95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Hei!
Noen som har noe vettugt å si om dette?
"kjenner" en fra finland som absolutt ikke kjøper 95 fordi det er etanol i det, og sverger til 98 oktan.
Han mener at innblandingen av etanol kan ødelegge motoren, hva mener dere?
Det skal også nevnes at han kjører en KTM 125 EXC to takter..
Noen som har noe vettugt å si om dette?
"kjenner" en fra finland som absolutt ikke kjøper 95 fordi det er etanol i det, og sverger til 98 oktan.
Han mener at innblandingen av etanol kan ødelegge motoren, hva mener dere?
Det skal også nevnes at han kjører en KTM 125 EXC to takter..
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Har Mottorn din over 9:1 i kompresjon ville jeg gått for 98 oktan.
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Tror nok det tillates innblanding av Etanol i 98 også, men er nok mindre samt at 98 er av bedre kvalitet.
Er som med Heimbrennt, det beste kommer ut først i raffineringsprosessen.
Vil iallefall anbefale alle med forgassere å vinterlagre med 98, 95 tetter gasserdyser mye mere enn 98.
Er som med Heimbrennt, det beste kommer ut først i raffineringsprosessen.
Vil iallefall anbefale alle med forgassere å vinterlagre med 98, 95 tetter gasserdyser mye mere enn 98.
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Innstruksjonsboka er vel grei her.ArcticTiger skrev:Har Mottorn din over 9:1 i kompresjon ville jeg gått for 98 oktan.
Er like mye stengetidspunkt på innsugsventil som bestemmer dette, ikke bare kompresjonsforhold.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Når jeg kjøpte sykkelen i mars, fikk jeg beskjed om og bruke 98. Dette var forøvrig monsterbike.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Det betyr at kjøretøyet har Bensinmotor, ikke Diesel eller Elektrisk. Avgiftsklassifisering tenker jeg.Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Ikke annet enn at kjøretøyet har bensinmotor.Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
Laveste oktantall finner du i instruksjonsboka.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Min skal helst ha
- Super unleaded
- 95 ROZ/RON
- 89 AKI
- Super unleaded
- 95 ROZ/RON
- 89 AKI
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
http://www.vegvesen.no/_attachment/62216Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
01 er koden i Autosys for bensimotor.
Du finner den i linken ovenfor, på side 34 "Koder for motordrivstoff".
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Ok, det var ikke mer komplisert enn som så altsåknutk skrev:http://www.vegvesen.no/_attachment/62216Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
01 er koden i Autosys for bensimotor.
Du finner den i linken ovenfor, på side 34 "Koder for motordrivstoff".

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Instruksjonsboka til motorsykkelen min ('11 Yamaha FJR1300) sier den kan gulpe i seg 91 oktan eller høyere. Dog ikke med mer innblanding enn 5% etanol.
Siden finnene kvæller innpå 10% heimbrent i 95 oktan, må jeg kjøre på 98 oktan i Finland.
Her i Latvia finnes 92 oktan (på bygda) og den har jeg prøvd "for artig". Den bød ikke på noen problemer, men normalt holder jeg meg til 95 oktan, både her og i resten av de landene jeg har vært på to hjul, dog med unntak av Suomi :-)
Siden finnene kvæller innpå 10% heimbrent i 95 oktan, må jeg kjøre på 98 oktan i Finland.
Her i Latvia finnes 92 oktan (på bygda) og den har jeg prøvd "for artig". Den bød ikke på noen problemer, men normalt holder jeg meg til 95 oktan, både her og i resten av de landene jeg har vært på to hjul, dog med unntak av Suomi :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Det har vært en del skriverier om denne problematikken på mcsiden.no . Jeg fyller konsekvent 98 oktan,fs650e skrev:Hei!
Noen som har noe vettugt å si om dette?
"kjenner" en fra finland som absolutt ikke kjøper 95 fordi det er etanol i det, og sverger til 98 oktan.
Han mener at innblandingen av etanol kan ødelegge motoren, hva mener dere?
Det skal også nevnes at han kjører en KTM 125 EXC to takter..
siden denne bensinen inntil nylig ble oppgitt ikke å inneholde etanol.
Etanol gir dårligere drivstofføkonomi og kan etter sigende føre til en lang rekke skader på ulike komponenter
i motoren.
Se feks her:
http://www.fuel-testers.com/ethanol_fue ... tages.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://highlandstoday.com/news/agri-lea ... ar-311037/" onclick="window.open(this.href);return false;
Etanol i drivstoff problematiseres i utlandet, men jeg kan ikke huske å ha sett det i norske media.
Kostnadene er det oss forbrukere som får, og da er det antakeligvis ikke så nøye.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Jeg aner ikke noe om fakta her, men jeg vet at min søster og svoger i USA fyller høyere oktan på nybilen og hvis de føler de har god råd. Skal de spare, evt fylle et gammelt vrak, sparer de penger og fyller lavere oktan. Snakker man med norsk forhandler, sier de alltid 95. Jeg har aldri hørt noe annet. Selv min nesten 30 år gamle Yamaha skulle ha 95.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Jeg har innimellom spurt på bensinstasjoner, angående denne problematikken, og jeg får stort sett inntrykk av at de ikkeSuperMorten skrev:Jeg aner ikke noe om fakta her, men jeg vet at min søster og svoger i USA fyller høyere oktan på nybilen og hvis de føler de har god råd. Skal de spare, evt fylle et gammelt vrak, sparer de penger og fyller lavere oktan. Snakker man med norsk forhandler, sier de alltid 95. Jeg har aldri hørt noe annet. Selv min nesten 30 år gamle Yamaha skulle ha 95.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
aner hva de selger.
95 oktan av i dag er ikke det samme som 95 oktan for få år siden. Etanol-innblandingen har kommet de senere årene,
både her til lands og i andre europeiske land.
Hvis man undersøker litt vha google og søk på Youtube, blir man fort skeptisk til etanol i drivstoff. Jeg har i de senere årene
abonnert på Classic Bike, Classic Motorcycle Mechanics og Practical Sportsbikes. I disse magasinene problematiseres
etanolinnblanding i bensin innimellom;
Bla går tettinger i en del bensintanker fløyten. Forgassere tettes igjen. Drivstofføkonomi reduseres. Korrosjon i motordeler
øker. Motorer soter mer. Katalysatorer tar tidligere kvelden pga overoppheting. Lista er lang, og ofte svært velbegrunnet.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80