Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)

Legg inn av Carpa »

lasse_hansen skrev:Tusen takk forresten. :-P Toppers

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Bare hyggelig. Kos dere i Drammen, er en fin sommerby :thumleft
Kan gjerne anbefale en av de to spisestedene som ligger helt nede ved elven, tvers over hovedveien (nedre strandgata)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Da går vi dit nå. Så får vi sjekke det ut ;-) takker for tips. Ja veldig fint her. Har bare kjør forbi her før, aldri stoppet :-P

Brukeravatar
lasse_hansen

Endte opp på Dolly ;-) hvor turen går etterpå vet vi ikke. Men det gjenstår å se :-P takk igjen til parkeringsplass hjelpen :-D

Brukeravatar
lasse_hansen

Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)

Da var man hjemme ifra drammen igjen, kjørte igjennom røyken på vei hjem... Var ihvertfall det som sto på skiltene, masse fine og morsome svinger der ;)

Føre turen så prøvde jeg faktisk å justere kjedet, for når jeg målte det slikt brukerhåndboken sa så hadde jeg 4,5cm slakk, men i brukerhåndboken så er standard 2-3cm... Nå har jeg justert det slik at nå har jeg 3-3,5cm slakk ca... Så da har jeg mere slakk enn det står i brukerhåndboken, så da kan jeg ikkr ha gjort noe galt vel? Værst jeg vet å skru på mc, ufattelig redd for å gjøre noe galt... Selv synes jeg det ser stramt ut, når vi sitter 2stk på sykkelen.. Men den slakken jeg hadde synes jeg ble for mye rykk og napp, noe som er redusert nå.. Og jeg har mere slakk enn standard, så kan vel ikke he gjort så mye galt, ingen lyder ifra kjede eller noe når vi kjører heller så da er det vel bra?

Når man måler kjedet skal sykkelen stå på sidestøtta står det, og man skal trykke kjedet opp og måle under, og trykke ned og måle under, imellom der skal man vist ha 2-3cm slakk... Så det vil si at jeg skal trykke kjede så langt opp jeg klarer det da? Og så langt ned jeg klarer?

Hjelp! Har jeg gjort det riktig tru :scratch har aldri justert kjedet noen gang så.. :-)å

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

:D
Vent litt Lasse så skal jeg gå ut å måle på sykkelen min, tror det er riktig der.

Nei nei...... shitt jeg har kardang jeg :lol

Brukeravatar
lasse_hansen

Busa Trond skrev::D
Vent litt Lasse så skal jeg gå ut å måle på sykkelen min, tror det er riktig der.

Nei nei...... shitt jeg har kardang jeg :lol

Uff stakkar, du har den dritten du :P :p :scratch
:sk?

Brukeravatar
lasse_hansen

lasse_hansen skrev:Da var man hjemme ifra drammen igjen, kjørte igjennom røyken på vei hjem... Var ihvertfall det som sto på skiltene, masse fine og morsome svinger der ;)

Føre turen så prøvde jeg faktisk å justere kjedet, for når jeg målte det slikt brukerhåndboken sa så hadde jeg 4,5cm slakk, men i brukerhåndboken så er standard 2-3cm... Nå har jeg justert det slik at nå har jeg 3-3,5cm slakk ca... Så da har jeg mere slakk enn det står i brukerhåndboken, så da kan jeg ikkr ha gjort noe galt vel? Værst jeg vet å skru på mc, ufattelig redd for å gjøre noe galt... Selv synes jeg det ser stramt ut, når vi sitter 2stk på sykkelen.. Men den slakken jeg hadde synes jeg ble for mye rykk og napp, noe som er redusert nå.. Og jeg har mere slakk enn standard, så kan vel ikke he gjort så mye galt, ingen lyder ifra kjede eller noe når vi kjører heller så da er det vel bra?

Når man måler kjedet skal sykkelen stå på sidestøtta står det, og man skal trykke kjedet opp og måle under, og trykke ned og måle under, imellom der skal man vist ha 2-3cm slakk... Så det vil si at jeg skal trykke kjede så langt opp jeg klarer det da? Og så langt ned jeg klarer?

Hjelp! Har jeg gjort det riktig tru :scratch har aldri justert kjedet noen gang så.. :-)å
Noen uten sånn kardang som svarer isteden da tru :scratch BusaTrond med kardangen sin det se.. Bla bla bla :lol

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Kawasaki har alltid litt strammere kjede en vanlig, de trives bedre spesiellt de gamle modellene som zx9r og zx12r med litt stramme kjeder. Og hvis 2 til 3 cm er det som står i brukerhåndboka riktig. Så da gjenstår hvordan du målte.

Slakken MÅ du ha pga fjæringsveien til baksvingen din. Hvis du tenker deg om så skjønner du det. Når du trykker ned fjæringa og demperen så blir baksvingen din rettere, og det betyr at lengden mellom begge tannhjulene din blir lengre. Slakken din skal "spise" bl.a opp denne lengdeøkninga. Er kjede ditt altfor stramt, ja du skjønner du tegninga.

Hvordan du måler slakken er litt individuellt men tommelfingerregel er at du måler slakken med belastning, dvs ikke når hjulet henger fritt men minimum med sidestøtta og sykkelens egenvekt eller med deg på. det SKAL STÅ i manualen din

Samtidig må du huske å være nøye med at hjulet ditt havner rett på igjen. Sjekk merkene bak på begge sider og enten dra i hjulet hvis du skal stramme slik at du får dratt hjulet nok bakover til å få "satt" det langt nok tilbake, eller motsatt, spark eller skyv litt i hjulet hvis du skal slakke.
Memento mori

Brukeravatar
lasse_hansen

I brukerhåndboken så står det kun at sykkelen skal stå på sidestøtten. Så regner med at det da er kun vekt av sykkel som skal være der. Jeg måler der hvor jeg får dratt/dyttet mest på kjedet opp og ned.. Akkurat som i brukerhåndboken egentlig.. Men etter jeg hadde gjort dette hadde jeg ca 3-3,5cm slakk, i brukerhåndboken står det 2-3cm...

Skjønner hvorfor slakken må være der.. Og det jeg lurte på. Når jeg og dama var ute istad og kjørte, så prøvde jeg å dytte litt på kjedet mens vi satt på sykkelen, og da virka det så stramt synes jeg. Men det et jo målt akkurat ifølge brukerhåndboken, og men litt mere slakk som er standard i boka også egentlig... Men bør jeg kanskje slakke det litt igjen tru.. Ettersom det virka stramt når vi begge satt på... Eller skal jeg satse på at når jeg har gjort det slik det står i boka, så bør det være greit?

Hmm :scratch veldig usikker på dette merker jeg

Brukeravatar
lasse_hansen

Elolz skrev:Jeg strammet slik det sto i min manual, mener det var 2,5-3cm. Var på service litt etter, og da sa mekanikeren at det var litt stramt, så de hadde løsnet det litt igjen. Syns det ble mer nykkete etter de slakket det når jeg går av og på gassen igjen men :-k Regner med de har peiling :[-o<
Sånn nykkete var min føre jeg strammet.. Hmm, slakker det litt i morra jeg. Ettersom jeg synes det selv ser litt stramt ut.. Bedre med mer slakk, enn for stramt har jeg hørt

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Selvsagt blir kjedet strammere med 2 på, da presser du jo svingen nedover som jeg forklarte og som du sa du skjønte. Kjører du mye med 2 på kan du fint kjøre med 3,5 cm i slakk. Den halve cm er ingenting å bry seg om da, men er du pirk strammer du ørlite til.

Og nei, mange mekanikere har IKKE peiling, de åpner knapt manualen, står det 2,5-3 cm så skal det være det.De jobber etter gammel vane. Dette har med vinkel til baksving og lengden på denne å gjøre. Er du på 2,5 som er det strammeste så er du altså innenfor grensen Kawasaki har satt for din modell.
Memento mori

Brukeravatar
lasse_hansen

Jeg skjønner jo det du sa om at når sykkelen presses nedover, så strekker kjedet seg ut. Eller hvordan jeg skal forklare det.. Men problemet jeg har, er at nå har jeg ca 3-3,5cm i slakk.. Og standard er 2-3cm.. Men synes personlig det virker ganske stramt når man sitter 2 på sykkelen... Men har jo mere slakk enn det som står i boka.. Så vet ikke om jeg da bør slakke det litt, eller hva jeg bør.. Kjører ganske mye med 2 på sykkelen

Brukeravatar
lasse_hansen

Hei sann folkens.

Nå har sykkelen fått seg en god runde med vask... Og jeg justerte litt mere slakk på kjedet, så nå synes jeg det virker bedre og ikke alt for stramt når man sitter to på..
Men det er en ting til jeg lurer på.. Når jeg skal justere kjedet, slik som i boka, legger ved bilde forresten. Så løsner jeg den ene skruen bakerst på høyre og venstre side.. Og så vrir jeg på den inne i midten der.. Men til dere som har samme justerings greine, jeg justerer på ene siden, så kommer den andre etter. Får lissom ikke vridd dem hver sin vei...så får lissom ikke begge sidene til å stå akkurat på merket.. Om dere skjønner?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lasse_hansen

Liten krise her, hehe...
Slakken på kjedet skal måles der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned det??? Ser ihvertfall ut slik i brukerhåndboken.... Og skal man bruke krefter når man begever kjedet opp og ned, for å måle slakken?

Andre problemet mitt er, står 2-3cm standard i brukerhåndboken..

Igår hadde jeg 3-3,5cm slakk, full pakke med kofferter og kone på mcèn, da synes jeg kjedet virket litt stramt.
Løsnet litt på det idag, og hadde 4, nesten 4,5cm slakk og dette synes jeg ble litt voldsomt, rykket og slikt,. Så føler ikke jeg kan ha det slikt...

Kan jeg kanskje bare gå ut ifra at 3cm som står i brukerhåndboken er ok da?

Hilsen en som IKKE er ekspert på å skru.. og spesielt ikke på mc :sk?

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

lasse_hansen skrev:Liten krise her, hehe...
Slakken på kjedet skal måles der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned det??? Ser ihvertfall ut slik i brukerhåndboken.... Og skal man bruke krefter når man begever kjedet opp og ned, for å måle slakken?

Andre problemet mitt er, står 2-3cm standard i brukerhåndboken..

Igår hadde jeg 3-3,5cm slakk, full pakke med kofferter og kone på mcèn, da synes jeg kjedet virket litt stramt.
Løsnet litt på det idag, og hadde 4, nesten 4,5cm slakk og dette synes jeg ble litt voldsomt, rykket og slikt,. Så føler ikke jeg kan ha det slikt...

Kan jeg kanskje bare gå ut ifra at 3cm som står i brukerhåndboken er ok da?

Hilsen en som IKKE er ekspert på å skru.. og spesielt ikke på mc :sk?
Jeg regner nesten med at de på Kawasaki fabrikken har testet det ut.

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar