Fant denne interessante artikkelen. Det er en som har demontert forskjellige oljefiltere for å sjekke konstruksjonen. Det er noen filtere man bør unngå, les hvilke!
http://www.leroybeal.net/motorcycles/si ... xposed.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
PS. Det er ikke første gang jeg har sett at Fram har kommet dårlig ut, det er generelt simpel konstruksjon på disse filtrene.
Interessant om oljefilter - unngå Fram!
Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!
Eeehhh...
Ikke for å helle eddik i suppa, men "testede" produkt ble sjekket i perioden 1999 - 2003.
Fram-filteret ble sjekket i 1999, dvs for 14 år siden.
På den ene siden kan man jo hypotetisk sett tenke seg at filterene er forandret (men ikke nødvendigvis til det bedre :-)) siden den gang.
Eneste kriteria for diffrensiering er visuell sjekk om hvorhvidt der er papp i fronten på filteret eller ikke.
Man kan jo også benytte samme argumentasjonsrekke som han bruker for Shell Rotella olje: En kompis har kjørt sin Honda på det så og så lenge.
Tipper vi kan finne tilsvarende utsagn for bruken av Fram filter.
Ser også at han setter tommelen ned for Yamahas OEM filter, siden der også er papp i fronten.
At filtere er bygget opp helt anneledes forstår han ikke noe av, og bryr seg ikke med å sjekke heller.
Vi står heldigvis fritt til å mene hva vi vil, men personlig synes jeg artikkelforfatter burde trå litt varsomt når han går ut og direkte proklamerer at man skal unngå navngitte produkt.
--- Den type utsagn er reservert Biltema
Ikke for å helle eddik i suppa, men "testede" produkt ble sjekket i perioden 1999 - 2003.
Fram-filteret ble sjekket i 1999, dvs for 14 år siden.
På den ene siden kan man jo hypotetisk sett tenke seg at filterene er forandret (men ikke nødvendigvis til det bedre :-)) siden den gang.
Eneste kriteria for diffrensiering er visuell sjekk om hvorhvidt der er papp i fronten på filteret eller ikke.
Man kan jo også benytte samme argumentasjonsrekke som han bruker for Shell Rotella olje: En kompis har kjørt sin Honda på det så og så lenge.
Tipper vi kan finne tilsvarende utsagn for bruken av Fram filter.
Ser også at han setter tommelen ned for Yamahas OEM filter, siden der også er papp i fronten.
At filtere er bygget opp helt anneledes forstår han ikke noe av, og bryr seg ikke med å sjekke heller.
Vi står heldigvis fritt til å mene hva vi vil, men personlig synes jeg artikkelforfatter burde trå litt varsomt når han går ut og direkte proklamerer at man skal unngå navngitte produkt.
--- Den type utsagn er reservert Biltema

Vet at BILTEMA brukte Fram filtre før, men muligens enda.
Kanskje ett varsko for Biltemaentusiaster?
Kanskje ett varsko for Biltemaentusiaster?

artikkelen er gammel, den lå ute som web-side tidligere.
jeg har forøvrig saget opp og sett inni et bilremafilter selv, og jada, jeg bruker fortsatt bilremafilter
jeg har forøvrig saget opp og sett inni et bilremafilter selv, og jada, jeg bruker fortsatt bilremafilter

- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
At enkelte oljefilter er bedre enn andre tviler jeg ikke på. Men dersom Fram virkelig var så pisse dårlige at de var direkte farlige for motoren så hadde firmaet vært konkurs for lenge siden. Det du får kjøpt hos en nogenlunde respektabel forhandler (inkl. BiltemaI) i uåpnet emballasje har jeg få problemer med å bruke på min V-Strom. Eneste grunnen til at jeg legger noen kroner ekstra i oljefilter fra K&N (egentlig HiFlo som produserer dem) er at den har "mutter" foran, slik at late meg enkelt får det av ved skift.
Jeg har sett denne før, da var det en egen nettside. Og jeg tar den med en gigantisk klype salt...
Jeg har sett denne før, da var det en egen nettside. Og jeg tar den med en gigantisk klype salt...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Nå har det seg slik at denne "testen" er noen år gammel. Det gjør den ikke ugyldig. Innen forskning så er det slik at en sannhet er gyldig inntil den blir motbevist, og dette er jo en form for forskning :-). Vi mennesker er grunnleggende positive; vi liker å tror at fremtiden bærer noe godt, og derfor at det nye er bedre enn det gamle. Det er dessverre ingen naturlover som støtter opp under dette, derimot er det noe som markedsførere benytter seg av. Nye produkter blir solgt inn som bedre enn gamle, og vi liker å tro på det. Faktum er at innen noen motbeviser denne "testen", er den fortsatt gyldig. Vi tror kanskje at Fram (eller andre filterfabrikanter) bruker masse penger på R&D (forskning og utvikling) for å gjøre produktene sine bedre. Det er større sjanse for at de bruker ressursene sine på å gjøre produktene billigere å fremstille. Jeg kan ikke se at det har kommet noen store nyvinninger innen fagområdet "oljefiltrering" på mange år, og min erfaring med Fram er at de er gode på en ting: pris. Det verkstedet jeg jobbet på for mange år siden solgte Fram, av en god årsak: Det var det merket de hadde best fortjeneste på.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Tror dette gjelder alle bransjer, f.eks. tyske biler gikk jo på kvalitetsmina på 90-tallet, fordi innkjøperne presset så voldsomt på deleinnkjøpene, at de valgte billigste tilbyder uansett kvalitet.MGR1 skrev: Vi tror kanskje at Fram (eller andre filterfabrikanter) bruker masse penger på R&D (forskning og utvikling) for å gjøre produktene sine bedre. Det er større sjanse for at de bruker ressursene sine på å gjøre produktene billigere å fremstille.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Jaja, brukte nå fram filter på Mercedesen og den har nå ikke havarert enda. Biltema olje til og med. Burde vel sikkert havarert i en sky av blårøyk og rådebank for lengst men den sviver nå fornøyd videre...
Sent from my C6603 using Tapatalk 2
Sent from my C6603 using Tapatalk 2
-
- Motorsykkelen din: KTM
Har lest mye om filtere fra Fram, og det jeg har lest tyder på én ting - blir ikke Fram-filter i moppa mi!
Hva andre gjør får være opp til hver enkelt.
Hva andre gjør får være opp til hver enkelt.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!