Service og sikkerhet.
Service og sikkerhet.
Jeg ser på forumet at mange er selvhjulpne mekanikere hvilket jeg i utgangspunktet er tilhenger av!
Hvis man vet hva man gjør! Inne mellom får jeg følelsen av at ikke alle gjør det!?
Motorsykkelen er et robust , men likevel skjørt instrument, som mer enn mye annet er avhengig av at ting fungerer som det skal.
Er dere trygge på alle «selvskruere» ?
Hvis man vet hva man gjør! Inne mellom får jeg følelsen av at ikke alle gjør det!?
Motorsykkelen er et robust , men likevel skjørt instrument, som mer enn mye annet er avhengig av at ting fungerer som det skal.
Er dere trygge på alle «selvskruere» ?
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Service og sikkerhet.
Tja, jeg er trygg på meg selv og vet hvor mine mekaniske grenser går.
Forøvrig er jo ikke MC det verste å skru på.
Når det er sagt ser man vel fort om det er en tulling av en hobbymekaniker som har "jobbet over evne" om man skal kjøpe seg en sykkel.
Edit: Forøvrig synes jeg de aller fleste tips og forslag som blir lagt frem her inne fremstår som gode. Er det noe spesielt du tenker på?
Forøvrig er jo ikke MC det verste å skru på.
Når det er sagt ser man vel fort om det er en tulling av en hobbymekaniker som har "jobbet over evne" om man skal kjøpe seg en sykkel.
Edit: Forøvrig synes jeg de aller fleste tips og forslag som blir lagt frem her inne fremstår som gode. Er det noe spesielt du tenker på?

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Service og sikkerhet.
Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).
Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.
Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).
Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.
Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Service og sikkerhet.
For ikke å snakke om han som fant en skiftenøkkel stikkende ut av bellypanen etter serviceRuneMC skrev:Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).
Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.
Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.

En her på forumet med en ZX-10R. Hysterisk morsomt da han klagde på at det hadde laget skraplyder når han kjørte over humper o.l.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Service og sikkerhet.
Jeg leverer inn sykkel til service, og det blir noen ila en sesong grunnet mye kjøring og intervaller på 6000km!
Litt pga at den er yngre en fem år så det er vell stempelet ej betaler for og den blir nok lettere og selge også når den koster såpass når den selges! Personelig kjøper jeg verken bil eller mc uten service historikk!
Når det er sagt bytter jeg slitedeler selv som bremser, dekk, kjede/drev samt oljer og væsker fordi det kan jeg og er trygg på, resten kan en dyr mekaniker ta seg av
Litt pga at den er yngre en fem år så det er vell stempelet ej betaler for og den blir nok lettere og selge også når den koster såpass når den selges! Personelig kjøper jeg verken bil eller mc uten service historikk!
Når det er sagt bytter jeg slitedeler selv som bremser, dekk, kjede/drev samt oljer og væsker fordi det kan jeg og er trygg på, resten kan en dyr mekaniker ta seg av

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Service og sikkerhet.
http://www.zxforums.com/forums/zx-6r-fo ... -help.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuff said :)
Nuff said :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Service og sikkerhet.
Kjøper man en verkstedmanual for din sykkel, så er det meste mulig å gjøre selv hvis man har tålmodighet/tid og tilgjengelig verktøy og her er momentnøkkel essensiell.
Jeg gjør det som bør gjøres gjennom vinteren og er min form for behandling av pms. Nødvendig bytte av slitedeler gjøres etterhvert som behovet melder seg. Derfor har jeg alltid plugger, bremseklosser og hjullager liggende. Dette er ting som i de fleste tilfeller må bestilles og å sitte uvirksom i solskinn å vente tå postmannen er direkte slitsomt :)
Men klart, hvis man har en sykkel hvor garantitiden fremdeles løper, så ville det kanskje ikke være noe sjakktrekk å gjøre noe selv hvis man føler seg usikker på om man klarer jobben.
Jeg gjør det som bør gjøres gjennom vinteren og er min form for behandling av pms. Nødvendig bytte av slitedeler gjøres etterhvert som behovet melder seg. Derfor har jeg alltid plugger, bremseklosser og hjullager liggende. Dette er ting som i de fleste tilfeller må bestilles og å sitte uvirksom i solskinn å vente tå postmannen er direkte slitsomt :)
Men klart, hvis man har en sykkel hvor garantitiden fremdeles løper, så ville det kanskje ikke være noe sjakktrekk å gjøre noe selv hvis man føler seg usikker på om man klarer jobben.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Service og sikkerhet.
MC er forsåvidt oversiktlig å grei å skru på. Men en enkel liten feil eller tabbe kan fort få en alvorlig konsekvens.. Så folk som er usikker eller nesten ikke vet forskjell på en bremseklosse og oljefilter, bør få hjelp til skruingen. Men det betyr ikke at de ikke skal se over sykkelen sin mellom hver gang den er på service.TheHaughom skrev: Forøvrig er jo ikke MC det verste å skru på.
Alle oppegående folk som har kommet så langt at de har fått lappen og kjøpt seg sykkel, kan fort se om noe ikke er som det burde være, uavhengig om de vet hva de ser på eller ikke.
Her er jo et godt eksempel på hjemmemekk som kunne ha endt mye værre en hva det gjorde :-)å
http://vfrworld.com/forums/1st-2nd-gene ... dvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Service og sikkerhet.
For min del blir det flere ting som spiller inn. Det er tid, penger, og kunnskap og interesse. Tid fordi jeg bruker sykkelen til nyttekjøring. Har ikke tid til å la et halvferdig prosjekt stå i garasjen. Sykkelen MÅ være klar til jobbkjøring i morgen. Penger, fordi jeg som alle andre, veier for og i mot hva verkstedet skal få lov til å gjøre på sykkelen min, hva jeg mener det er verdt å betale for, kontra gjøre det selv. Kunnskap fordi jeg ikke er mekanisk utdannet, og har begrensede ferdigheter hva gjelder å skru.
Skifter olje selv. Har skiftet dekk selv, og tror nok jeg skal klare det meste "utvendige" på sykkelen selv. Men så var det dette med interesse da. Interessen min er oftest større når det kommer til kjøring enn til skruing. Dermed blir det ofte til at jeg betaler for å få noe gjort, fort, slik at jeg kommer meg tilbake på veien..
Skifter olje selv. Har skiftet dekk selv, og tror nok jeg skal klare det meste "utvendige" på sykkelen selv. Men så var det dette med interesse da. Interessen min er oftest større når det kommer til kjøring enn til skruing. Dermed blir det ofte til at jeg betaler for å få noe gjort, fort, slik at jeg kommer meg tilbake på veien..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Service og sikkerhet.
En viktig i denne sammenheng er å kjenne sin egen begrensning, dog er det kanskje lettere sagt enn gjort noen ganger...
Har jobbet som bilmekaniker en del år, og så i den anledning av og til resultatet av "gjør det selv"-jobber som nok burde vært satt bort allerede første gangen. Noe av det drøyeste jeg har sett var bremseklosser som var montert feil vei, dvs bremsebelegg ut mot kaliper, og metall-siden av klossen inn mot skive. (Bilen hadde visst noe ulyd ved bremsing, til tross for at bremsene var nye...
)
Forøvrig vil jeg si at bildet over (fra VFR-world) etter mitt syn sier vel så mye om føreren som om dårlig service, gnagingen på svingarm ser ut til å ha pågått over relativt lang tid, med den nøkking og ulyd det må ha ført meg seg. Har forresten sett bremseskive slitt helt vekk også på en bil, hvis du bare ignorerer skrapelyd og romling lenge nok, så blir det stille til slutt!

Har jobbet som bilmekaniker en del år, og så i den anledning av og til resultatet av "gjør det selv"-jobber som nok burde vært satt bort allerede første gangen. Noe av det drøyeste jeg har sett var bremseklosser som var montert feil vei, dvs bremsebelegg ut mot kaliper, og metall-siden av klossen inn mot skive. (Bilen hadde visst noe ulyd ved bremsing, til tross for at bremsene var nye...

Forøvrig vil jeg si at bildet over (fra VFR-world) etter mitt syn sier vel så mye om føreren som om dårlig service, gnagingen på svingarm ser ut til å ha pågått over relativt lang tid, med den nøkking og ulyd det må ha ført meg seg. Har forresten sett bremseskive slitt helt vekk også på en bil, hvis du bare ignorerer skrapelyd og romling lenge nok, så blir det stille til slutt!


Re: Service og sikkerhet.
:)
Edit: Forøvrig synes jeg de aller fleste tips og forslag som blir lagt frem her inne fremstår som gode. Er det noe spesielt du tenker på?
Jada, jeg synes også det er mange med gode råd her osv.
Og heller ikke mener jeg at service verksted alltid gjør ting bedre / sikrere..
Jeg tenkte vel bare på om man ikke har skrudd til en hjult riktig, strammet kjede passe, fått luft i bremsdevæsken, festet holken godt nok eller andre ting som kan gi "ubehagelige" overraskelser i 150 på motorveien.
Tar man en vanlig kontroll av sykkelen før vær tur, så er ,man jo vanligvis på den sikre siden,,,, men gjør alle det?
:)
"Do the right thing"
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Service og sikkerhet.
Sikkert meg du sikter til da. Forøvrig en ZX12R. Kjøpte sykkelen nå i vår, og merket først dette etter ca 50mil. Snodig.. Snakket med firmaet, som nektet på at de brukte skiftenøkkel til å skru med. Her er bildebeviset, som jeg oppdaget det med:TheHaughom skrev:For ikke å snakke om han som fant en skiftenøkkel stikkende ut av bellypanen etter serviceRuneMC skrev:Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).
Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.
Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.![]()
En her på forumet med en ZX-10R. Hysterisk morsomt da han klagde på at det hadde laget skraplyder når han kjørte over humper o.l.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av biker7 den 30 mai 2013, 18:08, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: Service og sikkerhet.
Dem skulle hatt den skiftenøkkelen i hodet 

-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Service og sikkerhet.
Hahaha, der er den, ja! Lo godt når jeg først så bildet, med skiftenøkkelen - og deretter kommentaren din om at det hadde "bråkt/skrapt veldig over humper i det siste"biker7 skrev:Sikkert meg du sikter til da. Forøvrig en ZX12R. Kjøpte sykkelen nå i vår, og merket først dette etter ca 50mil. Snodig.. Snakket med firmaet, som nektet på at de brukte skiftenøkkel til å skru med. Her er bildebeviset, som jeg oppdaget det med:TheHaughom skrev:For ikke å snakke om han som fant en skiftenøkkel stikkende ut av bellypanen etter serviceRuneMC skrev:Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).
Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.
Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.![]()
En her på forumet med en ZX-10R. Hysterisk morsomt da han klagde på at det hadde laget skraplyder når han kjørte over humper o.l.


Edit: Beklager at jeg blingsa på sykkelen.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Service og sikkerhet.
Ja, er jo litt festlig denna historien i grunnTheHaughom skrev:Hahaha, der er den, ja! Lo godt når jeg først så bildet, med skiftenøkkelen - og deretter kommentaren din om at det hadde "bråkt/skrapt veldig over humper i det siste"biker7 skrev:Sikkert meg du sikter til da. Forøvrig en ZX12R. Kjøpte sykkelen nå i vår, og merket først dette etter ca 50mil. Snodig.. Snakket med firmaet, som nektet på at de brukte skiftenøkkel til å skru med. Her er bildebeviset, som jeg oppdaget det med:TheHaughom skrev:For ikke å snakke om han som fant en skiftenøkkel stikkende ut av bellypanen etter serviceRuneMC skrev:Tar oljeskift/filterskift og dekkskift og enkle saker som smøring av vaiere selv.
Hjullager også - har til nå byttet på forhjul. (Har kjøpt inn spesialverktøy for det).
Ventiljustering lar jeg verkstedet gjøre.
Skal også sies at etter service på min forrige MC, fant jeg tilfeldigvis et deksel som hang og slang med en løs skrue som såvidt hang fast - det var ikke skrudd på skikkelig etter service, så verkstedene kan også slurve. Sikkert ikke med vilje, men endel er vel under ganske stort tidspress i sesongen.![]()
En her på forumet med en ZX-10R. Hysterisk morsomt da han klagde på at det hadde laget skraplyder når han kjørte over humper o.l.![]()
Edit: Beklager at jeg blingsa på sykkelen.





Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)