Plassering når man får sykkel bak seg
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Nå har jeg vel hatt lappen i 3-4 år, og vi lærte det som her omtales som "gammel" metode ala banekjøring. I følge kjørelæreren var dette innført fordi det gav større marginer enn når man kun kjørte "innersving". Tydeligvis har dette nå skiftet igjen? Je blir bare forvirret, men vil fortsette å kjøre som jeg er vant til.
Når det gjelder plassering på rett vei ligger eg midt i kjørefeltet når det er tørt. Å dominere feltet mitt, som kjørelæreren kalte det. Legger meg kun i hjulsporene når det er vått, ettersom oljesøl og møkk midt i feltet ikke synes godt under disse forholdene og gjerne blir ekstra glatt.
Når det gjelder plassering på rett vei ligger eg midt i kjørefeltet når det er tørt. Å dominere feltet mitt, som kjørelæreren kalte det. Legger meg kun i hjulsporene når det er vått, ettersom oljesøl og møkk midt i feltet ikke synes godt under disse forholdene og gjerne blir ekstra glatt.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Ja, det høres omtrent ut som jeg selv prøver å gjøre. Alt er jo relativt, men dette er hva jeg vil klassifisere som "gammel skole" selv om du tydeligvis praktiserte det mer ekstremt under opplæring. Motsetningen blir å ligge i høyre hjulspor.JohnnyTh skrev:Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Ligger man lenger ut enn venstre hjulspor er man jo i praksis over på andre siden, og må korrigere om det kommer bil i mot som ikke kutter svingen.
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Jeg var vel litt vag i formuleringen. Kan heller si ikke lengre ut en venstre hjulspor. Helst litt til høyre for det.PCP skrev:Ja, det høres omtrent ut som jeg selv prøver å gjøre. Alt er jo relativt, men dette er hva jeg vil klassifisere som "gammel skole" selv om du tydeligvis praktiserte det mer ekstremt under opplæring. Motsetningen blir å ligge i høyre hjulspor.JohnnyTh skrev:Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Ligger man lenger ut enn venstre hjulspor er man jo i praksis over på andre siden, og må korrigere om det kommer bil i mot som ikke kutter svingen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Litt på kanten kanskje men, mc foran og ikke bak.. Møtte en MC med passasjer forrige dagen, i det jeg legger meg inn i en høyre sving (innersvingen er altså min). Gjøken kommer på hvitstripa MOT meg. Ikke bare har han krysset midtlinja, men ligger helt inne på asfaltkanten. Jeg hadde lav fart og full kontroll, så det var aldri noen reell fare, men litt høyere puls hadde nok både jeg og gjøken..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Jeg tok lappen i sommer, og jeg lærte den dere omtaler som gamle metoden, så tror ikke det er noen ny plan for opplæring.. Men at det met varierer fra skole til skole og antagelig trafikkstasjon til trafikkstasjon..
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Hvis jeg får tråsykler bak meg setter jeg på blinkern til høyre,legger meg godt ut og stopper om nødvendig for å slippe dem forbi... 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Intruder skrev:Hvis jeg får tråsykler bak meg setter jeg på blinkern til høyre,legger meg godt ut og stopper om nødvendig for å slippe dem forbi...
Nei nå juuger'n Intruder igen

Når'n får trøsykkliser bak seg, leggern seg
midt i vegen å tenker " Denna ska neggu itte sleppa forbi"


Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Ok, jeg skjønner. Det blir jo da noe midt i mellom, og muligens et greit kompromiss om man ikke har spesielt tro på den ene eller andre varianten. Jeg finner meg selv der, eller enda lenger inn, jeg også av og til, men det er egentlig mest når jeg slapper litt for mye av og kjøringen/sporvalget blir slurvete. Kroppen og hjernen går av og til sine egne veier, og det mest komfortable og instinktivt naturlige er jo å holde innersving hele veien, og/eller å begynne svingen for tidlig. Dette er etter mitt syn farlige instinkter som jeg må jobbe for å bekjempe.JohnnyTh skrev:Jeg var vel litt vag i formuleringen. Kan heller si ikke lengre ut en venstre hjulspor. Helst litt til høyre for det.PCP skrev:Ja, det høres omtrent ut som jeg selv prøver å gjøre. Alt er jo relativt, men dette er hva jeg vil klassifisere som "gammel skole" selv om du tydeligvis praktiserte det mer ekstremt under opplæring. Motsetningen blir å ligge i høyre hjulspor.JohnnyTh skrev:Husker jeg lærte å ligge helt ut mot gulstripa i høyresvinger men så fort lappen bar i boks så la jeg meg aldri lengre ut en venstre hjulspor. greit å ha litt å gå på hvis det kommer en imot som kutter svingen.
Ligger man lenger ut enn venstre hjulspor er man jo i praksis over på andre siden, og må korrigere om det kommer bil i mot som ikke kutter svingen.
En annen grunn til at jeg prøver å holde meg langt ute er at man ser lenger, og dermed kan gjøre et jevnere mer korrekt spor gjennom svingen. Den siste grunnen til at jeg mener dette er det mest fornuftige handler ironisk nok om motgående trafikks tendens til å kutte svingen. Jeg "gjør krav på" min side av veien, fremfor å signalisere at jeg bare er en smal liten MC, så du kan få halve min kjørebane. (Dog selvsagt alltid beredt på å gi den fra meg igjen ettersom jeg blir den tapende part om det utvikler seg til et fullblods "chicken race"


RuneMC skrev: I begynnelsen rett etter at jeg hadde fått lappen syntes jeg selv at jeg holdt god fart igjennom noen svinger (med oversikt framover) da en R1200GS svisjet forbi meg i en langt høyere fart...
Samme med enkelte R-sykler - men de kom gjerne så fort at jeg bare skvatt av lyden idet de passerte![]()
Hehe, minner meg om første banekjøring da jeg skulle ta lisens for mange år siden. Syns selvsagt det gikk vanvittig fort, og tenkte at noe særlig fortere enn dette går det ikke an å kjøre i denne svingen! Like etter kom det selvfølgelig 2 stykker susende forbi på utsiden i svingen...

Men det var forsåvidt nyttig lærdom; man finner raskt sin overmann, noen som er raskere, flinkere, (eller kanskje også bare mer gærne) både på bane og på vei. (og gjør man ikke det bør man kanskje vurdere en karriere innen motorsport). Så det får bli mitt tips til trådstarter ang forbikjøring; prøv å ikke la deg stresse av at noen vil kjøre fortere enn deg, og la aldri andre bestemme tempo. Selv prøver jeg i alle fall å praktisere det sånn, men det kommer jo også litt an på hvor fort man blir tatt igjen, og hvis noen kommer veldig fort opp bak kan det nok hende jeg roter til eget sporvalg for å slippe dem frem, dvs blinker eller veiver dem forbi mens jeg holder godt til høyre. Blir jeg sakte tatt igjen bruker jeg selv hele veien, og gir fri bane når det er egnet.
Tar jeg igjen andre betrakter jeg det vanligvis som biler, dvs jeg holder god avstand og kjører forbi i motsatt kjørebane når det blir klart. Men ingen situasjoner er like, og i bunn og grunn prøver jeg bare å behandle andre som jeg selv vil bli behandlet, god gammel kardemommelov funker ofte greit selv om noen sikkert har en annen oppfatning.
Hvis jeg kan få komme med et tips, eller en bønn til de aller mest erfarne. Jeg kommer som regel her med bil, eller dvs jeg kommer på ved neste påkjøring (Høvik) og er svært hjelpsom med motorsykler som jo kommer forbi på alle kanter i alle hastigheter videre innover, feks mellom busser og køen. Men en ting de aller ivrigste og dem med enorm tiltro til bilistenes kompetanse og aktsomhet gjør er å kjøre forbi på venstre side av biler som er på vei inn i køen fra kollektivfeltet. Det er ikke særlig smart, dont do it!RuneMC skrev: Men innover i kollektivfeltet på morgenen er det stadig MC'er bakfra som tar igjen hverandre - jeg pleier innimellom å legge meg ut for å invitere til forbikjøring når det er noen som tar igjen meg, men like ofte er folk fornøyd med å holde "formasjonen" i det som blir en liten MC-kolonne. Men noen steder er spesielle, som påkjøringen til E18 ved Blommenholm... der har trafikken en tendens til å stokke seg ekstra, så der er de mest erfarne kjappe til å kjøre forbi de mindre erfarne. Pass på å sjekk speil/se deg til siden der før du gjør noen bevegelser sideveis... det er som regel en annen MC på vei forbi deg både til venstre og høyre...

Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Apropos å bli forbikjørt bakfra. For noen uker siden på vei hjem etter en liten tur ligger jeg bak en bil. I det vi passerer innkjørselen til Sem fra Hvalstad kommer det en kar på en japse r-sykkel kjørende ut med en dame bakpå. Han legger seg ut bak oss, så etter en liten stund kommer han plutslig kjørende forbi (og det var ikke snakk om å legge seg over i motgående fil, nei bare sneier meg ) og legger seg mellom meg og bilen forran.
Jeg rekker ikke bli sur engang før han tar av til høyre i krysset foran, altså knapt 2 meter etter forbikjøringen. Da måtte jeg bare flire for meg selv.
Han følte visst noe han hadde å bevise.
Jeg rekker ikke bli sur engang før han tar av til høyre i krysset foran, altså knapt 2 meter etter forbikjøringen. Da måtte jeg bare flire for meg selv.
Han følte visst noe han hadde å bevise.
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
jeg lærte nye metoden på min kjøreskole og skulle ta oppkjøring på en annen plass en der jeg hadde kjøretimer.
møtte opp på den "nye" kjøreskolen hvor jeg skulle ha en time til å gjøre meg litt kjent og kjørelærer insisterte på "gamle" metoden...
Jeg ble jo da mild sagt forvirra og det hele endte opp med at jeg klarte å finne en mellomting mellom disse og strøyk på oppkjøringen
forklarte dette til sensor, men han mente bestemt at det var kun "gamle" metoden som gjaldt, uten unntak
I mitt hjemdistrikt mener de kun "nye" metoden, så da blir det ny oppkjøring på meg neste måned i mitt distrikt
jeg kommer da til å kjøre konsekvent "nye" metoden på oppkjøring, så får jeg heller lære meg hva som er best på egen hånd
møtte opp på den "nye" kjøreskolen hvor jeg skulle ha en time til å gjøre meg litt kjent og kjørelærer insisterte på "gamle" metoden...
Jeg ble jo da mild sagt forvirra og det hele endte opp med at jeg klarte å finne en mellomting mellom disse og strøyk på oppkjøringen

forklarte dette til sensor, men han mente bestemt at det var kun "gamle" metoden som gjaldt, uten unntak
I mitt hjemdistrikt mener de kun "nye" metoden, så da blir det ny oppkjøring på meg neste måned i mitt distrikt


jeg kommer da til å kjøre konsekvent "nye" metoden på oppkjøring, så får jeg heller lære meg hva som er best på egen hånd
VFR800 "Lil Red Hot"
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Er vel en del som lider av det problemet, eller som ikke tåler å ha noen foran. Så noe tilsvarende på tur forrige uke, eller dvs jeg lå som nr 3 bak en motorsykkel, også en bil foran der igjen. Sykkelen foran meg kjørte så forbi bilen, for så og bremse ned fordi han skulle ta av hovedveien. Dermed måtte bilen bremse ganske kraftig ned rett etter å ha blitt forbikjørt. Har ofte lurt på om folk som gjør sånt bare er veldig egoistiske, eller om de rett og slett er litt "korte" og mangler evne til å se konsekvensene egen adferd har på omgivelsene..?ega16 skrev: Han følte visst noe han hadde å bevise.

Jeg blir i alle fall flau på vegne av motorsyklister hvis jeg ser denslags.
@Dolefifi,
var jo skuffende å høre at du strøk oppkjøring, og kan godt forstå at det var forvirrende ut fra det du forteller. Jeg har jo argumentert en del for hvorfor jeg mener "det gamle" er best, men for oppkjøring er det nok best å ikke ha egne meninger. :-# Vi får satse på at det går bra neste gang, nå som du vet hvordan de vil ha det. Jeg vil også mene at det er enklere å omstille seg fra gammel til ny, enn omvendt, da det som nevnt er mer instinktivt naturlig. Lykke til i alle fall!

-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Plassering når man får sykkel bak seg
Tiden for å plukke opp en "teori" er over for min del: motorsykkelkjøring på svingete veg handler om å se og bli sett; m.a.o blir det baneteori. Samtidig kommer kjennskap eller sågar manglende kjennskap til vegstrekningen - og vips blir det mer defensiv kjøring - og litt mer balansering mellom hjulspor.
Og har jeg passasjer - ja da blir jeg definitivt mer defensiv: større sjanse for å få mus etter endt tur :[-o<
Og har jeg passasjer - ja da blir jeg definitivt mer defensiv: større sjanse for å få mus etter endt tur :[-o<
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!