I forrigårs ble det bytte av bakdekk - bannet endel over patentet som gjør at to avstandsstykker på hver side hjulet må holdes på plass, samtidig som dekket må lirkes på plass i bremekaliper, som ellers bare er skjøvet på plass og ellers holdes fast av nevnte avtandsstykke når det er montert. Problemet er selvfølgelig å få løftet dekke med de to avstandsstykkene som gjerne vil dette ut, samtidig som hjulbolten skyves inn og gjennom avstandsstykker, hjul og kaliper

Men det gikk da til slutt. 2.5 time på bakdekket er ny rekord. Brukte 20 min på å få gamledekket av felgen, 1 time for å få nye på felgen (var mye stivere) og 1 time ca for å få det montert... kommer seg nok med mer trening. Manuelt dekkskifte er forresten en skikkelig "workout" !
Gamledekket som var plugget kunne jeg nok kjørt med til det var nedslitt - de brune lissene hadde samlet seg i en pen "tyggegummi-klyse" som ikke på noen måte ville kunne forsvinne ut igjen. Her er innsiden av dekket. Regnet meg fram til at jeg har kjørt 5119km på det, så helt ubrukt er det ikke, og jeg kan ha det liggende som reserve.
Igår ble det bare jobbkjøring - begynner å kjøre litt mere mellom bilene og filene nå. Jeg ble visst også observert av en kollega på vei til jobben der jeg kjørte imellom bilene/feltene og stilte meg fremst på rødt lys og deretter på grønt lys var halvveis ned til neste kryss før bilene hadde kommet seg over krysset

(Virker det sånn for dere også, jeg mener lyset blir grønt og så er det helt "sirup" reaksjon og akselerasjon fra bilistene ? )
Ikveld derimot ble det en liten kveldstur. Kjørte først Lier-Skaret og tilbake til Sylling. Kjempeforhold nå - er egentlig bare noen hull her og der som ødelegger litt. Dvs man må passe på å velge riktig spor ift skader/slitasje/sprekker i asfalten ellers kan det bli en svært "bumpy ride".
Det var forresten en kontroll av noe slag i rundkjøringen nedenfor Tranby. Vet ikke om det var fartskontroll (fra en av retningene) eller annen type kontroll - så ingen som ble vinket til side akkurat mens jeg passerte - men passet på å ta håndflaten ned mot bakken istedenfor å hilse til en MC jeg møtte en stund senere, siden han var på vei mot rundkjøringen.
På tilbaketuren tok jeg en liten sving om
Røine. Skikkelig smal, svingete og teknisk krevende vei opp fra Sylling-siden. Dvs en bør holde seg mest mulig til høyre siden. Veien er såpass smal og svingene såpass krappe og uten sikt - at det er best å ligge langt til høyre i tilfelle bil imot. Møtte ingen biler, men et par av de krappeste svingene kan absolutt bli bedre utført av meg... det gjelder å få til flyten... Oppe på toppen var det et par katter med litt mellomrom som jeg bremset opp for. Var visst uvant å se en MC så de stod litt og lurte på hva de skulle gjøre før de løp avgårde :-)
Ned og tilbake ble det et lite fotostopp ved badeplassen nede ved Tyrifjorden, eller Holsfjorden som denne utstikkeren av Tyrifjorden heter
Retning nordover Tyrifjorden/Holsfjorden
Denne gressplenen er fylt av folk i fint sommervær - men ikke så tett som ved Oslofjorden
Fin natur
Nedover Lierdalen valgte jeg idag først om Kanada og deretter Baneveien. Og dere! Nå blir det fin støvsky og se i speilet når en kjører der!

Men bare halvveis ned da, så var det sprøytet på olje for å dempe støvet. Merket ikke noe på grepet - og Anakee3 oppfører seg helt eksemplarisk. Synes jeg kan ane en viss forbedring på bakdekket, men så er det jo også helt nytt. Skal bli interessant å se om det endrer egenskapene når det begynner å bli slitt. Så langt ingenting å utsette på det på grus. På asfalt er det kanskje større forbedring - og det kan nok forklares med stivere oppbygning, som gir positive effekter på styring - synes det er blitt noe lettere å velge/holde spor helt presist nå. God trygghetsfølelse, sitter som et skudd.
Stemningsbilde fra Baneveien
Opp igjen til Liertoppen stod jammen politiet fortsatt og kontrollerte et eller annet. Stå i ro på en sånn plass i et par timer, i så fint vær... Jeg tenkte at
det må være kjedelig det.
Ser på Twitter nå at det var trafikkkontroll, Lyngåskrysset heter det visst - 1 avskiltning og 57 kontrollerte kjøretøy.