MC'er i såkalte "gamle dager" kunne også gå veldig langt. Vincent sine v-twinner (1947-1955) f.eks. var kjent for å gå 100,000 miles eller mer mellom overhalinger: http://www.voc.uk.com/net/docs/19.16/19-36-5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Har lest om de som har gått 1,000,000 miles (!). Her er en som har gått 715,000 miles: http://www.thefreelibrary.com/After+715 ... 0182199464" onclick="window.open(this.href);return false;.
Min 1937 DKW 250 hadde gått 98,000 km når jeg solgte den. Min 1955 AJS 500 har passert 75,000 miles og er "still going strong". Min 1984 BMW R100 hadde gått 125,000 km når jeg solgte den etter 20 års eierskap. Den har siden ruslet uten problemer hos ny eier.
Alt avhenger av vedlikehold og kjørestil, da som nå.
Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
Med riktig vedlikehold og passe litt på motoren kan nye sykler gå herifra til helvete og tilbake igjen. Når det er sagt kan man også lett ta livet av en motor med feil vedlikehold og ikke minst kjørestil.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
Gjorde samme testen på KTM sin LC4 (690) motor, der var også konklusjonen "Close to no wear" etter 50.000 km med mye blandet kjøring (alt fra Racing-dager til jobbpendling). Lover bra for fremtidenStorm skrev:Vet om 1 Suzuki GS 1000 som forlengst har runda 600000 km, ja, du leste riktig. Om Rotor har hatt problemer underveis vet jeg ingenting om. Vet også om et par XJère som har runda 200000 km uten problemer.
Motorrad testa Speed Triple for et år siden. De kjørte 50000km, og deretter åpna motoren og plukka den i molekyler for slitasje målinger. Svaret var minimalt slitasje, og muligens noe av det bedre som er laget til nå.
Det var en av grunnene til valget av nettopp Speed Triple Rèn![]()
Så med riktig vedlikehold, vil nok moderne mcere holde lenge etter du har blitt lei av den


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
Det som vil begrense levetiden på dagens sykler blir ikke mekanikken, men elektronikken.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
Og eierens motivasjon til å holde vedlike og der er vi forskjellige. Når det koster mer enn det smaker å vedlikeholde, blir ting kassert. Og som kjent er smaken som baken, delt :)MGR1 skrev:Det som vil begrense levetiden på dagens sykler blir ikke mekanikken, men elektronikken.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
Forskjellen mellom dengang og nå er at mekaniske problemer kan fikses, hvis man vil. Elektroniske problemer kan ikke fikses, selv om man vil :). Sett fra hjemmefikserens synspunkt altså. Mekaniske problemer er ofte veldig åpenbare, og kan gjerne repareres av noen som har elementære tekniske kunnskaper. Ikke behøver det å være så dyrt heller. Elektroniske problemer er ofte diffuse, krever spesielt testutstyr, og får man ikke tak i den originale reservedelen er man ofte fortapt. Nye eller NOS elektroniske deler er svindyre. Erfaringsmessig har elektronikk en levetid opptil 20-30 år. Mekanisk sett kan en motorsykkel holde i hundrevis av år. Det blir elektronikken som blir banen til dagens kjøretøy :). Og plasten da :).
- MGR1
- Innlegg: 651
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
En annen ting som vil begrense levetiden på dagens motorsykler er JITP (Just In Time Production). I "gamle dager", altså før ca. 1990, produserte fabrikantene reservedeler som ble lagt på lager. Importører og større forhandlere hadde deler på lager. Dette var dyrt. Man gikk derfor over til JITP. Delene produseres når behovet er der, altså når det kommer nok ordrer.
I "gamle dager" når en modell ikke ble supportert lenger, sluttet fabrikken å produsere reservedeler. Dette kunne være ca. 10-20 år etter modellens introduksjon. Selv om fabrikken ikke laget deler lenger, var det mange store delelagere rundt omkring i verden, og når de forskjellige forhandlere går konk eller kvitter seg med gamle lager dukker disse opp for salg. Syklene kan altså leve videre i mange år etter fabrikken sluttet å lage deler. F.eks, for mange engelske MC-merker er det fortsatt mulig å få tak i NOS (New Old Stock) deler den dag i dag. Det er derfor mulig å holde syklene i gang 60 år etter at fabrikken stengte portene, eller lenger.
I dag er det ingen delelagere. Når modellen går ut på dato, lager ikke fabrikken nye deler mer. Supporten opphører, delene blir utilgjengelige, modellen dør. Du må skrote den defekte maskinen du har stående i garasjen fordi den ikke kan fikses. Fabrikken kan selge en ny modell. Smart eller hva :).
I "gamle dager" når en modell ikke ble supportert lenger, sluttet fabrikken å produsere reservedeler. Dette kunne være ca. 10-20 år etter modellens introduksjon. Selv om fabrikken ikke laget deler lenger, var det mange store delelagere rundt omkring i verden, og når de forskjellige forhandlere går konk eller kvitter seg med gamle lager dukker disse opp for salg. Syklene kan altså leve videre i mange år etter fabrikken sluttet å lage deler. F.eks, for mange engelske MC-merker er det fortsatt mulig å få tak i NOS (New Old Stock) deler den dag i dag. Det er derfor mulig å holde syklene i gang 60 år etter at fabrikken stengte portene, eller lenger.
I dag er det ingen delelagere. Når modellen går ut på dato, lager ikke fabrikken nye deler mer. Supporten opphører, delene blir utilgjengelige, modellen dør. Du må skrote den defekte maskinen du har stående i garasjen fordi den ikke kan fikses. Fabrikken kan selge en ny modell. Smart eller hva :).