Hvilken BMW skal jeg velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

Ser du kjører 1200 poulet. Hvor høy er du,og hvordan rekker du ned?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

Juleniss1 skrev: Et par år på tur rundtomkring i varmen er vel ikke noe problem med en sånn luftkjølt motor? De tåler vel alt.
Om du tenker på kjøling så er BMW GS med R-motor (bokser, frem til 2013) designet med stor omhu for å kunne kjøres jorden rundt. Det vil si, dersom du greier å kjøre uten å koke opp, så greier sykkelen å transportere deg.

Vi snakker BMW her.

I forlengelsen: Motoren er laget for å tåle at du kjøper den siste flasken med motorolje du finner på en støvete hylle på en avsidesliggende stasjon i Angola. Den flasken med olje ble tappet i 1982. I tekniske termer: Den inneholder mineralsk olje med så lav kvalitet som SF.

Da, om du eier en BMW, smiler du overbærende. Vel vitende om at motoren er laget for å kunne kjøre minst 10.000 km på olje av så lav kvalitet. Om igjen, og om igjen, og om igjen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av poulet_cavalier »

Juleniss1 skrev:Ser du kjører 1200 poulet. Hvor høy er du,og hvordan rekker du ned?
Er 193cm. Rekker fint ned, men ikke mer enn jeg syns jeg må.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

Juleniss1 skrev:Men ser han på Finn sier den passer folk fra 165 og oppover.
Øh.

Vel, om du er 165 skal ikke jeg være en bedre-viter og fortelle deg hva du skal gjøre.
Men følgende råd vil jeg gjerne gi: Ikke kjøp den usett.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Busa Trond »

Den nye GS 1200 er nok en av Verdens beste sykler. MEN. Den har fått noe vind støy, klonk og knirk. Men det er nok det eneste som er å si på den.
Bytte vindskjerm så er den sikkert i 100 :thumleft Bare du tar til takke med våtklutsj og klonk og knirk

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av poulet_cavalier »

Busa Trond skrev:Den nye GS 1200 er nok en av Verdens beste sykler. MEN. Den har fått noe vind støy, klonk og knirk. Men det er nok det eneste som er å si på den.
Bytte vindskjerm så er den sikkert i 100 :thumleft Bare du tar til takke med våtklutsj og klonk og knirk
Vindstøy? Klonk? Knirk? :scratch :notlistening

Merker ikke noe til noe av dette (vel, ok da - førstegiret klonker). Det kommer litt vel mye drivverkslyd, det er noe injection snatch (som på alle twin motorer). Men det eneste som knirker er jeg etter noen timer på salen :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Stighl
Innlegg: 1
Registrert: 02 mar 2013, 14:39
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Stighl »

Hei!

Jeg har en 07 1200 GS og er jeg er185 cm høy. Sykkelen har jeg stilt inn på høyeste kjørestilling. Så jeg tror ikke du har noe problem med å kjøre en slik sykkel. Kom igjen i går etter en tredagers tur på morsomme veier og 142 mil. Dette er en super sykkel til norske svingete fjellveier.

Mvh Stig

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av knutk »

Min eneste erfaring med R1200GS er som leigesykkel.
Med mine 180cm var høyden ikke et problem. Slik jeg opplevde det kunne sykkelen godt ha vært noen cm høyere uten at jeg ville fått problem.

For hva det er verdt: Uten at jeg har prøvd R1150, kan det nevnes at på papiret er R1200 en mye lettere sykkel, samtidig som motoren er kraftigere.

Mange forteller også skrekkhistorier om CAN-Bus og BMWs elektronikk. Vel, nå har sykklene hatt CAN-Bus i 8 år, og de elektriske systemene har vist seg å være pålitlige. Det er også greit å jobbe på CAN-Bus modellene, men man må tenke litt annerledes. Dog er fordelene med de nye systemene så store at man kan like godt lære det med en gang. Systemene er kommet for å bli.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

tagesk skrev:
Juleniss1 skrev: Et par år på tur rundtomkring i varmen er vel ikke noe problem med en sånn luftkjølt motor? De tåler vel alt.
Om du tenker på kjøling så er BMW GS med R-motor (bokser, frem til 2013) designet med stor omhu for å kunne kjøres jorden rundt. Det vil si, dersom du greier å kjøre uten å koke opp, så greier sykkelen å transportere deg.

Vi snakker BMW her.

I forlengelsen: Motoren er laget for å tåle at du kjøper den siste flasken med motorolje du finner på en støvete hylle på en avsidesliggende stasjon i Angola. Den flasken med olje ble tappet i 1982. I tekniske termer: Den inneholder mineralsk olje med så lav kvalitet som SF.

Da, om du eier en BMW, smiler du overbærende. Vel vitende om at motoren er laget for å kunne kjøre minst 10.000 km på olje av så lav kvalitet. Om igjen, og om igjen, og om igjen.

[TaSK]
Det høres jo ut som om jeg har siktet meg inn på rett motorsykkel,målet er å ha en sykkel som ikke dauer før meg hvis vi er ute på langtur litt utenfor folkeskikken. Behøver ikke å ha alt mulig slags elektronikk,men det er vel ikke til å unngå etterhvert.
Jeg er ikke 165,som det ser ut som om du tror.Er vel rundt 175. Men må selvsagt ikke kjøpes usett,uansett.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

Busa Trond skrev:Bare du tar til takke med våtklutsj og klonk og knirk
BMW fikk våtclutch i 2013.
Så vidt jeg vet er det ingen andre som kjører med clutchen tørr.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: For hva det er verdt: Uten at jeg har prøvd R1150, kan det nevnes at på papiret er R1200 en mye lettere sykkel, samtidig som motoren er kraftigere.
12GS er en generasjon nyere, og det merker man på alle måter. Hver gang jeg kjører 12GS føles min 1150 som det den er: Et tysk slagskip laget i Panzerstaal.
knutk skrev:Mange forteller også skrekkhistorier om CAN-Bus og BMWs elektronikk. Vel, nå har sykklene hatt CAN-Bus i 8 år, og de elektriske systemene har vist seg å være pålitlige. Det er også greit å jobbe på CAN-Bus modellene, men man må tenke litt annerledes. Dog er fordelene med de nye systemene så store at man kan like godt lære det med en gang. Systemene er kommet for å bli.
Ikke alt som er nytt er bra. Men det meste nye er bedre enn det gamle. Og CANbus er en enorm forbedring i forhold til relébaserte systemer.
Det er neppe laget en bil efter 2000 (vel, utenfor USA, altså) uten CANbus.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Juleniss1 »

tagesk skrev:Den aller beste, mest robuste og pålitelige, det er 00-02 1150GS.
Det vil si, med ABS, men før servo.

Nummer to på listen er 08-09 1200GS. Med ABS, efter servo.

Tredjemann er 10-12 12GS.

Fjerdemann er 02-05 1150. Men der bør du styre unna ser (det vil si ABS) nå. Det begynner å bli problemer med pumpene og de er MEGA-dyre (2.000 euro).

Femtemann er 05-07 12GS.

Om du velger "vanlig" eller SAdventure spiller ingen rolle.

Et godt sted å starte kan jo være listen over det ting spør om, hvilket ofte indikerer hva som går istykker.
Se GSpot FAQ.

[TaSK]
Hvis man ser bort ifra servopumpen,kunne denne listen blitt annerledes? Første pri for meg er at motor og drivverk er bunnsolid. Seff ikke ønskelig å bytte en pumpe til 15-20 tusen kroner,men det er jo tross alt enklere enn å overhale motor. Mener forresten jeg så en som hadde byttet kardang,kjørt 85 tusen km.

En liten kuriositet/bieffekt; http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/saks ... 70115.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av Geso »

Det med høyde er en subjektiv greie.
Jeg hadde lyst på en GS i år, men følte ikke at jeg rakk skikkelig ned på bakken. Jeg liker å ha godt feste i bakken når jeg står stille/stopper.
Jeg vet at man kan få med lavt ste osv., men denne gangen ble det en R1200RT i stedenfor.
Jeg er også ca. 175 høy.

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av RuneMC »

Den som det var linket til annonse for, sier jo selgeren har lavt sete og at personer ned til 1,65 kan kjøre. Kanskje noe optimisitisk, men med 1,75 bør det være uproblematisk utifra den "reklamen" - ser ut til å ha mye "goodies" i form av ekstrautstyr, så hvis prisen er gunstig er det neppe noe å lure på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvilken BMW skal jeg velge?

Legg inn av knutk »

Juleniss1 skrev:
Hvis man ser bort ifra servopumpen,kunne denne listen blitt annerledes? Første pri for meg er at motor og drivverk er bunnsolid. Seff ikke ønskelig å bytte en pumpe til 15-20 tusen kroner,men det er jo tross alt enklere enn å overhale motor. Mener forresten jeg så en som hadde byttet kardang,kjørt 85 tusen km.

En liten kuriositet/bieffekt; http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/saks ... 70115.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Største utfordringen for gamle ABS system er om tidligere eigere ikke har fulgt opp service. Slurv med bytte av bremsevæske vil føre til intern korrosjon, og over tid vil det bli dyrt.
BMW kom med ABS i 1987. Over tid har det vist seg at dette ikke er en stor sak, selv om det er dyrt de få gangene det skjer.

Servobremsene er unike i den forstand at de er mere tidkrevende å lufte. Men så lenge det blir gjort korroderer de ikke mer enn andre ABS system.
Andre utfordring for servobremsene er slitasje på servomotorene. Ved normal kjøring holder servomotorene i mange år. Hyppig bykjøring, hvor man holder bremsehandtaket inne mens man venter på grønt lys vil trolig bidra til raskere slitasje på børstene i servomotorene (servomotor starter så snart man bremser). Har ingen praktisk erfaring i så måte. Politiet har jo opp gjennom tiden kjørt en del sykler med servobremser, men kjenner ikke til om de har hatt noen ekstra problem av den grunn.

Men man må ikke glemme at ved servobremser ble man også introdusert til en nytt løft i bremseeffekt, som tagesk så beskrivende har omtalt med sin finger på bremsehandtaket. Kan legge til at siden bremsene også er integral muliggjør det at ved inspirert kjøring kan man trekke bena langt bak på fothvilerne for å hindre skrap i svingene. Frembremsen virker både fremme og bak, så man kan bare feie på, og holde en finger på bremsen.

Ser det nevnes kardang. Kardanglagrene på R1100 og R1150 var konede rullelager. Riktig shimset holdt lagerene svært lenge.
Desverre var de følsomme for slurvete arbeid ved skifte, da mange ikke skjønte alvoret i å gjøre det ordentlig.
(av en eller annen grunn virker det som problemet har vært større i USA enn reste av verden, men det kan være tilfeldig).

Med R1200 kom en helt ny kardang hvor dette problemet ble borte.

Dog må nevnes at hjullager jo er slitedeler, enten de sitter fremme eller bak. Men et lagerskifte på de nye kardangene koster mindre enn å skifte kjede/drev på tilsvarende sykler, og ikke tar det lenger tid heller.

Svar