Head up eller ikke

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Head up eller ikke

Legg inn av SuperMorten »

Bilde

http://www.dinside.no/920451/head-up-eller-ikke

Kom over denne, og synes for det første at det er interessant teknologi, og spennende å følge utviklingen. Har alltid vært litt nerd tror jeg.

På den annen side, stiller jeg meg noen spørsmål, som også journalisten her tar tak i. Ved å få så mye informasjon mens vi kjører, vil vi da bli mer lik bilistene. Vil vi sitte med youtube, facebook, mail, sms osv, mens vi kjører? Jeg tror ikke det. Det er mulig at jeg har begrensede evner, men jeg har ikke kapasitet til å drive med noe særlig annet enn å kjøre når jeg kjører..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: Head up eller ikke

Legg inn av jhn »

Artig sak, men ser ikke helt det store behovet. Enda mere mikk-makk å skifte/lade batterier på.
Kommer neppe på min ønskeliste de nærmeste åra.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Den er interessant, men ikke til den typen info som vises der - kunne mer tenkt meg et "early warning" system der trafikksituasjoner og dyr langs veien analyseres og varsles hvis de er i ferd med å bli farlige. Spesielt interessant hvis den f.eks. kunne fange opp dyr om natten (dvs FLIR type teknologi).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Nå er jeg jente så jeg kan gjøre flere ting på en gang...... :terge men jeg er litt usikker på om jeg synes dette er så smart.
Det viktigste for en mc fører er vel alt det visuelle som skjer rundt han i trafikkbildet, og ikke minst det å ha fokus på å se opp og langt frem. Tror slike duppedingser vil ta fokus bort fra dette.

Jeg er jammen glad jeg fikk lappen og begynte å kjøre bil når en bil var en bil og ikke et elektronisk fremkostmiddel stappet full av hjelpemidler. Det sløver oss ned og gjør oss mindre teknisk gode.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Vet ikke om informasjonen de viser i dette tilfellet er så interessant. Dog er jo prinsippet fasinerende, og der vil helt sikkert være interessant informasjon som kan vises.

Jeg deler ikke bekymringen for å ta fokus bort fra kjøringen. Det fine med en headup display er at man ser gjennom den, og informasjonen bare fester seg på netthinnen. I førstningen har man kanskje en tendens til å glemme å se fremover, men det går over etter kort tids bruk.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jeg ser for meg at det kan bli på samme måten som i bil. Det store flertall opptrer fornuftig, mens et lite mindretall ikke gjør det. Forskjellen er vel bare at konsekvensene blir litt annerledes enn i bil..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kenny_85
Motorsykkelen din: Nei

Legg inn av Kenny_85 »

Google glass kommer vel før eller siden, og da vil det vel komme apps for denne slags bruk.

Om det slår ann må jo dette være ypperlig for en hjelmprodusent å bygge inn i visiret i stedet for vanlige briller.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

Ønsker det velkommen jeg. F.eks. er det lettere å få farta i sidesynet enn å se ned hele tiden. Det vil jo gi mer fokus på veien.

Nå er jeg enig i at man ikke skal browse Facebook osv. da, men spesielt motorsyklister er mye mer opptatt av sikkerhet enn mange bilførere, så jeg tviler på at det blir noe stort problem...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

Carpa skrev:Nå er jeg jente så jeg kan gjøre flere ting på en gang...... :terge men jeg er litt usikker på om jeg synes dette er så smart.
Det viktigste for en mc fører er vel alt det visuelle som skjer rundt han i trafikkbildet, og ikke minst det å ha fokus på å se opp og langt frem. Tror slike duppedingser vil ta fokus bort fra dette.

Jeg er jammen glad jeg fikk lappen og begynte å kjøre bil når en bil var en bil og ikke et elektronisk fremkostmiddel stappet full av hjelpemidler. Det sløver oss ned og gjør oss mindre teknisk gode.
Men jeg tenker at det nettopp er for å holde fokus og se opp/frem at dette kan være nyttig (for oss gutter :P :p ). Det er selvfølgelig avgjørende at det ikke blir for mye informasjon, ting som feks bensin-forbruk vil jeg mene er mindre viktig.

En del av de samme argumentene mot dette har vi hørt for biler, men min erfaring fra BMW biler er at dette er en fin måte å vise instrumenter. Etter et par minutters tilvenning sitter man ikke lenger å fokuserer på frontruta, man ser på veien/trafikken men får på en subtil måte med seg noe instrument-info uten å flytte blikket.

Vedrørende biler fulle av elektronikk er jeg enig i det, og det er verdifullt å ha erfaring med hvordan en bil egentlig oppfører seg, før elektronikken "opphever fysiske lover". Men det samme kan man vel forsåvidt si om MC også når de nå har ABS, antispinn, anti-steile, "linked braking" og what not, så går man glipp av noe. På den annen side gjør alle disse hjelpemidlene utvilsomt kjøringen tryggere både for bil og MC så totalt sett er det vel en positiv ting? :-)

Svar