Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg ser at noen av dere lett kjører 40-50 mil på en dag, og det uten å blunke.
Selv synes jeg det holder i massevis med maks 30 mil, men helst 20-25 mil.
Er det fordi jeg er fersk?
Eller kan det være min sykkelen som er mer slitsom å kjøre enn andre sykler?
Eller...?
Jeg kjører minst mulig på europaveier, og helst på riks- og fylkesveier med 60-70-80 km.
Må jo legge til at jeg ikke er den som vil kjøre lengst mulig på kortest mulig tid. Jeg liker å stoppe opp og ta litt bilder, en kaffe i sola etc....
Hva er ditt kjøremønster, hva vil du få ut av turene din og hvor lang er din ideelle dagsetappe (her i Norge)?
Selv synes jeg det holder i massevis med maks 30 mil, men helst 20-25 mil.
Er det fordi jeg er fersk?
Eller kan det være min sykkelen som er mer slitsom å kjøre enn andre sykler?
Eller...?
Jeg kjører minst mulig på europaveier, og helst på riks- og fylkesveier med 60-70-80 km.
Må jo legge til at jeg ikke er den som vil kjøre lengst mulig på kortest mulig tid. Jeg liker å stoppe opp og ta litt bilder, en kaffe i sola etc....
Hva er ditt kjøremønster, hva vil du få ut av turene din og hvor lang er din ideelle dagsetappe (her i Norge)?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Det kommer veldig ann på HVEM jeg kjører med og hvor mange vi er.
Om jeg kjører alene så kan det også variere utifra hvor jeg skal og hva jeg kjører innom. Tok en rundtur med Trollstigen/Geiranger/Dalsnibba i fjor sommer, den ble på 78mil. Litt sliten i baken mot slutten men det gikk greit. Syns jeg tok meg god tid egentlig. Men jeg kjører effektivt og tar effektive stopper. Tar også endel bilder underveis.
Vet ikke om jeg har hatt så lang dagsetappe på R6`en noengang her i norge da jeg hadde den. Men hadde da helgeturer på 150mil + -.
Jeg har vært borti å kjøre med folk som skal ha røyke/kaffepause på 10-15min pr 5. mil, det blir litt for mye pause for min del. Jeg liker å KJØRE!
Om vi er flere i lag så blir det somregel 30-40 mil pr dag sånn ca. Også på langturer over flere dager.
Hvis du ikke har kjørt mer enn denne sommeren skal du nok se at det går lengre og lengre for hver tur du tar :)
Om jeg kjører alene så kan det også variere utifra hvor jeg skal og hva jeg kjører innom. Tok en rundtur med Trollstigen/Geiranger/Dalsnibba i fjor sommer, den ble på 78mil. Litt sliten i baken mot slutten men det gikk greit. Syns jeg tok meg god tid egentlig. Men jeg kjører effektivt og tar effektive stopper. Tar også endel bilder underveis.
Vet ikke om jeg har hatt så lang dagsetappe på R6`en noengang her i norge da jeg hadde den. Men hadde da helgeturer på 150mil + -.
Jeg har vært borti å kjøre med folk som skal ha røyke/kaffepause på 10-15min pr 5. mil, det blir litt for mye pause for min del. Jeg liker å KJØRE!
Om vi er flere i lag så blir det somregel 30-40 mil pr dag sånn ca. Også på langturer over flere dager.
Hvis du ikke har kjørt mer enn denne sommeren skal du nok se at det går lengre og lengre for hver tur du tar :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kommer nok mye ann på sykkelen. En touring sykkel med oppreist sittestilling er nok lettere å kjørelangt på.Carpa skrev:Jeg ser at noen av dere lett kjører 40-50 mil på en dag, og det uten å blunke.
Selv synes jeg det holder i massevis med maks 30 mil, men helst 20-25 mil.
Er det fordi jeg er fersk?
Eller kan det være min sykkelen som er mer slitsom å kjøre enn andre sykler?
Eller...?
Jeg kjører minst mulig på europaveier, og helst på riks- og fylkesveier med 60-70-80 km.
Må jo legge til at jeg ikke er den som vil kjøre lengst mulig på kortest mulig tid. Jeg liker å stoppe opp og ta litt bilder, en kaffe i sola etc....
Hva er ditt kjøremønster, hva vil du få ut av turene din og hvor lang er din ideelle dagsetappe (her i Norge)?
Hvor langt jeg liker å kjøre ervanskelig å si da det kommer veldig ann på forholdene men gjerne lettere å måle det i tid. Kjører jeg alene blir det gjerne 10 timer kanskje også mer hvis formen er der. Noen dager vil man bare ikke stoppe. 2-3 timers etapper før en liten stopp synes jeg er passelig. Er man flere i følge blir det oftes mer pause og mindre mil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Må også legge til en ting.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
søndagskjørere er vel ikke noen problem når du kjører MC?Epylypzon skrev:Må også legge til en ting.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
problemet er vel heller ungene som aldri ble voksne og fortsatt lurer i buskene men nå med makt og myndighet til å stoppe deg...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg anser meg selv som ganske så fersk enda. Begynte å øvelseskjøre sent i august i fjor og har vel totalt med øvelseskjøring, kjøretimer og egen kjøring kjørt rundt 400 mil tenker jeg.
Mer slitsomt å kjøre sammen med noen enn å kjøre alene. Når jeg kjører alene kan jeg kjøre som jeg selv vil ut å føle at jeg blir "pushet"...
Mer slitsomt å kjøre sammen med noen enn å kjøre alene. Når jeg kjører alene kan jeg kjøre som jeg selv vil ut å føle at jeg blir "pushet"...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Det går somregel bra ja :)Duville skrev:søndagskjørere er vel ikke noen problem når du kjører MC?Epylypzon skrev:Må også legge til en ting.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
problemet er vel heller ungene som aldri ble voksne og fortsatt lurer i buskene men nå med makt og myndighet til å stoppe deg...
Dem har jeg heldigvis holdt meg unna etter jeg fikk mc lappen :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Maks 50-60 mil på en dag og stopper ca. 10 mil for røyk og drikke. Er været bra og naturen vakker kan jeg ta en lengre stopp bare for å nyte turen.
Jeg har aldri skjønt det jaget om å kjøre lengst mulig pr. dag når man har fri/ferie. Pleasure before pain in the ass :)
Jeg har aldri skjønt det jaget om å kjøre lengst mulig pr. dag når man har fri/ferie. Pleasure before pain in the ass :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 58
- Registrert: 04 mai 2013, 15:58
- Motorsykkelen din: Honda Goldwing 2008
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kjører maks 40 mil pr dag. Gjerne pause hver 10 mil. Turen er målet, ikke det å komme frem " i går" 

Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg blir og minst sliten på svingete veier. Man er vel i mer bevegelse da. 10 timer på svingete veier i hellas var mye lettere en 120 mil gjennom Kroatsia
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Når vi er på langtur kjører Hustruen og jeg vanligvis 8 timer per dag. I tillegg kommer pauser.
Det betyr 1000 km på motorvei, eller tilsvarende på veier med lavere fartsgrenser.
Her i Toscana er det helt urealistisk å kjøre mer enn 500 km på en 8-timersdag.
[TaSK]
Det betyr 1000 km på motorvei, eller tilsvarende på veier med lavere fartsgrenser.
Her i Toscana er det helt urealistisk å kjøre mer enn 500 km på en 8-timersdag.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
8-10 timer effektiv kjøring på sykkelen hadde gjort meg til krøpling i flere dager etterpå....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Første langturen jeg hadde mens lappen var fersk var Røyken - Bergen via E16 og retur via litt andre veier. Det var langt nok på en relativt naken sykkel hvor vinden treffer godt - virket som om det fortsatt suste vind en stund etter at jeg kom fram for å si det sånn. Men flott tur
Været har selvfølgelig endel å si også.
Senere har jeg kjørt flere turer med dagsetapper på ca 70 mil på V-Strom'en som har langt bedre vindbeskyttelse og mer behagelig sete enn forrige MC. Det er ca der jeg legger maks.
Er nok triveligst å unngå motorveier og ta dagsetapper på 40-50 mil +/- (og mindre hvis en evt skal gjøre lengre stopp/se på severdigheter osv)
Været har selvfølgelig endel å si også.
Senere har jeg kjørt flere turer med dagsetapper på ca 70 mil på V-Strom'en som har langt bedre vindbeskyttelse og mer behagelig sete enn forrige MC. Det er ca der jeg legger maks.
Er nok triveligst å unngå motorveier og ta dagsetapper på 40-50 mil +/- (og mindre hvis en evt skal gjøre lengre stopp/se på severdigheter osv)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Rekorden min er 45 mil mener jeg. På V-Stromen på svingete Telemarksveier. Husker ikke helt detaljert, men det ble nok ca 10 timer inkl bensin stopp, mat/drikke/tissepauser 
Sent from my GT-I9300

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Meg også!Carpa skrev:8-10 timer effektiv kjøring på sykkelen hadde gjort meg til krøpling i flere dager etterpå....
Det er ikke aktuelt med den sykkelen jeg har nå. Tror nok det er sykkelen som bestemmer mye av hvor langt du kan kjøre i løpet av en dag. Men som det sies her, man blir mer sliten på motorvei enn på svingete småveier.
I forhold til den sykkelen jeg har i dag, så er jeg kanskje litt for høy. Blir litt for mye foroverlent enn ønskelig, og blir sliten i henda og nakken etter hvert, og i baken selvfølgelig. Skulle sitti enda mer oppreist med armene rett frem.
Satt på Tiger'n til Ojda, og det er nok perfekt for min kropp. Da kunne jeg sikkert lagt 50-60 mil bak meg, hvis jeg hadde hatt det ønsket.
Men det er ikke slik at jeg higer etter så lange etapper. Syns det er bedre med 20 mil som du også sier. Det er ikke BARE kjørina som er i fokus når jeg er ute på tur - som er stort sett kvelds- og søndagsturer.

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Ser det vel ikke som noe mål i seg selv, å kjøre 10 timer effektivt på sykkel,Carpa skrev:8-10 timer effektiv kjøring på sykkelen hadde gjort meg til krøpling i flere dager etterpå....
men noen ganger er det greit å kunne ta et godt jafs transportetappe,
for å ha tid til å kose seg resten av turen

Det er litt rart hvordan kroppen etterhvert vender seg til å sitte
i "samme" stilling time etter time

er man stiv å vond etter 25 mil, men ettersom sommeren skrider fram
godtar kroppen mer og mer av denne mishandlingen uten å klage.
Man trener muskler som nesten bare brukes ved sykkelkjøring,
og plutselig er det som på vårparten var ren tortur blitt til kosetur

For 12 år siden kuttet jeg ut sykkelkjøring

Etter en påkjørsel bakfra var nakken i en slik forfatning at ved noe særlig mer en
20-30 km var jeg klar for en ukes sykemelding

båt til trøst

var flyttet opp mot 100 km


Det har blitt forferdelig mange mil siden dengang, og senest nå på Onsdag
var jeg en tur i Karlstad. Det er 23 mil fra her jeg bor. Man må jo hjem igjen,
så da er man oppe i 46 mil. Mens sykkelen min fikk service fikk jeg låne en
Triumph Speed Tripple R, en sykkel med mye mere knevinkel og mere forrover-
lent sittestilling en det jeg er vandt til

før jeg leverte den


Å jeg hadde ikke vondt en eneste plass

det var også alt



Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Da skal du se (svært) nøye på sittestillginen din, og ikke minst setet.Carpa skrev:8-10 timer effektiv kjøring på sykkelen hadde gjort meg til krøpling i flere dager etterpå....
Tenk slik: Dersom du ikke kan sitte på sykkelen 8-10 timer i løpet av en 12-timers dag, da sitter du åpenbart ikke godt.
Og da har du ting å hente i forhold til sikkerheten: Sitter du ukomfortabelt har du ikke optimal kontroll på sykkelen og heller ikke full konsentrasjon.
For eksempel så kommer 1150GS med et sete som heller litt forover. Fint om man er kort i bena.
Er man derimot velproposjonert og mer enn to meter lang, da vil man sitte bakerst på setet. Problemet er at man glirfremover, og familiejuvelene kommer i klem.
Isteden for å konkludere med at jeg ikke kan sitte godt, fikk jeg setet modifisert. Kostet 35 euro.
Tilsvarende så fikk jeg "baksetet" forlenget slik at Hustruen skulle kunne sitte enda bedre.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Rekorden min er 1706km på 19 timer inkludert pauser. Var sliten men kroppen hadde ikke spesielt vondt noe sted.
Men kjenner igjen problemet med sal man sklir fremover på.
Men kjenner igjen problemet med sal man sklir fremover på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 05 jul 2012, 14:10
- Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Som noen her skriver, det hjelper etterhvert.
Til og begynne med så greide jeg maks 20-25 mil før jeg kjente det godt i kroppen, spesielt skuldrene og baken.
Nå har jeg økt litt etter litt og tatt flere lang turer som en forberedelse før sommerens tur til Kola halvøya.
Nå kjører jeg greit 50-60 mil med 1 liten 15 minutters mat stopp (+ tisse pauser) i løpet av dagen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Til og begynne med så greide jeg maks 20-25 mil før jeg kjente det godt i kroppen, spesielt skuldrene og baken.
Nå har jeg økt litt etter litt og tatt flere lang turer som en forberedelse før sommerens tur til Kola halvøya.
Nå kjører jeg greit 50-60 mil med 1 liten 15 minutters mat stopp (+ tisse pauser) i løpet av dagen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Har kjørt mange forskjellige sykler opp i gjennom årene, men synes uansett det er greit med en beinstrekk etter litt over en time, uansett terreng og kjørelengde. Trenger ikke være mere enn ca10min. Så normalt så blir det en liten pause, så bensinstopp annenhver gang. Inkludert pauser så blir da som regel gjennomsnittshastigheten ca 50km/t i løpet av en dag. Altså 30mil=ca6timer, 40mil=ca8timer, 50mil=ca10timer. Dette bruker å stemme ganske bra på normale veier. Men på gruskjøring og Autobahn etc kan det jo selvfølgelig se litt anderledes ut. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?

Da jeg kjørte IronButt på italiensk Autostrada hadde jeg gjennomsnitt på 112 med total gjennomsnitt på 98.biker7 skrev:Men på gruskjøring og Autobahn etc kan det jo selvfølgelig se litt anderledes ut. :-)
Totaltid 17:13 og gangtid 15:05.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg kjører såpass lite at jeg er nok å regne som en "evig fersking".Carpa skrev:Jeg anser meg selv som ganske så fersk enda. Begynte å øvelseskjøre sent i august i fjor og har vel totalt med øvelseskjøring, kjøretimer og egen kjøring kjørt rundt 400 mil tenker jeg.
Mer slitsomt å kjøre sammen med noen enn å kjøre alene. Når jeg kjører alene kan jeg kjøre som jeg selv vil ut å føle at jeg blir "pushet"...
Kan godt kjøre i lag med andre, men trives utmerket med å køre alene også.
Klarer dagsetapper på 50 mil, og enkeltetapper på alt i fra 7 -8 mil til 20.
Det kommer an på vær og vind, og om det blir kjedelig å kjøre. Ryggen har også etpar ord med i laget her.
Hvis du ikke allerede har nyrebelte, skaff dg et med en gang. Det støtter opp kroppen og ryggen sånn at du ikke siger sammen og blir sittende med krum rygg.
Og har du støy og vindsus i ørene blir du fort trøtt. Ørepropper er tingen.
Hva som blir rett etappelengde for deg er det du og ingen andre som bestemmer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg kjenner også at type sykkel har mye å si. På V-Stromen var 45 mil max. Med BMW'n er jeg sikker på at jeg skulle klart mye mer :)
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Her var det mange bra tilbakemeldinger ser jeg
Jeg tror nok helt sikkert at type sykkel og kjørestil er viktig, men det kan jo hende at sykkelen min er helt grei å kjøre 40-50 mil med når jeg blir mer dreven. Det er ikke veldig viktig for meg å kjøre så lange etapper men det hender jo at man vil reise til steder litt langt unna, på begrenset tid.
Får bare ta tiden til hjelp og se hvordan progresjonen blir i løpet av denne første sesongen. Snart 4 uker ferie, bare jeg og sykkelen min
Satser på at nakken blir mer vant med kjørestilen for det er den som er mest hemmende.
Har også litt bekkenproblemer... medfødt hypermobilt bekken som blir vondt om jeg sitter for lenge på sykkelen... Men jeg trenger bare å gå av og spasere litt så ordner det seg og jeg kan kjøre noen mil til, dette hemmer meg ikke i forhold til hvor lenge jeg klarer å kjøre.

Jeg tror nok helt sikkert at type sykkel og kjørestil er viktig, men det kan jo hende at sykkelen min er helt grei å kjøre 40-50 mil med når jeg blir mer dreven. Det er ikke veldig viktig for meg å kjøre så lange etapper men det hender jo at man vil reise til steder litt langt unna, på begrenset tid.
Får bare ta tiden til hjelp og se hvordan progresjonen blir i løpet av denne første sesongen. Snart 4 uker ferie, bare jeg og sykkelen min

Satser på at nakken blir mer vant med kjørestilen for det er den som er mest hemmende.
Har også litt bekkenproblemer... medfødt hypermobilt bekken som blir vondt om jeg sitter for lenge på sykkelen... Men jeg trenger bare å gå av og spasere litt så ordner det seg og jeg kan kjøre noen mil til, dette hemmer meg ikke i forhold til hvor lenge jeg klarer å kjøre.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Den lengste tur så langt er min oslo - stavanger på ca 9 timer. Stanner som regel ver time en 5 - 10 min + lenger for mat. Kommer lit an om jeg stanner å dokumentere med kamera eller ikke. Turen tilstavanger var ikke noen problem på min Shadow. Blir lit annerledes med kone bakpå da blir ofte lit kortere