Juleniss1 skrev:
Hvis man ser bort ifra servopumpen,kunne denne listen blitt annerledes? Første pri for meg er at motor og drivverk er bunnsolid. Seff ikke ønskelig å bytte en pumpe til 15-20 tusen kroner,men det er jo tross alt enklere enn å overhale motor. Mener forresten jeg så en som hadde byttet kardang,kjørt 85 tusen km.
En liten kuriositet/bieffekt;
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/saks ... 70115.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Største utfordringen for gamle ABS system er om tidligere eigere ikke har fulgt opp service. Slurv med bytte av bremsevæske vil føre til intern korrosjon, og over tid vil det bli dyrt.
BMW kom med ABS i 1987. Over tid har det vist seg at dette ikke er en stor sak, selv om det er dyrt de få gangene det skjer.
Servobremsene er unike i den forstand at de er mere tidkrevende å lufte. Men så lenge det blir gjort korroderer de ikke mer enn andre ABS system.
Andre utfordring for servobremsene er slitasje på servomotorene. Ved normal kjøring holder servomotorene i mange år. Hyppig bykjøring, hvor man holder bremsehandtaket inne mens man venter på grønt lys vil trolig bidra til raskere slitasje på børstene i servomotorene (servomotor starter så snart man bremser). Har ingen praktisk erfaring i så måte. Politiet har jo opp gjennom tiden kjørt en del sykler med servobremser, men kjenner ikke til om de har hatt noen ekstra problem av den grunn.
Men man må ikke glemme at ved servobremser ble man også introdusert til en nytt løft i bremseeffekt, som tagesk så beskrivende har omtalt med sin finger på bremsehandtaket. Kan legge til at siden bremsene også er integral muliggjør det at ved inspirert kjøring kan man trekke bena langt bak på fothvilerne for å hindre skrap i svingene. Frembremsen virker både fremme og bak, så man kan bare feie på, og holde en finger på bremsen.
Ser det nevnes kardang. Kardanglagrene på R1100 og R1150 var konede rullelager. Riktig shimset holdt lagerene svært lenge.
Desverre var de følsomme for slurvete arbeid ved skifte, da mange ikke skjønte alvoret i å gjøre det ordentlig.
(av en eller annen grunn virker det som problemet har vært større i USA enn reste av verden, men det kan være tilfeldig).
Med R1200 kom en helt ny kardang hvor dette problemet ble borte.
Dog må nevnes at hjullager jo er slitedeler, enten de sitter fremme eller bak. Men et lagerskifte på de nye kardangene koster mindre enn å skifte kjede/drev på tilsvarende sykler, og ikke tar det lenger tid heller.