Sitter og ser litt på alternative ruter som skal ende opp på Bornholm, og en av de går gjennom Tyskland.
Hvordan er de veien som på kartet er merket med gult f.eks 105. Kan det sammenlignes med norske fylkesveier? Hvilke fartsgrenser er det på disse?
Eventuelle andre råd og tips i forhold til kjøring i Tyskland tar jeg også imot
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Hvis du kjører med gps, ville jeg stilt inn gps'en til å unngå motorveier. Har du god tid kan du også stille inn gps'en til å unngå bomveier. Da bør veiene som gps'en foreslå være stille og rolige bakveier. Det er i alle fall min erfaring fra kjøring i Tyskland.
Har ikke kjørt så mye "gule veier" i Tyskland, men min erfaring er at det tar mye tid, og at GPS også her, er lurt. Mange kryss og småsteder pr mil.
Råd...tjaaa..ikke gi fullt med en gang, la farta komme naturlig...kjør deg litt inn liksom, bruk for all del speilene i goood tid før filskiftene der de ligger i 250, og husk at selv "pizzabiler" kan gjøre 180..de kan komme fort! Ta pauser, men ikke spis mye, heller litt og litt, gå når du stopper, det hjelper mot rævondt og slikt, og drikk vann, og om det er dritvarmt, ikke kjør uten minimum 1,5l vann med deg!
ZZR-Erling skrev:Har ikke kjørt så mye "gule veier" i Tyskland, men min erfaring er at det tar mye tid, og at GPS også her, er lurt. Mange kryss og småsteder pr mil.
Råd...tjaaa..ikke gi fullt med en gang, la farta komme naturlig...kjør deg litt inn liksom, bruk for all del speilene i goood tid før filskiftene der de ligger i 250, og husk at selv "pizzabiler" kan gjøre 180..de kan komme fort! Ta pauser, men ikke spis mye, heller litt og litt, gå når du stopper, det hjelper mot rævondt og slikt, og drikk vann, og om det er dritvarmt, ikke kjør uten minimum 1,5l vann med deg!
Det er snakk om ca 40 mil i Tyskland og beregnet tid hos google er ca 6.5 time. Dvs en gjennomsnittsfart på drøye 60 km/t
Du snakker kanskje mer om farta på Autobanen når du nevner 180-250 km/t?
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Det er derfor kart (slike papir-greier) er uvvurderlig når man er på tur på steder man ikke er kjent.
Og, minst like vitkig, sørg for at du alltid vet hvor du er.
"Her" og peke på GPS'en er feil svar.
[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Befinner oss her nå i øyeblikket og føler meg derfor nokså kompetent til å svare:
Vi bruker vanlig bil-GPS og stiller de (nesten) alltid på "Unngå motorveier" for å faktisk ha noe å se på, noe du ikke har langs Autobahn.
B=Bundesstrasse er i GPS'ens øyne ikke motorvei, det er A=Autobahn. Bundesstrasse er en normal E6/E18 standard, godt og vel, hvor til og med jeg kan ligge i 90-110 uten å føle det som skummelt. Brede og fine, med god rydding av vegetasjon. L= lokalveier (=fylkesvei i Norge) er av noe mer varierende standard og kan f.eks. inneholde krappe svinger som ikke nødvendigvis er skiltet eller merket særlig godt heller.
Generell fartsgrense utenom Autobahn er 100, hvis ikke annet er skiltet.
130 på Autobahn, hvis det ikke er skiltet annet. Som kjent har enkelte strekninger på Autobahn fri fart, men der er det altså skiltet med strek over 130-skiltet.
Tettbygde strøk er 50, som i Norge, og her er flust av kameraer (selv om de såvidt jeg skjønner neppe tar motorsyklister siden de tar forfra. (De har forøvrig langt flere politibiler langs veiene enn vi er vant til, såvidt vi erfarer.)
Takk Evike
Vi er vel litt bortskjemte her i Norge med skilting når det kommer skarpe svinger da kanskje?
Men uansett, kommer jeg til en sving jeg ikke ser enden på så holder jeg nok neppe 100 gjennom den :-)å
evike skrev:Befinner oss her nå i øyeblikket og føler meg derfor nokså kompetent til å svare:
Vi bruker vanlig bil-GPS og stiller de (nesten) alltid på "Unngå motorveier" for å faktisk ha noe å se på, noe du ikke har langs Autobahn.
B=Bundesstrasse er i GPS'ens øyne ikke motorvei, det er A=Autobahn. Bundesstrasse er en normal E6/E18 standard, godt og vel, hvor til og med jeg kan ligge i 90-110 uten å føle det som skummelt. Brede og fine, med god rydding av vegetasjon. L= lokalveier (=fylkesvei i Norge) er av noe mer varierende standard og kan f.eks. inneholde krappe svinger som ikke nødvendigvis er skiltet eller merket særlig godt heller.
Generell fartsgrense utenom Autobahn er 100, hvis ikke annet er skiltet.
130 på Autobahn, hvis det ikke er skiltet annet. Som kjent har enkelte strekninger på Autobahn fri fart, men der er det altså skiltet med strek over 130-skiltet.
Tettbygde strøk er 50, som i Norge, og her er flust av kameraer (selv om de såvidt jeg skjønner neppe tar motorsyklister siden de tar forfra. (De har forøvrig langt flere politibiler langs veiene enn vi er vant til, såvidt vi erfarer.)
Bra utredning !
Jeg bruker "unngå motorvei", "unngå grusvei" på GPS og sikter etter B strasse når jeg leser kartet. Rask og trivelig! I nord Tyskland minner disse veiene og småbyene meg mye om Danmark.
OG., disse veiene går ofte mer direkte dit jeg skal også, det er det ikke alltid Autobahn gjør