Siden diskusjonen nå er penslet over på Mineralsk basert olje vs Syntetisk noterer jeg et moment som ikke er nevnt til nå.
Om en motor er ment fra fabrikk til å gå på mineralsk olje kan overgang til bruk av syntetisk olje kanskje gi overraskelser.
Da jeg på min første K-modell måtte ta av oljepumpa for å skifte en simmerring oppdaget jeg etter montering at der begynte å svette olje rundt pumpa etter 4-5 timers kjøring.
For å gjøre en lang historie kort. Pumpa monteres uten pakning, metall mot metall, med flytende pakningsmasse som eneste tetning.
Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, dvs smurte på gul Permatex flytende pakning. den har funket i alle år.
Men nå begynte der å svette olje mellom oljepumpe huset og blokka.
Greia var at jeg brukte del-syntet olje, og denne tæret på pakningsmassen.
Etter at jeg byttet pakningsmasse til silikon basert (som spesifisert av BMW

) holdt oljepumpa tett.
Poenget mitt med alle disse linjene er at selv om syntetisk olje beviselig er glattere og tåler høyere temperaturer ligger der ingen automatikk i at en motor som er bygget for bruk av mineralsk olje vil fungere prikkfritt ved overgang til syntetisk motorolje. Den syntetiske oljen er aggresiv mot diverse pakningsmaterialer.
Det kan gå bra, men det er ikke en garantert suksess