Æljen skrev:Jeg mener å huske at vi brukte farris på de gamle bilmotorene vi hadde på slutten av 80 tallet . Monterte en slangebit på vakumet på forgasseren, ruset opp motoren og lot den slurpe i seg farris. Den røyk og hostet noe jævlig, men vi syns selvfølgelig den gikk mye bedre etter denne behandlingen
Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.
Vil tippe at 5-56 også vil duge...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Æljen skrev:Jeg mener å huske at vi brukte farris på de gamle bilmotorene vi hadde på slutten av 80 tallet . Monterte en slangebit på vakumet på forgasseren, ruset opp motoren og lot den slurpe i seg farris. Den røyk og hostet noe jævlig, men vi syns selvfølgelig den gikk mye bedre etter denne behandlingen
Vet ikke om dette hadde noe for seg, men ideen kom fra en som jobbet som lærling hos Isbergs i Drammen på denne tiden.
beckern skrev:Det var vel ganske vanlig med amerikanske V8ere med dårlige forgassere og dårlig bensin at man fikk oppbygging av karbon.
Det kan utmerket godt føre til selvtenning/tidlig tenning. Karbonen tar plass som øker kompresjonen og den gløder og står for gnisten.
Stemmer bra det. Amerikansk mangel på presisjon og kjent problem...
Bygger det seg opp mye køl i motoren så den selvantenner ville i alle fall jeg i det minste tatt av toppen og gått over det mekanisk. I stedet for å prøve å få sakene til å løsne med kjemi og i verste fall sette seg i ventilene.
Jo, ja, kanskje. Først og fremst har jeg vel egnetlig lite tro på at det er tenningsbank han har. Selv ikke 90-talls japanere hadde dårlige forgassere og bensinen er av en helt annen kvalitet så det er rett slett lite sannsynlig. Dårlig kjedestrammer på kamkjde derimot...
Jeg vet om en som skulle rense motoren (på bil, en gammel japse) i forbindelse med et oljeskift. Først tappet han av oljen, fylte på med WHITESPRIT..!!! og så startet han motoren og ruset den godt. Etter ca 5 sek, ble det litt rar lyd, før den ble helt stille. Den startet aldri mere..
Jeg har kasta snøslaps inn i gasseren til en BSA B33 for å rense opp i sotet innsugsventil på en sykkel som nesten ikke gikk. Funket veldig bra og den gikk mye bedre videre på vei til primustreff. Fikset symptomene, men feilen var jo at jeg hadde satt på en gasser som var helt feil dyset.
Her i denne tråden er problemet at man kan høre litt tenningsbank. Den farlige fullgassbanken som man ikke kan høre, som kommer av for høy kompresjon og som ødelegger en motor på få sekunder kan altså utelukkes.
Uten at det er beskrevet antar jeg at motoren banker ved gasspådrag ved lavt turtall. Har en sykkel som gjør dette, pga fast fortenning, men som jeg kompenserer med å vri litt mer på rulla så forgasserne gir det lille ekstra med akspumpa. Da gir bankingen seg og sykkelen går som den skal. Mager blanding som jeg bevisst feiter opp med akspumpa.
Mitt tips:
Carbon build-up står i alle Haynes manualer, elektronisk tenning pleier ikke å forandre seg uten at den er blitt klodret med, men i en forgasser vil det alltid skje noe med over tid, prøv med en forgasserrens først.