Plassering når man får sykkel bak seg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av JohnnyTh »

Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Flanker »

Nå har jeg vel hatt lappen i 3-4 år, og vi lærte det som her omtales som "gammel" metode ala banekjøring. I følge kjørelæreren var dette innført fordi det gav større marginer enn når man kun kjørte "innersving". Tydeligvis har dette nå skiftet igjen? Je blir bare forvirret, men vil fortsette å kjøre som jeg er vant til.

Når det gjelder plassering på rett vei ligger eg midt i kjørefeltet når det er tørt. Å dominere feltet mitt, som kjørelæreren kalte det. Legger meg kun i hjulsporene når det er vått, ettersom oljesøl og møkk midt i feltet ikke synes godt under disse forholdene og gjerne blir ekstra glatt.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av PCP »

JohnnyTh skrev:Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Ja, det høres omtrent ut som jeg selv prøver å gjøre. Alt er jo relativt, men dette er hva jeg vil klassifisere som "gammel skole" selv om du tydeligvis praktiserte det mer ekstremt under opplæring. Motsetningen blir å ligge i høyre hjulspor.

Ligger man lenger ut enn venstre hjulspor er man jo i praksis over på andre siden, og må korrigere om det kommer bil i mot som ikke kutter svingen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av JohnnyTh »

PCP skrev:
JohnnyTh skrev:Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Ja, det høres omtrent ut som jeg selv prøver å gjøre. Alt er jo relativt, men dette er hva jeg vil klassifisere som "gammel skole" selv om du tydeligvis praktiserte det mer ekstremt under opplæring. Motsetningen blir å ligge i høyre hjulspor.

Ligger man lenger ut enn venstre hjulspor er man jo i praksis over på andre siden, og må korrigere om det kommer bil i mot som ikke kutter svingen.
Jeg var vel litt vag i formuleringen. Kan heller si ikke lengre ut en venstre hjulspor. Helst litt til høyre for det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av SuperMorten »

Litt på kanten kanskje men, mc foran og ikke bak.. Møtte en MC med passasjer forrige dagen, i det jeg legger meg inn i en høyre sving (innersvingen er altså min). Gjøken kommer på hvitstripa MOT meg. Ikke bare har han krysset midtlinja, men ligger helt inne på asfaltkanten. Jeg hadde lav fart og full kontroll, så det var aldri noen reell fare, men litt høyere puls hadde nok både jeg og gjøken..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av erikh »

Jeg tok lappen i sommer, og jeg lærte den dere omtaler som gamle metoden, så tror ikke det er noen ny plan for opplæring.. Men at det met varierer fra skole til skole og antagelig trafikkstasjon til trafikkstasjon..

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Intruder »

Hvis jeg får tråsykler bak meg setter jeg på blinkern til høyre,legger meg godt ut og stopper om nødvendig for å slippe dem forbi... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av ojda »

Intruder skrev:Hvis jeg får tråsykler bak meg setter jeg på blinkern til høyre,legger meg godt ut og stopper om nødvendig for å slippe dem forbi... :prop:

Nei nå juuger'n Intruder igen :[-X
Når'n får trøsykkliser bak seg, leggern seg
midt i vegen å tenker " Denna ska neggu itte sleppa forbi" :lol :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av PCP »

JohnnyTh skrev:
PCP skrev:
JohnnyTh skrev:Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Ja, det høres omtrent ut som jeg selv prøver å gjøre. Alt er jo relativt, men dette er hva jeg vil klassifisere som "gammel skole" selv om du tydeligvis praktiserte det mer ekstremt under opplæring. Motsetningen blir å ligge i høyre hjulspor.

Ligger man lenger ut enn venstre hjulspor er man jo i praksis over på andre siden, og må korrigere om det kommer bil i mot som ikke kutter svingen.
Jeg var vel litt vag i formuleringen. Kan heller si ikke lengre ut en venstre hjulspor. Helst litt til høyre for det.
Ok, jeg skjønner. Det blir jo da noe midt i mellom, og muligens et greit kompromiss om man ikke har spesielt tro på den ene eller andre varianten. Jeg finner meg selv der, eller enda lenger inn, jeg også av og til, men det er egentlig mest når jeg slapper litt for mye av og kjøringen/sporvalget blir slurvete. Kroppen og hjernen går av og til sine egne veier, og det mest komfortable og instinktivt naturlige er jo å holde innersving hele veien, og/eller å begynne svingen for tidlig. Dette er etter mitt syn farlige instinkter som jeg må jobbe for å bekjempe.

En annen grunn til at jeg prøver å holde meg langt ute er at man ser lenger, og dermed kan gjøre et jevnere mer korrekt spor gjennom svingen. Den siste grunnen til at jeg mener dette er det mest fornuftige handler ironisk nok om motgående trafikks tendens til å kutte svingen. Jeg "gjør krav på" min side av veien, fremfor å signalisere at jeg bare er en smal liten MC, så du kan få halve min kjørebane. (Dog selvsagt alltid beredt på å gi den fra meg igjen ettersom jeg blir den tapende part om det utvikler seg til et fullblods "chicken race" :P :p )
RuneMC skrev: I begynnelsen rett etter at jeg hadde fått lappen syntes jeg selv at jeg holdt god fart igjennom noen svinger (med oversikt framover) da en R1200GS svisjet forbi meg i en langt høyere fart... :oh
Samme med enkelte R-sykler - men de kom gjerne så fort at jeg bare skvatt av lyden idet de passerte :lol

Hehe, minner meg om første banekjøring da jeg skulle ta lisens for mange år siden. Syns selvsagt det gikk vanvittig fort, og tenkte at noe særlig fortere enn dette går det ikke an å kjøre i denne svingen! Like etter kom det selvfølgelig 2 stykker susende forbi på utsiden i svingen... :D

Men det var forsåvidt nyttig lærdom; man finner raskt sin overmann, noen som er raskere, flinkere, (eller kanskje også bare mer gærne) både på bane og på vei. (og gjør man ikke det bør man kanskje vurdere en karriere innen motorsport). Så det får bli mitt tips til trådstarter ang forbikjøring; prøv å ikke la deg stresse av at noen vil kjøre fortere enn deg, og la aldri andre bestemme tempo. Selv prøver jeg i alle fall å praktisere det sånn, men det kommer jo også litt an på hvor fort man blir tatt igjen, og hvis noen kommer veldig fort opp bak kan det nok hende jeg roter til eget sporvalg for å slippe dem frem, dvs blinker eller veiver dem forbi mens jeg holder godt til høyre. Blir jeg sakte tatt igjen bruker jeg selv hele veien, og gir fri bane når det er egnet.

Tar jeg igjen andre betrakter jeg det vanligvis som biler, dvs jeg holder god avstand og kjører forbi i motsatt kjørebane når det blir klart. Men ingen situasjoner er like, og i bunn og grunn prøver jeg bare å behandle andre som jeg selv vil bli behandlet, god gammel kardemommelov funker ofte greit selv om noen sikkert har en annen oppfatning.
RuneMC skrev: Men innover i kollektivfeltet på morgenen er det stadig MC'er bakfra som tar igjen hverandre - jeg pleier innimellom å legge meg ut for å invitere til forbikjøring når det er noen som tar igjen meg, men like ofte er folk fornøyd med å holde "formasjonen" i det som blir en liten MC-kolonne. Men noen steder er spesielle, som påkjøringen til E18 ved Blommenholm... der har trafikken en tendens til å stokke seg ekstra, så der er de mest erfarne kjappe til å kjøre forbi de mindre erfarne. Pass på å sjekk speil/se deg til siden der før du gjør noen bevegelser sideveis... det er som regel en annen MC på vei forbi deg både til venstre og høyre...
Hvis jeg kan få komme med et tips, eller en bønn til de aller mest erfarne. Jeg kommer som regel her med bil, eller dvs jeg kommer på ved neste påkjøring (Høvik) og er svært hjelpsom med motorsykler som jo kommer forbi på alle kanter i alle hastigheter videre innover, feks mellom busser og køen. Men en ting de aller ivrigste og dem med enorm tiltro til bilistenes kompetanse og aktsomhet gjør er å kjøre forbi på venstre side av biler som er på vei inn i køen fra kollektivfeltet. Det er ikke særlig smart, dont do it! :[-X

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av ega16 »

Apropos å bli forbikjørt bakfra. For noen uker siden på vei hjem etter en liten tur ligger jeg bak en bil. I det vi passerer innkjørselen til Sem fra Hvalstad kommer det en kar på en japse r-sykkel kjørende ut med en dame bakpå. Han legger seg ut bak oss, så etter en liten stund kommer han plutslig kjørende forbi (og det var ikke snakk om å legge seg over i motgående fil, nei bare sneier meg ) og legger seg mellom meg og bilen forran.

Jeg rekker ikke bli sur engang før han tar av til høyre i krysset foran, altså knapt 2 meter etter forbikjøringen. Da måtte jeg bare flire for meg selv.

Han følte visst noe han hadde å bevise.

Brukeravatar
Dolefifi
Innlegg: 17
Registrert: 01 jul 2013, 15:05
Motorsykkelen din: VFR800
Sted: Haugesund

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Dolefifi »

jeg lærte nye metoden på min kjøreskole og skulle ta oppkjøring på en annen plass en der jeg hadde kjøretimer.
møtte opp på den "nye" kjøreskolen hvor jeg skulle ha en time til å gjøre meg litt kjent og kjørelærer insisterte på "gamle" metoden...
Jeg ble jo da mild sagt forvirra og det hele endte opp med at jeg klarte å finne en mellomting mellom disse og strøyk på oppkjøringen :sorry

forklarte dette til sensor, men han mente bestemt at det var kun "gamle" metoden som gjaldt, uten unntak

I mitt hjemdistrikt mener de kun "nye" metoden, så da blir det ny oppkjøring på meg neste måned i mitt distrikt :P :p

jeg kommer da til å kjøre konsekvent "nye" metoden på oppkjøring, så får jeg heller lære meg hva som er best på egen hånd
VFR800 "Lil Red Hot"

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av PCP »

ega16 skrev: Han følte visst noe han hadde å bevise.
Er vel en del som lider av det problemet, eller som ikke tåler å ha noen foran. Så noe tilsvarende på tur forrige uke, eller dvs jeg lå som nr 3 bak en motorsykkel, også en bil foran der igjen. Sykkelen foran meg kjørte så forbi bilen, for så og bremse ned fordi han skulle ta av hovedveien. Dermed måtte bilen bremse ganske kraftig ned rett etter å ha blitt forbikjørt. Har ofte lurt på om folk som gjør sånt bare er veldig egoistiske, eller om de rett og slett er litt "korte" og mangler evne til å se konsekvensene egen adferd har på omgivelsene..? :-k
Jeg blir i alle fall flau på vegne av motorsyklister hvis jeg ser denslags.


@Dolefifi,
var jo skuffende å høre at du strøk oppkjøring, og kan godt forstå at det var forvirrende ut fra det du forteller. Jeg har jo argumentert en del for hvorfor jeg mener "det gamle" er best, men for oppkjøring er det nok best å ikke ha egne meninger. :-# Vi får satse på at det går bra neste gang, nå som du vet hvordan de vil ha det. Jeg vil også mene at det er enklere å omstille seg fra gammel til ny, enn omvendt, da det som nevnt er mer instinktivt naturlig. Lykke til i alle fall! :thumleft

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Lauri »

Tiden for å plukke opp en "teori" er over for min del: motorsykkelkjøring på svingete veg handler om å se og bli sett; m.a.o blir det baneteori. Samtidig kommer kjennskap eller sågar manglende kjennskap til vegstrekningen - og vips blir det mer defensiv kjøring - og litt mer balansering mellom hjulspor.

Og har jeg passasjer - ja da blir jeg definitivt mer defensiv: større sjanse for å få mus etter endt tur :[-o<
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar