Interessant om oljefilter - unngå Fram!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av MGR1 »

Fant denne interessante artikkelen. Det er en som har demontert forskjellige oljefiltere for å sjekke konstruksjonen. Det er noen filtere man bør unngå, les hvilke!

http://www.leroybeal.net/motorcycles/si ... xposed.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. Det er ikke første gang jeg har sett at Fram har kommet dårlig ut, det er generelt simpel konstruksjon på disse filtrene.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av knutk »

Eeehhh...
Ikke for å helle eddik i suppa, men "testede" produkt ble sjekket i perioden 1999 - 2003.
Fram-filteret ble sjekket i 1999, dvs for 14 år siden.

På den ene siden kan man jo hypotetisk sett tenke seg at filterene er forandret (men ikke nødvendigvis til det bedre :-)) siden den gang.

Eneste kriteria for diffrensiering er visuell sjekk om hvorhvidt der er papp i fronten på filteret eller ikke.

Man kan jo også benytte samme argumentasjonsrekke som han bruker for Shell Rotella olje: En kompis har kjørt sin Honda på det så og så lenge.
Tipper vi kan finne tilsvarende utsagn for bruken av Fram filter.

Ser også at han setter tommelen ned for Yamahas OEM filter, siden der også er papp i fronten.
At filtere er bygget opp helt anneledes forstår han ikke noe av, og bryr seg ikke med å sjekke heller.

Vi står heldigvis fritt til å mene hva vi vil, men personlig synes jeg artikkelforfatter burde trå litt varsomt når han går ut og direkte proklamerer at man skal unngå navngitte produkt.

--- Den type utsagn er reservert Biltema :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av simpson »

Vet at BILTEMA brukte Fram filtre før, men muligens enda.
Kanskje ett varsko for Biltemaentusiaster? :knegg

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av pelsen »

artikkelen er gammel, den lå ute som web-side tidligere.

jeg har forøvrig saget opp og sett inni et bilremafilter selv, og jada, jeg bruker fortsatt bilremafilter :knegg

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av Flanker »

At enkelte oljefilter er bedre enn andre tviler jeg ikke på. Men dersom Fram virkelig var så pisse dårlige at de var direkte farlige for motoren så hadde firmaet vært konkurs for lenge siden. Det du får kjøpt hos en nogenlunde respektabel forhandler (inkl. BiltemaI) i uåpnet emballasje har jeg få problemer med å bruke på min V-Strom. Eneste grunnen til at jeg legger noen kroner ekstra i oljefilter fra K&N (egentlig HiFlo som produserer dem) er at den har "mutter" foran, slik at late meg enkelt får det av ved skift.

Jeg har sett denne før, da var det en egen nettside. Og jeg tar den med en gigantisk klype salt...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av MGR1 »

Nå har det seg slik at denne "testen" er noen år gammel. Det gjør den ikke ugyldig. Innen forskning så er det slik at en sannhet er gyldig inntil den blir motbevist, og dette er jo en form for forskning :-). Vi mennesker er grunnleggende positive; vi liker å tror at fremtiden bærer noe godt, og derfor at det nye er bedre enn det gamle. Det er dessverre ingen naturlover som støtter opp under dette, derimot er det noe som markedsførere benytter seg av. Nye produkter blir solgt inn som bedre enn gamle, og vi liker å tro på det. Faktum er at innen noen motbeviser denne "testen", er den fortsatt gyldig. Vi tror kanskje at Fram (eller andre filterfabrikanter) bruker masse penger på R&D (forskning og utvikling) for å gjøre produktene sine bedre. Det er større sjanse for at de bruker ressursene sine på å gjøre produktene billigere å fremstille. Jeg kan ikke se at det har kommet noen store nyvinninger innen fagområdet "oljefiltrering" på mange år, og min erfaring med Fram er at de er gode på en ting: pris. Det verkstedet jeg jobbet på for mange år siden solgte Fram, av en god årsak: Det var det merket de hadde best fortjeneste på.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1602
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av Kjellrf »

MGR1 skrev: Vi tror kanskje at Fram (eller andre filterfabrikanter) bruker masse penger på R&D (forskning og utvikling) for å gjøre produktene sine bedre. Det er større sjanse for at de bruker ressursene sine på å gjøre produktene billigere å fremstille.
Tror dette gjelder alle bransjer, f.eks. tyske biler gikk jo på kvalitetsmina på 90-tallet, fordi innkjøperne presset så voldsomt på deleinnkjøpene, at de valgte billigste tilbyder uansett kvalitet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av gorbys »

Jaja, brukte nå fram filter på Mercedesen og den har nå ikke havarert enda. Biltema olje til og med. Burde vel sikkert havarert i en sky av blårøyk og rådebank for lengst men den sviver nå fornøyd videre...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Interessant om oljefilter - unngå Fram!

Legg inn av TheHaughom »

Har lest mye om filtere fra Fram, og det jeg har lest tyder på én ting - blir ikke Fram-filter i moppa mi!
Hva andre gjør får være opp til hver enkelt.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar