Den ultimate tursykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av tagesk »

Bilde
Juleniss1 skrev: Imponert over hvor lettkjørt R1150GS er,størrelsen tatt i betraktning. Og merker nesten ikke forskjell om jeg hiver nissemor bakpå.
Kanskje Nissemor vil ha litt bedre plass. Se på mitt nye sete.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Bird
Innlegg: 2
Registrert: 29 jun 2013, 11:49
Motorsykkelen din: Honda NC 700 D Integra

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Bird »

Carpa skrev:
Bird skrev:Hei jeg har en Honda NC 700 D Integra kjøpt brukt fra Holland så den er mellomklasse 47 hk.
Trives godt på den, er kanskje kjedelig motor går på 3000 rpm i 100 km og maks turtall er 6000 fordi det er 80 mm slaglende.
Kjøreegenskaper er trygge og stabile, har kombibremser med abs, dette er gull etter min mening.
Automatgear har 6 trinns dobbelkløts med drive, sport og manuell.
Setehøyde er 79 cm dette er høyt til å være scooter, jeg er 180 cm har ingen problem.
Forbruk kjører 30 mil og fyller 10 liter, tanken tar 14 liter
Komfort Stort og godt sete med plass til å bevege seg på stor vindskjerm og fotbrett du sitter lunt og godt. Passasjer sitter greit men ikkeno mer.
Ulemper kjede på godt og vondt.
Er meget godt fornøyd, hvis ikke dette er fremtidens sykkel, så er det et par skritt i riktig retning.
Hilsen Bird
Jeg kjørte en slik på kjøreskolen og den er god å kjøre, og har bedre kjørekomfort enn min kawasaki er6. Men den er litt høy, jeg er 167 cm, og den har en anelse treg motor. Vinden treffer meg midt i fleisen når jeg sitter normalt, bøyer jeg meg litt blir det helt stille og strekker jeg meg litt blir det helt stille. Det går det sikkert an å gjøre noe med i form av en høyere vindskjerm kanskje...
Har skiftet vindskjerm til Givi som er 11 cm høyere.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av PCP »

kbentsen skrev:
Jeg har VRF 800 08 Synes den er litt ugrei på lavt turtall til å kjøre langtur. Blir også ganske gåen i baken etter flere timer i salen.
Vet ikke hva jeg har lyst til å bytte til, men som andre sier her prøv sykkelen i flere timer før du bestemmer deg.
Hmmm, det forundrer meg litt at du oppfatter den slik. Riktignok har jeg selv aldri prøvd en VFR800, og ut fra hva jeg leser av andres erfaringer er det to skritt frem, og ett tilbake i forhold til VFR750. I tillegg er det vel litt subjektivt ut fra hva man er opptatt av, feks syns jeg de doble pottene oppe ved baklykten ser tøft ut, men det er vel ikke nødvendigvis noen fordel å plassere ekstra vekt der oppe om man tenker på tyngdepunkt.

Ugrei i baken blir jeg også med VFR750, og det skal ikke så veldig lange turen til før jeg må av noen minutter. Og det tettere og tettere etterhvert som tur-dagen går. Men det jeg ikke kjenner igjen er at den for tur-kjøring er ugrei på lavt turtall. Jeg ligger stort sett på 3000-4500 og storkoser meg da med rolig eksosknattering kombinert med mjauingen fra kam-drev, og kjører stort sett forbi ved å gi gass (Selvfølgelig litt avhengig av fart og lukens størrelse). Det jeg savner for tur-kjøring er et 7.gir. Dog kjører jeg alltid alene, og om man er 2 + full oppakning blir det nok rett og slett for slapt.

VFR800 skal jo være bedre på dreiemoment, og hva som er lavt turtall kan vel diskuteres, men hadde vært litt interessant å høre litt mer spesifikt hva du misliker i så måte.


Uansett, å kalle VFR "den ultimate tursykkel" er etter mitt syn å strekke begrepene, eller på grensen til løgnaktig skryt. :P :p Men som andre har nevnt høstet VFR750 enormt med ros av en nær samlet presse på 90-tallet, og ble flere år på rad kåret til "verdens beste motorsykkel". Og de har vist seg å være meget driftsikre og veldesignet.

Men det er litt viktig og samtidig merke seg at VFR aldri har vært BEST på noe som helst!
Det de derimot klarte veldig fint var å lage et kompromiss mellom ulike egenskaper, og være veldig bra på allsidighet. Det er en tur-sykkel med litt R-følelse, eller en R-sykkel med bedre tur-egenskaper.

Vil man egentlig ha en R-sykkel finnes det helt klart bedre, og det samme vil jeg tro gjelder om man egentlig vil ha den ultimate tursykkel. :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av LordShaft »

Jeg hadde en VFR 800 98 modell. Jeg slet veldig med trøtthet i ræven og vonde skuldre. Jeg sitter mye mer komfortabelt på Ducatien og nå bmw'en min.... Få som tror meg, men det er faktisk tilfelle

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Flanker »

LordShaft skrev:Jeg hadde en VFR 800 98 modell. Jeg slet veldig med trøtthet i ræven og vonde skuldre. Jeg sitter mye mer komfortabelt på Ducatien og nå bmw'en min.... Få som tror meg, men det er faktisk tilfelle
Jeg har hatt akkurat samme sykkel, og jeg tror deg. Seriøst ukomfortabel for røven var den!

Svar