Sykkelen kutter motorkraft
Sykkelen kutter motorkraft
Et problem oppsto i dag med sykkelen min. Har brukt sykkelen frem og tilbake fra jobb (3,5 mil hver vei) og i dag så stoppet den plutselig på vei hjem. Dette har skjedd en gang før, men fikk raskt start igjen, så jeg kjørte videre.
Det som skjer er at sykkelen plutselig mister kraft når jeg gir gass, så begynner den å hakke og stopper ( mister turtallet ). Har el-start, så jeg prøvde jo selvfølgelig den. Måtte kinne 10-15 ganger før den startet igjen, prøvde med og uten choke. Kom seg igang igjen, så jeg fortsatte. Var kun 500 meter fra der jeg bor, så jeg ga på endel for å komme meg fort hjem. Når jeg girte opp til andregir lyste også oljelampa rødt.
Noen som har noen ideer hva dette kan være? Scottoileren min lager utrolig fæle lyder når jeg starter sykkelen hvis det er av noe betydning.
Sykkelen er en 2000 Yamaha Thundercat 600R.
Hadde satt stor pris på litt hjelp her !
Det som skjer er at sykkelen plutselig mister kraft når jeg gir gass, så begynner den å hakke og stopper ( mister turtallet ). Har el-start, så jeg prøvde jo selvfølgelig den. Måtte kinne 10-15 ganger før den startet igjen, prøvde med og uten choke. Kom seg igang igjen, så jeg fortsatte. Var kun 500 meter fra der jeg bor, så jeg ga på endel for å komme meg fort hjem. Når jeg girte opp til andregir lyste også oljelampa rødt.
Noen som har noen ideer hva dette kan være? Scottoileren min lager utrolig fæle lyder når jeg starter sykkelen hvis det er av noe betydning.
Sykkelen er en 2000 Yamaha Thundercat 600R.
Hadde satt stor pris på litt hjelp her !
Sist redigert av thewiz den 11 feb 2014, 02:38, redigert 4 ganger totalt.
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Scottoiler lager 'fæle lyder'?
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Har du sjekka olja ???? oljelampa lyser ikke uten grunn som regel...og scottoiler skal vel ikke lage MYE lyd..
Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
Memento mori
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Hvordan er scottoileren koblet til motoren? Den styres jo av vakuum, enten fra innsugshalsen eller forgasseren og hvis scottoileren lager lyder så kan sykkelen dra falskluft via tilkoblingen til kjedesmøreren. De første jeg ville gjort er å koble bort smøreren og tettet vakuumhullet for å sjekke om det hjelper.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
TBI81 skrev:Scottoiler lager 'fæle lyder'?
Ja, den lager en skrapelyd når jeg skrur på tenninga. Altså før jeg starter sykkelen opp. Den "skraper" i 2-3 sekunder før den slutter. Høres ut som en tikkelyd / skrapelyd. Litt vanskelig å forklare.
I det glasset på siden av motoren er det i midten, regner med dette er ok? Tror nok oljelampa lyste fordi jeg dro på veldig i en oppoverbakke. Har hørt at oljelampa kan lyse hvis man gjør det, spesielt på thunderrace.Barbarozza skrev:Har du sjekka olja ???? oljelampa lyser ikke uten grunn som regel...og scottoiler skal vel ikke lage MYE lyd..
Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
Hvordan sjekker jeg plugger, luftfilter, bensinfilter osv på sykkelen min?
Det vet jeg faktisk ikke, kan kanskje bare følge slangen fra scottoileren? Den lager mye lyd som jeg nevnte over i innlegget mitt her.DrGreve skrev:Hvordan er scottoileren koblet til motoren? Den styres jo av vakuum, enten fra innsugshalsen eller forgasseren og hvis scottoileren lager lyder så kan sykkelen dra falskluft via tilkoblingen til kjedesmøreren. De første jeg ville gjort er å koble bort smøreren og tettet vakuumhullet for å sjekke om det hjelper.
Hva skal jeg tette vakuumhullet med eventuelt?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Det finner du ut når du ser hullet :)thewiz skrev:TBI81 skrev:Scottoiler lager 'fæle lyder'?
Ja, den lager en skrapelyd når jeg skrur på tenninga. Altså før jeg starter sykkelen opp. Den "skraper" i 2-3 sekunder før den slutter. Høres ut som en tikkelyd / skrapelyd. Litt vanskelig å forklare.
I det glasset på siden av motoren er det i midten, regner med dette er ok? Tror nok oljelampa lyste fordi jeg dro på veldig i en oppoverbakke. Har hørt at oljelampa kan lyse hvis man gjør det, spesielt på thunderrace.Barbarozza skrev:Har du sjekka olja ???? oljelampa lyser ikke uten grunn som regel...og scottoiler skal vel ikke lage MYE lyd..
Tett bensin filter ? , defekt bensinpumpe ? ville begynt der....
Hvordan sjekker jeg plugger, luftfilter, bensinfilter osv på sykkelen min?
Det vet jeg faktisk ikke, kan kanskje bare følge slangen fra scottoileren? Den lager mye lyd som jeg nevnte over i innlegget mitt her.DrGreve skrev:Hvordan er scottoileren koblet til motoren? Den styres jo av vakuum, enten fra innsugshalsen eller forgasseren og hvis scottoileren lager lyder så kan sykkelen dra falskluft via tilkoblingen til kjedesmøreren. De første jeg ville gjort er å koble bort smøreren og tettet vakuumhullet for å sjekke om det hjelper.
Hva skal jeg tette vakuumhullet med eventuelt?
Jeg vil anta at den er koblet i det samme hullet som man bruker for å koble til en carbtune på en av innsugshalsene til en eller annen forgasser og da mest sansynlig den forgasseren som er nærmest kjedesmøreren (venstre forgasser)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Flott, da kan han sjekke det også og bruke elimineringsmetodenFJZZR skrev:Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Vakuumstyrt bensinkran på den der? Symptomene du beskriver minner mye om den gang Kawaskien min holdt på med samme tullet. Det viste seg å være membranen i suppekranen som var synderen. Nok et punkt på Dr. Greves eliminasjonsliste... Lykke til med feilsøkingen!
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Vet ikke om denne sykkelen har bensinpumpe, men 2-3 sek med during når man setter på tenninga kan vel tyde på det.
Den skal ikke bråke, men heller summe litt kraftig.
Den skal ikke bråke, men heller summe litt kraftig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Og om scottoilern tar vacuum derfra så kan det jo hende at det henger sammen med ulydene derfra?Jompa skrev:Vet ikke om denne sykkelen har bensinpumpe, men 2-3 sek med during når man setter på tenninga kan vel tyde på det.
Den skal ikke bråke, men heller summe litt kraftig.
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Da har jeg fått skrudd og feilsøkt litt mer, men er ikke så erfaren på sykler, da jeg mest har skrudd på bil tidligere.
Jeg har noen spørsmål angående oppkoblingen av scottoileren. Jeg demonterte hele scottoileren, med oljeforsyningen. Den funket ikke uansett (den smørte altså ikke olje på kjedet som den skulle).
Lagt opp noen bilder med kommentar, hadde vært flott om dere tok en titt :)
Jeg har noen spørsmål angående oppkoblingen av scottoileren. Jeg demonterte hele scottoileren, med oljeforsyningen. Den funket ikke uansett (den smørte altså ikke olje på kjedet som den skulle).
Lagt opp noen bilder med kommentar, hadde vært flott om dere tok en titt :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Det kan godt stemme, men problemet er at sykkelen oppfører seg veldig normalt, men den fusker kun noen ganger. Har bare opplevd dette 2 ganger hittil. Med denne teorien bør altså sykkelen fungere hvis jeg åpner tanklokket hvis det skjer igjen?FJZZR skrev:Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
Hver gang jeg åpner tanklokket merker jeg det er skikkelig trykk og man hører en høy pssh lyd. Normalt?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Er det slik at du må ta i for å løfte påfyllingslokket, så har du vakuum i tanken og det er ikke normalt. Trykket i tanken skal utlignes etterhvert som tanken tømmes.thewiz skrev:Det kan godt stemme, men problemet er at sykkelen oppfører seg veldig normalt, men den fusker kun noen ganger. Har bare opplevd dette 2 ganger hittil. Med denne teorien bør altså sykkelen fungere hvis jeg åpner tanklokket hvis det skjer igjen?FJZZR skrev:Tror ikke Scott-oileren stopper motoren, ettersom den bare påvirker en sylinder. Derimot har jeg stor tro på at dette er tett lufting til tanken. Kjør med tanklokket av å se om den fusker da.
Hver gang jeg åpner tanklokket merker jeg det er skikkelig trykk og man hører en høy pssh lyd. Normalt?
Jeg mener du har elektrisk bensinpumpe på din sykkel og jeg mistenker at bråket du hører kommer fra den siden scottoiler ikke er en mekanisk innretning, men vakuumstyrt med muligheter for struping/åpning avhengig av hvor mye olje du vil tilføre kjeden? Kan ikke helt forstå at den skal lage noen lyder av betydning..
Hvis bensinpumpen ikke klarer å hente inn bensin fra tanken vil du høre en taktfast banking en plass under tanken... Den er trykkstyrt og etterhvert som gasserne fylles vil pumpa gå saktere til den stopper når gasserne er fulle.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;