Med disse stemplene bør jo bremsen funke, 19 er best for dobbelskive, 16 passer bra for enkelskive. 16 mm på dobbelskive gir mye brems og fare for blokkering eller stoppie med lett trykk på hendelen og kan være farlig uten ABS, men med ABS bør det kunne funke. Da er det vel bare luft i systemet som er problemet. Har slitt en del med lufting og har fått det til etterhvert, men har også sett at de som lufter system på bil bruker trykk på beholderen og trykker væske gjennom systemet. Det er litt jobb å overføre til MC men det vil gå an å gjøre hvis andre metoder feiler.lefty293 skrev:Hei! Nå er stempelstørrelsen 19 eller 16 mm. Tror ikke det skulle gjøre hendelen slik den er nå, kan jo presses helt inn med letthet!
Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Når man lufter bremser med sug kobler man normalt suget til luftenippel på bremsekalipper.
Luftes det for å skifte bremsevæske kan man jo tømme beholder for gammel bremsevæske føst ved å bruke sugeslangen direkte i beholderen.
Poenget med sug (eller overtrykk) er å gi brmsevæsa en jevn strøm igjennom systemet, i motsetning til handpumping hvor luftboblene får tid til å sige tilbake mellom slagene. Har aldri hørt om problem hvor luftboblene blir sittende igjen i abs enheten.
For egen del bruker jeg å først fylle beholder, feste sugeslangen på luftenippel i kalipper , åpne for sug og deretter åpne luftenippel.
Nippelen åpnes bare såpass at der kommer en beskjeden gjennomstrømming. Det gir meg god tid til etterfylling i beholderen. Når jeg mener å ha sugd nok stenger jeg lufteneippel og deretter stoppes suget.
Husk også at når man suger bremsevæske vil der bestandig komme luftbobler i sugeslangen. Boblene kommer fra lekasje i gjengene på luftenippel, og således må man bare holde på til man mener at all væske er sugd igjnnom.
Dersom både luftenippel og bremseslange er festet i toppen av bremsekalipper lønner det seg også å trykke bremseklossene maks fra hverandre slik at stempla blir presset inn i kalipper. Dette for å hindre at der blir liggende gammel forurenset bremsevæske igjen i kalipper.
Dersom der er luftenippel på ABS enheten ville jeg begynt med å lufte nippelen som er nærmest bremsebeholder, og deretter, om flere nipler, lufte suksessivt med avstand fra beholder (eneste unntak er BMWs servobremser, men det hører ikke med i denne tråden)
Dersom der er luftenippel på hovedsyinder skal den luftes til slutt, selv om den er nærmest beholder.
Som andre også er inne på så tror jeg du skal få god bremseeffekt med valgte hovedsylinder. 16mm høres helt ok ut.
Lykke til, og husk, der er mange som er spent på resultatet.
PS.
Jeg tolket ikke Tysnes sin kommentar som negativ.
Luftes det for å skifte bremsevæske kan man jo tømme beholder for gammel bremsevæske føst ved å bruke sugeslangen direkte i beholderen.
Poenget med sug (eller overtrykk) er å gi brmsevæsa en jevn strøm igjennom systemet, i motsetning til handpumping hvor luftboblene får tid til å sige tilbake mellom slagene. Har aldri hørt om problem hvor luftboblene blir sittende igjen i abs enheten.
For egen del bruker jeg å først fylle beholder, feste sugeslangen på luftenippel i kalipper , åpne for sug og deretter åpne luftenippel.
Nippelen åpnes bare såpass at der kommer en beskjeden gjennomstrømming. Det gir meg god tid til etterfylling i beholderen. Når jeg mener å ha sugd nok stenger jeg lufteneippel og deretter stoppes suget.
Husk også at når man suger bremsevæske vil der bestandig komme luftbobler i sugeslangen. Boblene kommer fra lekasje i gjengene på luftenippel, og således må man bare holde på til man mener at all væske er sugd igjnnom.
Dersom både luftenippel og bremseslange er festet i toppen av bremsekalipper lønner det seg også å trykke bremseklossene maks fra hverandre slik at stempla blir presset inn i kalipper. Dette for å hindre at der blir liggende gammel forurenset bremsevæske igjen i kalipper.
Dersom der er luftenippel på ABS enheten ville jeg begynt med å lufte nippelen som er nærmest bremsebeholder, og deretter, om flere nipler, lufte suksessivt med avstand fra beholder (eneste unntak er BMWs servobremser, men det hører ikke med i denne tråden)
Dersom der er luftenippel på hovedsyinder skal den luftes til slutt, selv om den er nærmest beholder.
Som andre også er inne på så tror jeg du skal få god bremseeffekt med valgte hovedsylinder. 16mm høres helt ok ut.
Lykke til, og husk, der er mange som er spent på resultatet.
PS.
Jeg tolket ikke Tysnes sin kommentar som negativ.
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Jeg hadde forsøkt med en oljekanne, sånn rød gammeldags type. Og så pump bremseveske med den nedenfra til du får veske ut på toppen uten luft.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Men du er visst ikke alltid så flink til dette.Rottenikken skrev:Nei Tysnes, men har jeg negative tanker så holder jeg kjeft i motsetning til deg!
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Hei!
Har nå luftet med vakuum. Luftet grundig begge veier. Kom litt forurensing sammen med væska nå også. Fått ut marginalt med luft. Kjenner at hendelen blir bedre når jeg pumper den flere ganger. Er slettes ikke bra nok selv om jeg synes det bremser bra ved kjøring. Blir nødt til å demontere den.
Har nå luftet med vakuum. Luftet grundig begge veier. Kom litt forurensing sammen med væska nå også. Fått ut marginalt med luft. Kjenner at hendelen blir bedre når jeg pumper den flere ganger. Er slettes ikke bra nok selv om jeg synes det bremser bra ved kjøring. Blir nødt til å demontere den.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Har demontert pumpa, renset og satt sammen igjen. Verste av alt, glemte selvfølgelig å måle stempeldimensjonen i iveren etter å få testet resultatet! Det var endel møkk der. Satte inn delene med bremsepasta og pumpa går lettere nå, i tillegg til at hendelen er bedre, men ikke bra nok.
Irriterer meg at jeg glemte å måle stemplet, men når jeg sammenligner med stemplet som jeg byttet på clutchpumpa på 750'n( som virker knall som bremsepumpe til en caliper) så ser de like ut. Det stemplet er kun 14 mm! Det dere skriver om bruk til 2 calipere, vil si at 14 mm stempel er for lite!
Bør jeg søke etter å skaffe masterpumpe med 16 eller 19 mm stempel??
Irriterer meg at jeg glemte å måle stemplet, men når jeg sammenligner med stemplet som jeg byttet på clutchpumpa på 750'n( som virker knall som bremsepumpe til en caliper) så ser de like ut. Det stemplet er kun 14 mm! Det dere skriver om bruk til 2 calipere, vil si at 14 mm stempel er for lite!
Bør jeg søke etter å skaffe masterpumpe med 16 eller 19 mm stempel??
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Ok. 14mm sempel begynner kanskje å bli litt pinglete til å dra 2 kalippere.
Men før du går videre kan det virke som om du nå trenger å avklare hvorhvidt problemet er en hovedpumpe som ikke funker eller om pumpa er for liten.
Om du har mulighet til å blokkere slangen vil du enkelt kunne sjekke om stempelet i pumpa virkelig gjør jobben. Dersom stempelet stopper totalt på en blokkert slange kan man vel konkludere at stempelet funker, men greier ikke å pumpe nok volum til å dra bremsene.
Går stempelet i bånn selv med blokkert slange betyr det at du kanskje må skaffe et repkit for hovedsylinder. Da bør du nok også hone sylinderen for å være sikker på at de nye pakningene tetter 100%.
Men før du går videre kan det virke som om du nå trenger å avklare hvorhvidt problemet er en hovedpumpe som ikke funker eller om pumpa er for liten.
Om du har mulighet til å blokkere slangen vil du enkelt kunne sjekke om stempelet i pumpa virkelig gjør jobben. Dersom stempelet stopper totalt på en blokkert slange kan man vel konkludere at stempelet funker, men greier ikke å pumpe nok volum til å dra bremsene.
Går stempelet i bånn selv med blokkert slange betyr det at du kanskje må skaffe et repkit for hovedsylinder. Da bør du nok også hone sylinderen for å være sikker på at de nye pakningene tetter 100%.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Tusen takk for godt tips!knutk skrev:Ok. 14mm sempel begynner kanskje å bli litt pinglete til å dra 2 kalippere.
Men før du går videre kan det virke som om du nå trenger å avklare hvorhvidt problemet er en hovedpumpe som ikke funker eller om pumpa er for liten.
Om du har mulighet til å blokkere slangen vil du enkelt kunne sjekke om stempelet i pumpa virkelig gjør jobben. Dersom stempelet stopper totalt på en blokkert slange kan man vel konkludere at stempelet funker, men greier ikke å pumpe nok volum til å dra bremsene.
Går stempelet i bånn selv med blokkert slange betyr det at du kanskje må skaffe et repkit for hovedsylinder. Da bør du nok også hone sylinderen for å være sikker på at de nye pakningene tetter 100%.
Blokkerte slangen oppe ved hendelen, da er den knallhard! Ergo pumpa er for liten. Plukket samtidig ut stemplet på den orginale bremsepumpa. Stemplet der er 17,4 mm. Både orginalpumpa og Brembopumpa har 20 mm i pivot-distanse(det er avstand lagringspunkt på hendel til trykkpunkt/senter på bremsestempel hvis jeg har forstått rett?)
Hvilken pumpe vil folket her anbefale? Hvis jeg velger 19 mm stempel så er det vel lurt å gå ned på pivot- distansen? 16(stempeldim)X20 skulle vel også gi bedre hendel?
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Hei!
Nå har jeg anskaffet ei Brembo RCS 19X20/18 pumpe. Nå snakker vi hard hendel og det kniper skikkelig i forhjulet! Luftingen gikk helt smertefritt.
Nå har jeg anskaffet ei Brembo RCS 19X20/18 pumpe. Nå snakker vi hard hendel og det kniper skikkelig i forhjulet! Luftingen gikk helt smertefritt.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Fint at du fant en løsning som fungerte.
Også flott at du ga tilbakemelding på at problemet var løst, og en analyse på hva som egentlig var problemet. Det gjør at andre som leser denne strengen kan lære av dine erfaringer.
Også flott at du ga tilbakemelding på at problemet var løst, og en analyse på hva som egentlig var problemet. Det gjør at andre som leser denne strengen kan lære av dine erfaringer.

-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Hei!
I går var jeg på biltilsynet med min ombygde Z1000SX for å få godkjent ombyggingen. Sykkelen ble godkjent uten bemerkninger. Kjempekjekt!

I går var jeg på biltilsynet med min ombygde Z1000SX for å få godkjent ombyggingen. Sykkelen ble godkjent uten bemerkninger. Kjempekjekt!

Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Flott :-) Burde vel egentlig si GRATULERER !!!lefty293 skrev:Hei!
I går var jeg på biltilsynet med min ombygde Z1000SX for å få godkjent ombyggingen. Sykkelen ble godkjent uten bemerkninger. Kjempekjekt!
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Henger meg på rekken av gratulanter.
I tillegg vil jeg driste meg til å spørre om du kunne tenke deg å beskrive mere i detaljer hva du har gjort med sykkelen, samt gangen i behandling hos Biltilsynet.
Innbiller meg at mange her inne kanskje kjenner noen som kunne tenke seg til å kjøre MC, men er forhindret grunnet et eller annet handicap, og man vet ikke så mye om hva som finnes tilgjengelig.
Håper du får en fin sommer på din nye fine Kawasaki.
I tillegg vil jeg driste meg til å spørre om du kunne tenke deg å beskrive mere i detaljer hva du har gjort med sykkelen, samt gangen i behandling hos Biltilsynet.
Innbiller meg at mange her inne kanskje kjenner noen som kunne tenke seg til å kjøre MC, men er forhindret grunnet et eller annet handicap, og man vet ikke så mye om hva som finnes tilgjengelig.
Håper du får en fin sommer på din nye fine Kawasaki.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Takk!
Hvis det er folk på forumet som av en eller annen grunn trenger en form for ombygging før de kan begynne med noe av det morsomste som finnes, nemlig mc-kjøring, så er organisasjonen likevelmc.no det beste stedet en kan starte. Det gjorde jeg. Uten de hadde jeg nok ikke satt igang en slik prosess.
Når jeg kommer bak en pc, kan jeg forklare litt hvordan jeg har løst utfordringene i mitt prosjekt.
Hvis det er folk på forumet som av en eller annen grunn trenger en form for ombygging før de kan begynne med noe av det morsomste som finnes, nemlig mc-kjøring, så er organisasjonen likevelmc.no det beste stedet en kan starte. Det gjorde jeg. Uten de hadde jeg nok ikke satt igang en slik prosess.
Når jeg kommer bak en pc, kan jeg forklare litt hvordan jeg har løst utfordringene i mitt prosjekt.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?
Gratulerer! Kjekt å høre at det har ordnet seg for deg!
Ha en strålende sesong
Ha en strålende sesong


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!