Hvilken BMW skal jeg velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: For hva det er verdt: Uten at jeg har prøvd R1150, kan det nevnes at på papiret er R1200 en mye lettere sykkel, samtidig som motoren er kraftigere.
12GS er en generasjon nyere, og det merker man på alle måter. Hver gang jeg kjører 12GS føles min 1150 som det den er: Et tysk slagskip laget i Panzerstaal.
knutk skrev:Mange forteller også skrekkhistorier om CAN-Bus og BMWs elektronikk. Vel, nå har sykklene hatt CAN-Bus i 8 år, og de elektriske systemene har vist seg å være pålitlige. Det er også greit å jobbe på CAN-Bus modellene, men man må tenke litt annerledes. Dog er fordelene med de nye systemene så store at man kan like godt lære det med en gang. Systemene er kommet for å bli.
Ikke alt som er nytt er bra. Men det meste nye er bedre enn det gamle. Og CANbus er en enorm forbedring i forhold til relébaserte systemer.
Det er neppe laget en bil efter 2000 (vel, utenfor USA, altså) uten CANbus.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

tagesk skrev:Den aller beste, mest robuste og pålitelige, det er 00-02 1150GS.
Det vil si, med ABS, men før servo.

Nummer to på listen er 08-09 1200GS. Med ABS, efter servo.

Tredjemann er 10-12 12GS.

Fjerdemann er 02-05 1150. Men der bør du styre unna ser (det vil si ABS) nå. Det begynner å bli problemer med pumpene og de er MEGA-dyre (2.000 euro).

Femtemann er 05-07 12GS.

Om du velger "vanlig" eller SAdventure spiller ingen rolle.

Et godt sted å starte kan jo være listen over det ting spør om, hvilket ofte indikerer hva som går istykker.
Se GSpot FAQ.

[TaSK]
Hvis man ser bort ifra servopumpen,kunne denne listen blitt annerledes? Første pri for meg er at motor og drivverk er bunnsolid. Seff ikke ønskelig å bytte en pumpe til 15-20 tusen kroner,men det er jo tross alt enklere enn å overhale motor. Mener forresten jeg så en som hadde byttet kardang,kjørt 85 tusen km.

En liten kuriositet/bieffekt; http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/saks ... 70115.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Bosted: Rælingen

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Geso »

Det med høyde er en subjektiv greie.
Jeg hadde lyst på en GS i år, men følte ikke at jeg rakk skikkelig ned på bakken. Jeg liker å ha godt feste i bakken når jeg står stille/stopper.
Jeg vet at man kan få med lavt ste osv., men denne gangen ble det en R1200RT i stedenfor.
Jeg er også ca. 175 høy.

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av RuneMC »

Den som det var linket til annonse for, sier jo selgeren har lavt sete og at personer ned til 1,65 kan kjøre. Kanskje noe optimisitisk, men med 1,75 bør det være uproblematisk utifra den "reklamen" - ser ut til å ha mye "goodies" i form av ekstrautstyr, så hvis prisen er gunstig er det neppe noe å lure på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av knutk »

Juleniss1 skrev:
Hvis man ser bort ifra servopumpen,kunne denne listen blitt annerledes? Første pri for meg er at motor og drivverk er bunnsolid. Seff ikke ønskelig å bytte en pumpe til 15-20 tusen kroner,men det er jo tross alt enklere enn å overhale motor. Mener forresten jeg så en som hadde byttet kardang,kjørt 85 tusen km.

En liten kuriositet/bieffekt; http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/saks ... 70115.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Største utfordringen for gamle ABS system er om tidligere eigere ikke har fulgt opp service. Slurv med bytte av bremsevæske vil føre til intern korrosjon, og over tid vil det bli dyrt.
BMW kom med ABS i 1987. Over tid har det vist seg at dette ikke er en stor sak, selv om det er dyrt de få gangene det skjer.

Servobremsene er unike i den forstand at de er mere tidkrevende å lufte. Men så lenge det blir gjort korroderer de ikke mer enn andre ABS system.
Andre utfordring for servobremsene er slitasje på servomotorene. Ved normal kjøring holder servomotorene i mange år. Hyppig bykjøring, hvor man holder bremsehandtaket inne mens man venter på grønt lys vil trolig bidra til raskere slitasje på børstene i servomotorene (servomotor starter så snart man bremser). Har ingen praktisk erfaring i så måte. Politiet har jo opp gjennom tiden kjørt en del sykler med servobremser, men kjenner ikke til om de har hatt noen ekstra problem av den grunn.

Men man må ikke glemme at ved servobremser ble man også introdusert til en nytt løft i bremseeffekt, som tagesk så beskrivende har omtalt med sin finger på bremsehandtaket. Kan legge til at siden bremsene også er integral muliggjør det at ved inspirert kjøring kan man trekke bena langt bak på fothvilerne for å hindre skrap i svingene. Frembremsen virker både fremme og bak, så man kan bare feie på, og holde en finger på bremsen.

Ser det nevnes kardang. Kardanglagrene på R1100 og R1150 var konede rullelager. Riktig shimset holdt lagerene svært lenge.
Desverre var de følsomme for slurvete arbeid ved skifte, da mange ikke skjønte alvoret i å gjøre det ordentlig.
(av en eller annen grunn virker det som problemet har vært større i USA enn reste av verden, men det kan være tilfeldig).

Med R1200 kom en helt ny kardang hvor dette problemet ble borte.

Dog må nevnes at hjullager jo er slitedeler, enten de sitter fremme eller bak. Men et lagerskifte på de nye kardangene koster mindre enn å skifte kjede/drev på tilsvarende sykler, og ikke tar det lenger tid heller.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

Har funnet ut at setehøyde på 1150GS er ca 85cm,og på 1200GS ca 90cm,og 800Gs en plass imellom.
En 750 Africa Twin som jeg pleier å låne litt er oppgitt til 86 cm,og den oppleves ikke som problematisk.Den er forsåvidt høy,men tenker ikke på det. Men kan vel være forskjell på setebredde også.

1150-1200-800?? Kardang eller kjede? 800 kan jo lastes ganske mye,men er den effektsterk nok til å utnytte den kapasiteten? :scratch

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

Var og "prøvesatt" en Vstrom 1000 nå nettopp,den skal være 84cm setehøyde ifølge nettet. Manglet vel en cm eller to på å kunne sette begge flatføttene nedpå samtidig,men ingen problem å balansere den med det jeg rakk ned med.Føltes ikke som noe problem,tror den kunne vært 4-5 cm høyere og fremdeles overkommelig.

Har sendt PM til de to som har svart "best" i denne tråden,og bedt dem om å vurdere en kandidat på Finn. Så nå venter jeg i spenning på om jeg får svar.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Epylypzon »

Jeg har selv en gs800, denne har sittehøyde på 880mm. Har prøvekjørt 1200gsa før jeg kjøpte min, denne har en sittehøyde på 890-910mm. Selv er jeg 169 og har ingen problemer med å kjøre dem. Når greit neddi med begge beina. Om jeg skal ut å kjøre på stier/traktor veier så er det litt "værre" men fortsatt ikke umulig.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Epylypzon »

gbruaset skrev:Hei! BMW F 800 GS er en supersykkel. Jeg kjøpte en ny for 3 år siden, og har aldri hatt problem med den. Den er leken og morsom, på asfalt som landevei. Sprek motor, stabil på vegen, og har alt elektronisk ekstra utstyr du kan drømme om. Jeg er selv 180 cd høy, og rekker med tåspissen medi veien. Du kan kjøpe en "lavt sete" til den, og da tror jeg den skal passe deg. Du finne en del brukte 800 gser, til rundt 100 k. Kan definitivt anbefales.

Da må da sykkelen din være hevet? Jeg er 169 og når greit neddi. 90kg + - kjøreklar.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

Takk til tagesk og knutk for nyttig info pm. Har gjort avtale om å se på en 10-11 år gammel 1150GS,visstnok maken til tagesk's. Tror jeg har fått info nok sånn at jeg greit vet hva jeg skal se etter.

Men har disse syklene noen særegenheter som jeg vil oppleve ved prøvekjøring,eller skal den gå "på skinner"? Har aldri kjørt kardanggsykkel før,eller enkelsving. Vil jeg oppleve "rare" lyder f.eks. fra kardang,eller skal den være lydløs? Er det "slakke" i bakhjulet,dvs kan man rulle det bittelitt frem og tilbake når sykkelen står på midtstøtta og i gear,eller skal det være helt "teit"? Skal det være helt fast "sidesveis",eller kan det være bittelitt slakke?

Kom gjerne med tips,hvis dere har. Da tenker jeg spesifikt denne sykkelen.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Bosted: Oslo

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av gbruaset »

Epylypzon skrev:
gbruaset skrev:Hei! BMW F 800 GS er en supersykkel. Jeg kjøpte en ny for 3 år siden, og har aldri hatt problem med den. Den er leken og morsom, på asfalt som landevei. Sprek motor, stabil på vegen, og har alt elektronisk ekstra utstyr du kan drømme om. Jeg er selv 180 cd høy, og rekker med tåspissen medi veien. Du kan kjøpe en "lavt sete" til den, og da tror jeg den skal passe deg. Du finne en del brukte 800 gser, til rundt 100 k. Kan definitivt anbefales.

Da må da sykkelen din være hevet? Jeg er 169 og når greit neddi. 90kg + - kjøreklar.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Nei, den er ikke det, men jeg har nok litt kortere ben, og lengre overkropps region :-)

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

Da har jeg handlet meg ny slede,det ble en r1150gs. Høyden på den er null problem,med setet i nederste posisjon kan jeg sette begge føttende nesten flatt i bakken. Men i den posisjonen syns jeg sykkelen ble overraskende "trang". Kjørte 50 mil med den inatt i laveste posisjon,men nå har jeg løftet setet opp. At jeg må "strekke" meg bittelitt mere for å rekke ned,betyr ingenting.Sykkelen oppleves for meg som at tyngdepunktet er veldig lavt,og således lett å balansere.

Når det gjelder R1200GS og mine korte bein,så fikk jeg tilfeldigvis prøvesittet en som parkerte på siden av meg,en danske på norgestur. Han hadde sitt sete på høyeste. Den kan jeg vel innrømme var høy,men klarte begge tåspissene nedi samtidig,så jeg skulle ha taklet den. Og den var merkbart romsligere når man satte begge beina på fothvilerne.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Busa Trond »

:thumleft
Gratulerer, da blir det sommertur på deg da :D

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Carpa »

Gratulerer med ny slede, måtte du få mange fine turer med den :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av poulet_cavalier »

Gratulerer !!
:bb_p: :drg
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

Bilde

Da Bamsefar med 170.000 km på telleren var utslitt, da oppgraderte jeg til
den eneste fornuftige: En identisk sykkel.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av TheHaughom »

tagesk skrev:Bilde

Da Bamsefar med 170.000 km på telleren var utslitt, da oppgraderte jeg til
den eneste fornuftige: En identisk sykkel.

[TaSK]
De ser skeptiske ut, de der sykla. Slik: -.^
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

TheHaughom skrev: De ser skeptiske ut, de der sykla. Slik: -.^
Det ville jeg også vært om jeg skulle bli overlatt til meg :lol

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av TheHaughom »

tagesk skrev:
TheHaughom skrev: De ser skeptiske ut, de der sykla. Slik: -.^
Det ville jeg også vært om jeg skulle bli overlatt til meg :lol

[TaSk]
:lol
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Epylypzon »

Gratulerer!
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Super Glide Custom
Innlegg: 58
Registrert: 04 mai 2013, 15:58
Motorsykkelen din: Honda Goldwing 2008
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Super Glide Custom »

Gratulerer med ny sykkel :mc1

Welshen
Innlegg: 444
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Welshen »

Gratulerer med ny sykkel. Regner med det dukker opp et par bilder av vindunderet?
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

Takker for gratulasjoner,må bare presisere at selv om sykkelen er ny for meg,så er den på langt nær ny selv. Gammelt sarv.
Sist redigert av Juleniss1 den 23 jun 2013, 22:13, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Carpa »

Nok et bevis på at størrelsen ikke har noe å si :knegg

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... RFyw57o_Ic[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Bosted: Oslo

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tommen30 »

HP4 ?

169kg 193hp :scratch

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41312446" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar