husk at:
- Fyll på rett væske, altså DOT-nummer. En del går om hverandre, men ikke alle. Lurer på at om der er DOT4 skal man absolutt ikke blande med DOT5.1, eller noe sånt. Mens DOT5.0 er OK. (Dette er ikke den absolutte sannhet, husker ikke perfekt nå i kveld)
- Bremsevæske er så morsom at den spiser/ødelegger lakk, så dette stoffet skal du absolutt ikke søle utover sykkelen.
- På noen sykler er det noen skikkelige møkkaskruer på væskebeholderne. Enten har du dønn riktig skrutrekker til sporet eller så lar du være å prøve å skru den opp.
- Så lenge det ikke er UNDER minimum er det ikke for lite væske der.
- Er verre med steingammel bremsevæske enn at der er såvidt over minimum.
- Du kan jo sjekke om hvor flytende skiver du har. Noen skal være løse og "raklete", da kan det hende det skal renses i festepunktene?
Er ingen lufting ved etterfylling.
Personlig ville jeg sugd nesten all væske ut av beholderen når jeg skulle etterfylt. Bruk ei sprøyte. Det er ikke behov for lufting da heller så lenge du ikke klemmer inn bremsa med nesten tom beholder.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
- Fyll på rett væske, altså DOT-nummer. En del går om hverandre, men ikke alle. Lurer på at om der er DOT4 skal man absolutt ikke blande med DOT5.1, eller noe sånt. Mens DOT5.0 er OK. (Dette er ikke den absolutte sannhet, husker ikke perfekt nå i kveld)
Hei, du har helt rett i at det ikke er den absolutte sannhet og at du ikke husker perfekt .
DOT4 væske er kompatibel med DOT 5.1, men IKKE med DOT 5.0
joo skrev:Ei bremseskive til din ligger på rundt 90 EURO for Lucas. Rundt en liten tusenlapp fra f.eks Louis altså. Du kan regne med bakoversveis hvis du spør på pris hos en leverandør i Norge...
Hehe, pris i norge er vel avhenig av leverandør?
kjøpte ny skive til min Ducati og den kosta 3600 kr.(for en skive)
Men det var orginal Bremboskive.
Har sett på nett att du kan få begge skivene til halve prisen, men det er ikke Brembo.
Bra knutk, da oppklarte du det som jeg "visste" men ikke var helt sikker på Var vel noe silikon-innhold i den ene versjonen?
lyspære: da skal du dobbeltsjekke om hvilken DOT-nummer der er på din sykkel. Så velger du ut fra det.
Og ja; skal du bytte all bremsevæsken så er det en "prosess", men den betyr ikke at du nødvendigvis får luft inn i systemet. Det du gjør da er å tømme beholderen oppe ved bremsehendelen og fylle på ny. Så setter du en slange på luftenippelen nede og lar denne slangen gå oppover et stykke før du fører den ned i en beholder for å samle opp den væska du pumper ut. Her er et par ting som man skal gjøre riktig, men det er "enkelt". I alle fall så lenge der ikke er servosystemer inne i bildet. Og et par tabber man kan gjøre. Du får si fra hvis du skal gjøre den jobben så kan du få en kort beskrivelse av det også :-)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
Om skiven(e) skal skiftes bør man også sjekke om skivene er festet med strekk-bolter. I så fall må også de skiftes.
Kan også tenkes at skruene har "satt" seg i felgen. Dersom skruene sitter uforholdsmessig hardt kan det hjelpe å gi skruen ett slag i kjernen, dvs om du har torx/umbrako gir du et slag rettet i bunnen av umbrako/torx hullet, da stålskruer i aluminium har en tendens til å feste seg grunnet galvanisk korrosjon. Slaget vil bryte denne bindingen.
Om de fortsatt sitter fast etter å ha gitt dem ett rapp kan det tenkes at der er benyttet LockTight. Brøv å varm skruen med varmepistol. LockTight mykner ved 70 grader +/-.
Skivene dine er nok helt i orden, du må imidlertid gjøre de rene. Puss de med 400 papir og vask de skikkelig med bremserens. Kan være en fordel å ta av caliper og klosser og vaske det skikkelig reint med zalovann og tannbørste også. Ofte danner det seg belegg på skiver og klosser som fører til ujavn friksjon, dette skaper vibrasjoner ved bremsing.
Sjekk også at styrelager/hjullager er tipp topp, spes. slakk i styrelager kan gi liknende symptomer ved bremsing.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Har ikke vært ute med sykkelen altfor mye grunnet regn de siste dagene.
Kan kanskje beskrive symptomene nærmere. Det er ikke sporadisk rykking, men den rykker på en måte i ett fast mønster, med lik frekvens hver gang. Rykkene er blitt såpass kraftige at demperen foran går forholdsvis langt ned. Skal skaffe bremsevæske iløpet av kort tid, og rense skivene så forhåpenligvis hjelper dette. Dekkene er så og si nye og ubrukte så det burde ikke være problemet.
Har ikke vært ute med sykkelen altfor mye grunnet regn de siste dagene.
Kan kanskje beskrive symptomene nærmere. Det er ikke sporadisk rykking, men den rykker på en måte i ett fast mønster, med lik frekvens hver gang. Rykkene er blitt såpass kraftige at demperen foran går forholdsvis langt ned. Skal skaffe bremsevæske iløpet av kort tid, og rense skivene så forhåpenligvis hjelper dette. Dekkene er så og si nye og ubrukte så det burde ikke være problemet.
Hmm, nye dekk og nye klosser.. Sjekk at kalipperne er montert korrekt.. og at glideboltene ikke er skjeive.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)