Service og sikkerhet.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Relax

Service og sikkerhet.

Legg inn av Relax »

Jeg ser på forumet at mange er selvhjulpne mekanikere hvilket jeg i utgangspunktet er tilhenger av!
Hvis man vet hva man gjør! Inne mellom får jeg følelsen av at ikke alle gjør det!?

Motorsykkelen er et robust , men likevel skjørt instrument, som mer enn mye annet er avhengig av at ting fungerer som det skal.

Er dere trygge på alle «selvskruere» ?
"Do the right thing"

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Re: Service og sikkerhet.

Legg inn av TheHaughom »

Tja, jeg er trygg på meg selv og vet hvor mine mekaniske grenser går.
Forøvrig er jo ikke MC det verste å skru på.

Når det er sagt ser man vel fort om det er en tulling av en hobbymekaniker som har "jobbet over evne" om man skal kjøpe seg en sykkel.

Edit: Forøvrig synes jeg de aller fleste tips og forslag som blir lagt frem her inne fremstår som gode. Er det noe spesielt du tenker på?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).

Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.

Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheHaughom

Legg inn av TheHaughom »

RuneMC skrev:Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).

Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.
For ikke å snakke om han som fant en skiftenøkkel stikkende ut av bellypanen etter service :lol
En her på forumet med en ZX-10R. Hysterisk morsomt da han klagde på at det hadde laget skraplyder når han kjørte over humper o.l. :rofl:
Bilde

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Jeg leverer inn sykkel til service, og det blir noen ila en sesong grunnet mye kjøring og intervaller på 6000km!

Litt pga at den er yngre en fem år så det er vell stempelet ej betaler for og den blir nok lettere og selge også når den koster såpass når den selges! Personelig kjøper jeg verken bil eller mc uten service historikk!

Når det er sagt bytter jeg slitedeler selv som bremser, dekk, kjede/drev samt oljer og væsker fordi det kan jeg og er trygg på, resten kan en dyr mekaniker ta seg av :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

http://www.zxforums.com/forums/zx-6r-fo ... -help.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuff said :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Kjøper man en verkstedmanual for din sykkel, så er det meste mulig å gjøre selv hvis man har tålmodighet/tid og tilgjengelig verktøy og her er momentnøkkel essensiell.
Jeg gjør det som bør gjøres gjennom vinteren og er min form for behandling av pms. Nødvendig bytte av slitedeler gjøres etterhvert som behovet melder seg. Derfor har jeg alltid plugger, bremseklosser og hjullager liggende. Dette er ting som i de fleste tilfeller må bestilles og å sitte uvirksom i solskinn å vente tå postmannen er direkte slitsomt :)
Men klart, hvis man har en sykkel hvor garantitiden fremdeles løper, så ville det kanskje ikke være noe sjakktrekk å gjøre noe selv hvis man føler seg usikker på om man klarer jobben.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

TheHaughom skrev: Forøvrig er jo ikke MC det verste å skru på.
MC er forsåvidt oversiktlig å grei å skru på. Men en enkel liten feil eller tabbe kan fort få en alvorlig konsekvens.. Så folk som er usikker eller nesten ikke vet forskjell på en bremseklosse og oljefilter, bør få hjelp til skruingen. Men det betyr ikke at de ikke skal se over sykkelen sin mellom hver gang den er på service.

Alle oppegående folk som har kommet så langt at de har fått lappen og kjøpt seg sykkel, kan fort se om noe ikke er som det burde være, uavhengig om de vet hva de ser på eller ikke.

Her er jo et godt eksempel på hjemmemekk som kunne ha endt mye værre en hva det gjorde :-)å

http://vfrworld.com/forums/1st-2nd-gene ... dvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

For min del blir det flere ting som spiller inn. Det er tid, penger, og kunnskap og interesse. Tid fordi jeg bruker sykkelen til nyttekjøring. Har ikke tid til å la et halvferdig prosjekt stå i garasjen. Sykkelen MÅ være klar til jobbkjøring i morgen. Penger, fordi jeg som alle andre, veier for og i mot hva verkstedet skal få lov til å gjøre på sykkelen min, hva jeg mener det er verdt å betale for, kontra gjøre det selv. Kunnskap fordi jeg ikke er mekanisk utdannet, og har begrensede ferdigheter hva gjelder å skru.

Skifter olje selv. Har skiftet dekk selv, og tror nok jeg skal klare det meste "utvendige" på sykkelen selv. Men så var det dette med interesse da. Interessen min er oftest større når det kommer til kjøring enn til skruing. Dermed blir det ofte til at jeg betaler for å få noe gjort, fort, slik at jeg kommer meg tilbake på veien..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

En viktig i denne sammenheng er å kjenne sin egen begrensning, dog er det kanskje lettere sagt enn gjort noen ganger...

Har jobbet som bilmekaniker en del år, og så i den anledning av og til resultatet av "gjør det selv"-jobber som nok burde vært satt bort allerede første gangen. Noe av det drøyeste jeg har sett var bremseklosser som var montert feil vei, dvs bremsebelegg ut mot kaliper, og metall-siden av klossen inn mot skive. (Bilen hadde visst noe ulyd ved bremsing, til tross for at bremsene var nye... :-k )

Forøvrig vil jeg si at bildet over (fra VFR-world) etter mitt syn sier vel så mye om føreren som om dårlig service, gnagingen på svingarm ser ut til å ha pågått over relativt lang tid, med den nøkking og ulyd det må ha ført meg seg. Har forresten sett bremseskive slitt helt vekk også på en bil, hvis du bare ignorerer skrapelyd og romling lenge nok, så blir det stille til slutt! :P :p

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Edit: Forøvrig synes jeg de aller fleste tips og forslag som blir lagt frem her inne fremstår som gode. Er det noe spesielt du tenker på?
:)
Jada, jeg synes også det er mange med gode råd her osv.
Og heller ikke mener jeg at service verksted alltid gjør ting bedre / sikrere..

Jeg tenkte vel bare på om man ikke har skrudd til en hjult riktig, strammet kjede passe, fått luft i bremsdevæsken, festet holken godt nok eller andre ting som kan gi "ubehagelige" overraskelser i 150 på motorveien.

Tar man en vanlig kontroll av sykkelen før vær tur, så er ,man jo vanligvis på den sikre siden,,,, men gjør alle det?
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

TheHaughom skrev:
RuneMC skrev:Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.

For ikke å snakke om han som fant en skiftenøkkel stikkende ut av bellypanen etter service :lol
En her på forumet med en ZX-10R. Hysterisk morsomt da han klagde på at det hadde laget skraplyder når han kjørte over humper o.l. :rofl:
Sikkert meg du sikter til da. Forøvrig en ZX12R. Kjøpte sykkelen nå i vår, og merket først dette etter ca 50mil. Snodig.. Snakket med firmaet, som nektet på at de brukte skiftenøkkel til å skru med. Her er bildebeviset, som jeg oppdaget det med: :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av biker7 den 30 mai 2013, 18:08, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Tomgsx-r
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000

Legg inn av Tomgsx-r »

Dem skulle hatt den skiftenøkkelen i hodet :[-X

TheHaughom

Legg inn av TheHaughom »

biker7 skrev:
TheHaughom skrev:

Sikkert meg du sikter til da. Forøvrig en ZX12R. Kjøpte sykkelen nå i vår, og merket først dette etter ca 50mil. Snodig.. Snakket med firmaet, som nektet på at de brukte skiftenøkkel til å skru med. Her er bildebeviset, som jeg oppdaget det med: :D
Hahaha, der er den, ja! Lo godt når jeg først så bildet, med skiftenøkkelen - og deretter kommentaren din om at det hadde "bråkt/skrapt veldig over humper i det siste" :lol :lol

Edit: Beklager at jeg blingsa på sykkelen. :redface
Bilde

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

TheHaughom skrev:
biker7 skrev:
TheHaughom skrev:

Hahaha, der er den, ja! Lo godt når jeg først så bildet, med skiftenøkkelen - og deretter kommentaren din om at det hadde "bråkt/skrapt veldig over humper i det siste" :lol :lol

Edit: Beklager at jeg blingsa på sykkelen. :redface
Ja, er jo litt festlig denna historien i grunn :D :D Firmaet importerte syklen fra usa våren 2011. Deretter bare en eier (som bare har kjørt noen få hundre mil) til høsten 2012 ,da firmaet fikk den tilbake i innbytte. Så kjøpte jeg den nå i vår. Så hvis det ikke er skiftenøkkelen deres (som dem sier..), så var den vel med fra amerika da kanskje.. :-k :P :p
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar