Den ultimate tursykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Bringisen »

KydeX skrev:Da er det som regel mer kubikk som gjelder. Dessuten var jo trådtittelen "den ultimate tursykkelen?" ;) Derfor kom det nok lite forslag om de mindre, rimeligere syklene, selv om mange av dem er veldig bra.
"Som regel" men langt fra alltid. Jeg girer ikke mer på F800GS enn jeg gjorde med min forrige R1200GS. Dessuten må man ofte gire mer på sen sykkel som har ekstremt høy toppeffekt , fordi effekten ligger så høyt i turtallsregistreret. Ikke alltid at høy toppeffekt gir mye moment der man som oftes ferdes. Men dette har vært diskutert opp og i mente her på forumet.

Etter min mening finnes den ultimate tursykkelen ennå ikke , det som er den ultimate for meg er sikkert ikke den ultimate for deg , visa versa. Derfor er det fint med mye å velge i :prf
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Jeg synes cruiser sykler er ofte undervurdert for touring , særlig i Norge hvor fartsgrensene er lave.
De har ofte stor trekk-kraft ved lavt turtall, lite giring behov, oppreist sittestilling. Mange av oss kan lett kjøre 50-60-80 mil noen dager på rad på en slik uten å bli sliten,,
650-800 cc sykler holder godt, mens 1100 cc sykler har litt mer å gå på.
Selv liker jeg godt Suzuki Intruder 800 som er både kjapp og seig og ikke tung.

Bilde
"Do the right thing"

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

@Relax: Hmm, her må jeg si meg helt uenig med deg. Etter mitt syn, og erfaring etter en tur på nesten 12.000 km i sommer på en Moto Guzzi California, så mener jeg at en custom/cruiser kun duger til småturer.
Dette pga en håpløs sittestilling, med rompa lavt plassert i forhold til føttene. Dette gir håpløse vinkler i hofte og knær. Samt dårlig kontakt med sykkern. Dette gjør at du blir fort sliten.
Nå skal det sies at jeg er over middels høy med mine 196 cm, og taler ut fra det. For meg er utvilsomt en mer høyreist sykkel tingen, og jeg lengter etter 1050 Tigern nå :yeyeye :yeyeye

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

ArcticTiger skrev:@Relax: Hmm, her må jeg si meg helt uenig med deg. Etter mitt syn, og erfaring etter en tur på nesten 12.000 km i sommer på en Moto Guzzi California, så mener jeg at en custom/cruiser kun duger til småturer. Dette pga en håpløs sittestilling, med rompa lavt plassert i forhold til føttene. Dette gir håpløse vinkler i hofte og knær. Samt dårlig kontakt med sykkern. Dette gjør at du blir fort sliten.
Nå skal det sies at jeg er over middels høy med mine 196, og taler ut fra det. For meg er utvilsomt en mer høyreist sykkel tingen, og jeg lengter etter 1050 Tigern nå :yeyeye :yeyeye
:D
ventet på den :D

Smak og behag, og ja, størrelse.
Intruder 800 ( og 1400 også) er for korte for meg som kjører 2 opp mye ( jeg er kun 188 cm) men Dragstar 1100 f eks fungerte flott. jeg kjørte glatt 50-60 mil hver dag på den 2 på.
Men , trådstarter etterspurte mindre sykler for touring ,,,og da er Intruder 800 et godt alternativ. ;-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

DrGreve skrev:Jeg vil si meg enig med KyleX om at VFR-en må være den ultimate tursykkelen. Godt moment og jevn effektkurve gir en behagelig kjøring uten at man trenger å holde høyt turtall for å ha krefter til forbikjøringer.
I tillegg er den i sammenligning til mange andre sykler ganske støysvak, under forutsetning til at man har originalt eksosanlegg. Man er ikke ør i skallen etter en dag på autobanen...
En Triumph Sprint ST slår VFR'en på de fleste områder (også i tester), bl.a. har den samme effekt som VFR800 1000 rpm lavere i registeret. VFR'en er flott å kjøre, men utviklingen har dessverre stått relativt stille.

Er heller ikke enig i at kubikk er helt konge, har hatt bl.a. CBR1000F, som hadde en kjedelig motorkarakteristikk, da man ikke hadde krefter i 6.gir i 80 km/t. Måtte faktisk gire ned i 4. før det blei litt spennende. Skikkelig nedtur i forhold til VF1000F2'en jeg hadde før CBR'en, der var det bare å mate på i 80. Dessuten er en sykkel med høy toppfart, ofte satt opp med en styregeometri som gjør den kjedelig i vanlig hastighet her i Norge, for å være mest mulig stabil i 250.
Tror faktisk den ultimate tursykkelen her i Norge, vil være type F800GS eller tilsvarende Triumph 800 Adventure.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Her, som i alle andre diskusjoner om hva som er best osv, handler det om smak, behov og ikke minst anatomi. Jeg tror ikke noe på at det finnes "Den Ultimate Tursykkel" som er ultimat for alle. Amerikanere er et relativt langreist folk når vi snakker om mc-tur. Her er det Goldwing, HD Electra Glide og tilsvarende som gjelder og noe 1200GSA. I Europa virker det som at adventuresykler er mer populært. For all del, jeg bare synser her nå altså. Men jeg tror det er forskjell om man skal på tur over fjellet en helg, eller om man skal kjøre tur ala ArcticTigers siste eskapader. Så er det selvsagt stor forskjell på hvordan vi er skapt. Det kan vel strengt tatt skille borti en halv meter på en lang mann kontra en liten mann..

Men bortsett fra det, mener jeg at den ultimate tursykkelen må være....?? Nei jeg vet ikke. V-Strom? :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Trudde du hadde funnet deg en annen fin tursykkel jeg nå SuperMorten?

Jeg forstår at det er mye smak og behag, anatomi osv men synes allikevel det kommer frem mye nyttig informasjon i slike tråder. Og forhåpentligvis ikke bare for meg men for andre som lurer litt også :prf
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten

Carpa skrev:Trudde du hadde funnet deg en annen fin tursykkel jeg nå SuperMorten?

Jeg forstår at det er mye smak og behag, anatomi osv men synes allikevel det kommer frem mye nyttig informasjon i slike tråder. Og forhåpentligvis ikke bare for meg men for andre som lurer litt også :prf
Joda, mye flott informasjon. Og nei, ikke noe annet enda. Bare prøving... :prop

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev: .... Men bortsett fra det, mener jeg at den ultimate tursykkelen må være....?? Nei jeg vet ikke. V-Strom? :lol

Sent from my GT-I9300
Ser ikke bort i fra at du har rett ... eller ... det behøver ikke være en V-strom ... det kan like gjerne være en Tiger, GS, Yamaha XT, Honda AT eller lignende, det blir en smaksak, men i mitt hode er det en i dette segmentet som må bli den ultimate tursykkel her i landet ... med vår topografi og veikvalitet.
I andre deler av verden kan det fort være andre sykler som egner seg bedre.

Brukeravatar
SuperMorten

jhn skrev:
SuperMorten skrev: .... Men bortsett fra det, mener jeg at den ultimate tursykkelen må være....?? Nei jeg vet ikke. V-Strom? :lol

Sent from my GT-I9300
Ser ikke bort i fra at du har rett ... eller ... det behøver ikke være en V-strom ... det kan like gjerne være en Tiger, GS, Yamaha XT, Honda AT eller lignende, det blir en smaksak, men i mitt hode er det en i dette segmentet som må bli den ultimate tursykkel her i landet ... med vår topografi og veikvalitet.
I andre deler av verden kan det fort være andre sykler som egner seg bedre.
Nettopp. Når jeg kjører frem og tilbake til jobb i 100+, girer jeg ikke på en time, kjører bare rett frem. Da er IKKE V-Stromen det ultimate fremkomstmiddelet. Men når jeg kjører en tur på de smale og svingete Vestfold-veiene, har jeg en perfekt sykkel :prf Tror jeg må utvide garasjen, og få plass til et par til jeg... :knegg

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

DEN beste tur sykkelen for DEG er jo den DU sitter godt på i timer , den som har utrustning som som DU har behov for / liker, og har en kapasitet på motor, sitteplass osv som DU liker/behov.
Og , om du også liker utseende så begynner dette å bli optimalt! ;)

Hvilken type sykkel det er , er av mindre betyding, så lenge den passer deg og de veier du vil kjøre.
Det viktigste er antagelig sittestillingen...og med all våre forskjeller i lengde og vekt blir dette veldig individuelt!
Så er det vesentlig at man kan pakked det man vil ( må) ha med og at den har krefter ( giring) nok til at du ikke blir lei.

Det er selvsagt en vesentlig forskjell om man bare skal kjøre single eller om man også må planlegge for 2 på.
Det er også en forskjell om man ønsker kjøre i 150-180- på motorveier, eller om man tenke på norske fartsgrenser eller roligere veier i utlandet.
(Kjører man stadig i gruppe med f eks raskere sykler, så tar man kanskje også hensyn til det )

Prøvesitt flere sykler. Om man finner en man sitter godt på, prøv den på en tur på et par tre timer slik at du kan kjenner om du fremdeles sitter godt;)

:-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Ja, jeg har jo mine kriterier men tenker allikevel at det er forskjell på en tursykkel og en rr sykkel og en classic osv...

En tursykkel er vel utstyrt med det man generelt trenger/ønsker seg, også kommer de individuelle behovene oppå dette igjen.

Mine kriterier er at den ikke skal være for tung mindre enn 200 kg helst.
Jeg kommer ikke til å kjøre med passasjer, ihvertfall ikke på lengre turer.
Tviler på at jeg kommer til å ligge i 180 km men ser ikke bort i fra utenlandsturer etterhvert.
Må nok ha en sykkel jeg sitter oppreist på og ikke for mye knekk i knærne.
Slippe å gire alt for mye kunne vært greit det også, synes jeg gjør det mye med Kawasakien men jeg har jo ikke noe særlig erfaring med andre sykler.
Og selvfølgelig må jeg ha toppboks- og sideveskemuligheter

Andre ønskede kriterier er kåpe, varmehåndtak, gps, gjerne justerbar vindskjerm, vindskjold for hendene og sikkert flere etterhvert som jeg får sett meg rundt.
Blogg

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Carpa skrev:Ja, jeg har jo mine kriterier men tenker allikevel at det er forskjell på en tursykkel og en rr sykkel og en classic osv...

En tursykkel er vel utstyrt med det man generelt trenger/ønsker seg, også kommer de individuelle behovene oppå dette igjen.

Mine kriterier er at den ikke skal være for tung mindre enn 200 kg helst.
Jeg kommer ikke til å kjøre med passasjer, ihvertfall ikke på lengre turer.
Tviler på at jeg kommer til å ligge i 180 km men ser ikke bort i fra utenlandsturer etterhvert.
Må nok ha en sykkel jeg sitter oppreist på og ikke for mye knekk i knærne.
Slippe å gire alt for mye kunne vært greit det også, synes jeg gjør det mye med Kawasakien men jeg har jo ikke noe særlig erfaring med andre sykler.
Og selvfølgelig må jeg ha toppboks- og sideveskemuligheter

Andre ønskede kriterier er kåpe, varmehåndtak, gps, gjerne justerbar vindskjerm, vindskjold for hendene og sikkert flere etterhvert som jeg får sett meg rundt.

"Løp og kjøp!! "

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42210166" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article262186.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

V4'rn er en artig sak ;)

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... 544922.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42484845" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42416473" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer ikke unna at du må ut å prøvesitte ..... bare DET og en eventuell test viser hva som passer for deg.,
Mye av det småtteriet du nevner kan ofte etterpå monteres på fleste sykler...( mot pavlova kake eller noe ...)

Et tips er å bruke finn.no , klikk av for Touring og skriv inn 800 cc ( eller lignende) på søkesiden og se hva som kommer opp.
Om noen er spesiel av spesiell interesse, så er det kanskje noen på siden som har slik, eller kjenner til de!

"Do the right thing"

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Jeg har kikket en del på Finn, og Honda VFR er en av de jeg har sett på :thumleft

Det blir ikke noe løp og kjøp i sommer, men kanskje neste år.
Tenker at jeg kan bruke litt tid på å prøve noen sykler i løpet av sommeren, og er derfor interessert i tips fra dere :-)
Blogg

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

Relax skrev:
Carpa skrev:.

"Løp og kjøp!! "

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42210166" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article262186.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

V4'rn er en artig sak ;)

Mange - og tildels svært gode alternativer her, men som jo må tilpasses lit for den enkeltes ergonomi. Men det er VFR'n Jeg personlig ville holdt en "knapp" på. Det eneste minus i denne sammenhengen er det som står i testen du legger ved, og dette er vel kanskje årsaken til at jeg ikke kjører VFR.( jeg er litt stor og litt for tung :roll )

Sitat: "Det finnes sportstourere med mer oppreist ergonomi som føles enda mer bekvemme, men trives man med den sportslige karakteren, lever man komfortabelt med VFR."

Er vel heller ikke uten grunn at denne har av en stor MC presse, vert kåret på uoffisielt vis vil "Verdens Beste"

Svar