Veiene i Tyskland?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Veiene i Tyskland?

Legg inn av Carpa »

Sitter og ser litt på alternative ruter som skal ende opp på Bornholm, og en av de går gjennom Tyskland.

Hvordan er de veien som på kartet er merket med gult f.eks 105. Kan det sammenlignes med norske fylkesveier? Hvilke fartsgrenser er det på disse?
Eventuelle andre råd og tips i forhold til kjøring i Tyskland tar jeg også imot :D

http://goo.gl/maps/Ze2yU
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av Jarle »

Hvis du kjører med gps, ville jeg stilt inn gps'en til å unngå motorveier. Har du god tid kan du også stille inn gps'en til å unngå bomveier. Da bør veiene som gps'en foreslå være stille og rolige bakveier. Det er i alle fall min erfaring fra kjøring i Tyskland.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av JohnnyTh »

Tror de fleste veier i tyskland er bedre en fylkesveier i norge. Utenfor tettmebyggelse er det vel stort sett 100 sone
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har ikke kjørt så mye "gule veier" i Tyskland, men min erfaring er at det tar mye tid, og at GPS også her, er lurt. Mange kryss og småsteder pr mil.

Råd...tjaaa..ikke gi fullt med en gang, la farta komme naturlig...kjør deg litt inn liksom, bruk for all del speilene i goood tid før filskiftene der de ligger i 250, og husk at selv "pizzabiler" kan gjøre 180..de kan komme fort! Ta pauser, men ikke spis mye, heller litt og litt, gå når du stopper, det hjelper mot rævondt og slikt, og drikk vann, og om det er dritvarmt, ikke kjør uten minimum 1,5l vann med deg!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av Carpa »

ZZR-Erling skrev:Har ikke kjørt så mye "gule veier" i Tyskland, men min erfaring er at det tar mye tid, og at GPS også her, er lurt. Mange kryss og småsteder pr mil.

Råd...tjaaa..ikke gi fullt med en gang, la farta komme naturlig...kjør deg litt inn liksom, bruk for all del speilene i goood tid før filskiftene der de ligger i 250, og husk at selv "pizzabiler" kan gjøre 180..de kan komme fort! Ta pauser, men ikke spis mye, heller litt og litt, gå når du stopper, det hjelper mot rævondt og slikt, og drikk vann, og om det er dritvarmt, ikke kjør uten minimum 1,5l vann med deg!
Det er snakk om ca 40 mil i Tyskland og beregnet tid hos google er ca 6.5 time. Dvs en gjennomsnittsfart på drøye 60 km/t
Du snakker kanskje mer om farta på Autobanen når du nevner 180-250 km/t?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av Carpa »

Det er noen interessante veivalg Google Map har når man vil unngå bommer og motorveier
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av KydeX »

Hehe, kanskje derfor det er så populært med endurosykler for tida?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av tagesk »

Det er derfor kart (slike papir-greier) er uvvurderlig når man er på tur på steder man ikke er kjent.
Og, minst like vitkig, sørg for at du alltid vet hvor du er.

"Her" og peke på GPS'en er feil svar.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av evike »

Befinner oss her nå i øyeblikket og føler meg derfor nokså kompetent til å svare:

Vi bruker vanlig bil-GPS og stiller de (nesten) alltid på "Unngå motorveier" for å faktisk ha noe å se på, noe du ikke har langs Autobahn.
B=Bundesstrasse er i GPS'ens øyne ikke motorvei, det er A=Autobahn. Bundesstrasse er en normal E6/E18 standard, godt og vel, hvor til og med jeg kan ligge i 90-110 uten å føle det som skummelt. Brede og fine, med god rydding av vegetasjon. L= lokalveier (=fylkesvei i Norge) er av noe mer varierende standard og kan f.eks. inneholde krappe svinger som ikke nødvendigvis er skiltet eller merket særlig godt heller.
Generell fartsgrense utenom Autobahn er 100, hvis ikke annet er skiltet.
130 på Autobahn, hvis det ikke er skiltet annet. Som kjent har enkelte strekninger på Autobahn fri fart, men der er det altså skiltet med strek over 130-skiltet.
Tettbygde strøk er 50, som i Norge, og her er flust av kameraer (selv om de såvidt jeg skjønner neppe tar motorsyklister siden de tar forfra. (De har forøvrig langt flere politibiler langs veiene enn vi er vant til, såvidt vi erfarer.)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av Carpa »

Takk Evike
Vi er vel litt bortskjemte her i Norge med skilting når det kommer skarpe svinger da kanskje?
Men uansett, kommer jeg til en sving jeg ikke ser enden på så holder jeg nok neppe 100 gjennom den :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Veiene i Tyskland?

Legg inn av Relax »

evike skrev:Befinner oss her nå i øyeblikket og føler meg derfor nokså kompetent til å svare:

Vi bruker vanlig bil-GPS og stiller de (nesten) alltid på "Unngå motorveier" for å faktisk ha noe å se på, noe du ikke har langs Autobahn.
B=Bundesstrasse er i GPS'ens øyne ikke motorvei, det er A=Autobahn. Bundesstrasse er en normal E6/E18 standard, godt og vel, hvor til og med jeg kan ligge i 90-110 uten å føle det som skummelt. Brede og fine, med god rydding av vegetasjon. L= lokalveier (=fylkesvei i Norge) er av noe mer varierende standard og kan f.eks. inneholde krappe svinger som ikke nødvendigvis er skiltet eller merket særlig godt heller.
Generell fartsgrense utenom Autobahn er 100, hvis ikke annet er skiltet.
130 på Autobahn, hvis det ikke er skiltet annet. Som kjent har enkelte strekninger på Autobahn fri fart, men der er det altså skiltet med strek over 130-skiltet.
Tettbygde strøk er 50, som i Norge, og her er flust av kameraer (selv om de såvidt jeg skjønner neppe tar motorsyklister siden de tar forfra. (De har forøvrig langt flere politibiler langs veiene enn vi er vant til, såvidt vi erfarer.)

Bra utredning !
Jeg bruker "unngå motorvei", "unngå grusvei" på GPS og sikter etter B strasse når jeg leser kartet. Rask og trivelig! I nord Tyskland minner disse veiene og småbyene meg mye om Danmark.
OG., disse veiene går ofte mer direkte dit jeg skal også, det er det ikke alltid Autobahn gjør ;)
"Do the right thing"

Svar