Bjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.
Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.
Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?
Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Den sykkelen du sitter godt på i 60 mil, og hvor du får med deg det du ( ikke "vil" eller "trenger" ..) men MÅ ha med deg.. den kan du bruke.
Jeg vet om mange som ikke greier det på R sykkel, men velger annen type sykkel hvis langturer har prioritet ..f eks slik sykkel som du nevner.
Det er vel derfor også, mange av oss , ønsker oss minst 2 sykkler