Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av DrGreve »

Klarte ikke å dy meg når jeg så at du endret headingen på bloggen din..
En Ranværing sendte dette til Idrettpresident Rognlien:
Kjære Oslo. Snyen dåkker har bestilt tell OL e no klar førr henting. Vess dåkk ikkje hent den i løpe av den hær kvelln avlys vi OL. Mvh. vanvitti mange. :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:Klarte ikke å dy meg når jeg så at du endret headingen på bloggen din..
En Ranværing sendte dette til Idrettpresident Rognlien:
Kjære Oslo. Snyen dåkker har bestilt tell OL e no klar førr henting. Vess dåkk ikkje hent den i løpe av den hær kvelln avlys vi OL. Mvh. vanvitti mange. :lol
De kan vel ta en folkeavstemning i Oslo om de ønsker OL med eller uten sne ??
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Jeg har tidligere mast om GP og meg,husker vi kom opp igjen fra perm rundt 17 mai og det var MYE snø att...og kaldt og snøsludd nasjonaldagen i Lakselv... :prop: :mk :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Jeg har vært to dager i Tigerstaden og reiser hjem i morra.
Har hatt engelsksettervalpen min på undersøkelse hos en spesialist på veterinærhøyskolen, dyrenes utgave av Rikshospitalet. Begge ligger forresten langs samme trikkelinje.

Før jeg reiste til Oslo, spurte jeg om noen visste om det finnes mc-forretninger i nærheten av
Veterinærhøyskolen, og fikk en pm fra Supermorten der han skrev at han hadde fri både onsdag og
torsdag, og godt kunne svinge en tur til Oslo og ta meg med.

Så bare sånn at alle vet det : Supermorten er en SUPER fyr !!!

Vi treftes i sentrum av byen i formiddag og kjørte innom AMD, McOslo og Yamahasenteret på Vinterbro utenfor byen.
Så på nye og brukte sykler, prøvesatt noen av dem, prata masse om både mc og livet generellt.
Jeg har muligens sagt det før, når man treffer mc-sidenfolk er det som å treffe gamle kompiser.

Vel Morten, tusen takk for en fortreffelig formiddag !

Ettermiddagen ble ikke like fortreffelig.
Valpen, som heter Loke, har en ytterst skjelden skavank i leddene og kommer til å bli plaga med det.
Kanskje ikke de første årene, men etterhvert.
Og anbefalinga var sterk og klar, avliving......

Jeg tar uansett valpen med hjem og beholder han så lenge han ikke plages.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:Jeg har vært to dager i Tigerstaden og reiser hjem i morra.
Har hatt engelsksettervalpen min på undersøkelse hos en spesialist på veterinærhøyskolen, dyrenes utgave av Rikshospitalet. Begge ligger forresten langs samme trikkelinje.

Før jeg reiste til Oslo, spurte jeg om noen visste om det finnes mc-forretninger i nærheten av
Veterinærhøyskolen, og fikk en pm fra Supermorten der han skrev at han hadde fri både onsdag og
torsdag, og godt kunne svinge en tur til Oslo og ta meg med.

Så bare sånn at alle vet det : Supermorten er en SUPER fyr !!!

Vi treftes i sentrum av byen i formiddag og kjørte innom AMD, McOslo og Yamahasenteret på Vinterbro utenfor byen.
Så på nye og brukte sykler, prøvesatt noen av dem, prata masse om både mc og livet generellt.
Jeg har muligens sagt det før, når man treffer mc-sidenfolk er det som å treffe gamle kompiser.

Vel Morten, tusen takk for en fortreffelig formiddag !

Ettermiddagen ble ikke like fortreffelig.
Valpen, som heter Loke, har en ytterst skjelden skavank i leddene og kommer til å bli plaga med det.
Kanskje ikke de første årene, men etterhvert.
Og anbefalinga var sterk og klar, avliving......

Jeg tar uansett valpen med hjem og beholder han så lenge han ikke plages.
Jo takk det samme. Kjerringa lurte på hva jeg hadde gjort i dag, for jeg var så blid.. :lol Jeg måtte si som sant var, at vi hadde hatt en kanon "guttedag" :bananas Det eneste som manglet var at man kunne satt seg ned med en halvliter eller tre. Vel, vi får ta den en annen gang :thumleft

Det var synd med valpen. Vanskelig å finne på noe fornuftig å si. Håper den får noen fine stunder enn så lenge.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Hjemme igjen.
Reiste fra lett snevær i Oslo i formiddag og kom hjem til varmegrader, klar himmel og drypping fra takrennene. Det blir nok sommer i år også.

Man skal vel egentlig være litt forsiktig med å prøve seg på å avlive myter,særlig de som går i egen
favør..........
Men jeg har hørt tusen ganger at nordlendinger er så gjestfrie og hjelpsomme, og det er srlvfølgelig
helt sant.
Men det samme kan godt sies om østlendinger inkl tamiler også.
Da æ reiste med hund, hundekasse og bagsje nå i uka var det mange som spurte om æ trengte hjelp
med kassa.
På Gardermoen, flytoget, Oslo S og ellers. Og ikke bare folk som er ansatt for å være til hjelp.
Det er sånt man blir glad og takknemlig av :thumleft

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Der er fullt av hjelpsomme gode mennesker overalt hvor man ferdes her på Terra Firma ja :thumleft

Synd å høre om Loke. Regner med dere gir den mange fine dager så lenge den ikke har det ille. Livet er ikke en konstant dans på roser...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Så ble det vår i år også. Det har vært kaldt lenge og mere sne enn på flere år, men den siste uka har vært ganske "vårlig". Hustaket er snart fritt for sne, et sikkert vårtegn.
Nå ser det ut til at vinteren fortsetter noen uker til på fjellet. Jeg er egentlig ganske heldig som kan
begynne mc-sesongen mens det enda er skiføre.
Skal ihvertfall på hyttetur til helga, og tar med både ski og snescooter.

Nytt batteri til GPz,en ble handla inn i går, monteres i ettermiddag.
Regner med at det blir prøvestarting i garagen i kveld, det begynner å krible litt i gasshanda.......
Kanskje æ til og med får ånden over meg og bytter gasswiren som ble kjøpt inn i fjor på denne tida,
samtidig med eksosanlegget. Og smører clutch- og speedometerwirene ?

Vet ikke om det blir noen treff på meg i år, så langt ser det dårlig ut :sorry :sorry
Har i det minste tenkt på noen kveldsturer som SKAL kjøres i løpet av sommeren, får se hva det blir til.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Nytt batteri er montert og årets offisielle prøvestart gjennomført.
Sykkeln starta, as expected, på første trøkk på knappen, men trengte litt varmkjøring før den gikk rent.
Så de første minuttene fikk æ nyte lyden og "den silkemyke gangen" som trippelmotorer efter sigende har. Nå, det blir ikke særlig "silkmykt" når en firer harker på tre cylindre, men etter ei lita stund var alle med.
Og når eksosen etterhvert ble litt mindre synlig og ikke fullt så sur, kunne æ konstatere at sesongen bare kan begynne, sykkeln er ihvertfall fit for fight.

Gårdsveien er 3/4 bar nå, så kanskje i neste uke ??

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Intruder »

Jeg stresser ikke men i løpet av next viku I suppepose... :mk

Ha det bra !
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Jeg stresser ikke men i løpet av next viku I suppepose... :mk

Ha det bra !
Da får du være velkommen etter, for i kveld har denne karen vært på årets første tur, mc sesongen 2013 e dermed offisielt igang for min del. Men kaldt var det..øh... 2 varmegrader da æ kom hjem litt småfrøssen på knærne.
Sykkelen oppførte seg pent, ingen hosting og harking, ingen ring av olje på gaffelrørene, og foreløpig ingen svart flekk på garasjegulvet.
Det ble ikke mer enn 23 km, måtte kjøre på venstresida enkelte plasser, det var vått på veien og "gullet" kunne blitt skittent.
Men artig var det uansett, johoo.

Mange har skrevet om sen sesongstart i år, for min del er dagens tur den nest tidligste, rekorden min
er 18.april fra slutten av 80-tallet.

Brukeravatar
Jompa

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Første fjellturen i år, på sykkel.
Etter å ha funnet årsaken til at forhjulet vibrerte under oppbremsing, og reparert feilen, var det bare å komme seg ut på tur.
Været var knallbra med tørre veier, og siden det var ganske "varmt" kjørte æ like godt helt inn på vidda.
Jompa-navnet forplikter.......
Det ble over 11 mil før æ va hjemme med en iskald pekefinger. Det siste skyldes at æ har "likfingra" som ikke tåle kulde.
Traff en sykkel på turen.
Æ så forresten en i formiddag også som så utenlandsk ut, muligens en turist på tur til Nordkapp ?
Han skulle vel være tidlig ute for å unngå mygga :knegg

Knipsa noen bilder på turen.
fjelltur 001.jpg
fjelltur 009.jpg
fjelltur 006.jpg
fjelltur 002.jpg
Det e enda ei stund te sommern, og til helga blir det forhåpentligvis en siste scootertur før sneen forsvinn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Welshen
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig

Legg inn av Welshen »

Fine bilder. Fortsatt noe snø ja, men mcen gjorde seg med blå himmel og hvis snø.
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Det er ei stund siden siste oppdatering nå.
I begynnelisen av mai hadde æ ei ukes ferie som ble tilbrakt i Napoli med fruen og min yngste datter.
Turen var 20-årsgaven hennes, for hun har drømt om å se Pompeii i flere år. Vi gikk en hel dag rundt i Pompeii og så på restene av byen i nesten
30 graders varme. Mye er forbausende godt bevart.
Dagen etter ble det museumsbesøk for å studere noen av tingene fra Pompeii.

Vi bodde på et fint hotell nede ved sjøen, og oppdaga at Giro d Italias første etappe hadde innspurt på strandpromenaden rett nedfor hotellet lørdagen den uka vi var der, og vi skulle reise til Roma fredag...... vi fikk ihvertfall handla noen Giro- suvenirer.

Mellom Roma og Napoli tok vi Freccia Rosso, lyntoget. Toppfarta på turen var 300 km/t uten at man fikk noen særlig fartsfølelse av den grunn.
Det hørtes bare et sus ombord i vogna.
Vi hadde spandert på oss businnesclass billetter, så det var både elektrisk regulering på skinnsetene og rullegardinene, og kelner i vognene.
Som de "verdensvante" folkene vi er, hadde vi kjøpt mat på stasjonen og var i full gang med å åpne matpakkene da kelneren kom :redface

Jeg så mange italienske skjønnheter på turen, men bare på to bein, ikke to hjul.
Hadde vel litt for høye forventninger til de to-hjulte, men jeg fikk da sett etpar slitne Dukatier og Guzzier.
Ellers var det forbausende mange HD Sportstere å se. Og tusenvis av scootere....

En kveld vi gikk tur i byen, hørtes det umiskjennlige, overveldende vrælet av firesylindret japse.
En 70-talls Z 900 eller 1000 med 4-1 anlegg passerte mellom husveggene i godt driv. En hellig opplevelse :[-o<

Det var en flott ferieuke, mange opplevelser, god mat og god drikke.
Grandiosaen blir aldri mer den samme etter dette.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Kjørte en tur søndagskveld for å trene bremseteknikk og teste bremsene etter at den løse kaliperen
nå er forsvarlig skrudd fast.
Det var nok heller symptomet enn feilen at kaliperen hadde løsna.
Forbremsa vibrerer like mye som før, så idag fikk jeg lånt meg et måleur.
Høyre skive hadde noen hundredeler i sideveis kast, den venstre er verre.
På de første målingene fikk jeg ca 0,25 mm sideveis kast, men etterhvert målte jeg mindre enn 0,2 mm
som er maks tillatt iflg manualen.
Skal ta nye målinger i morra og prøve å være litt mere realist enn optimist.

Jeg hadde en kaliper løs i ettermiddag for å se på klossene.
Det blei satt på sintrerte klosser i fjor sommer, og de er veldig stygge i overflata.
Nye klosser er uansett bestilt og fremdekket skal skiftes, det er bare en millimeter igjen av mønsteret midt på.
Kan ett slitt dekk lage vibrasjon når man bremser ?

Det skjer både ved hard og lett oppbremsing, og det kan virke som at hjulet er lettere å låse enn før.
Akkurat det kan like gjerne skyldes dekket.

Svar