MysteryShadow skrev:Må kanskje ned et gir, men det må vel de fleste.
Ikke min :) Dette med hvilken type sykkel som passer best til langtur, småkjøring, kosetur, forbikjøring, kul lyd, nok moment og krefter osv., har vel blitt diskutert en del på forumet. De fleste av oss er av litt forskjellig oppfatning der. Derfor er det jo bra at det lages nok sykler til at alle kan finne noe som passer.
Etter å ha hatt lappen i mange år uten sykkel, så kjøpte jeg en igjen i fjor. Jeg hadde planer om customsykkel da jeg synes det virket kulest. Av uviss grunn så ombestemte jeg meg i siste liten og kjøpte en Yamaha FZ6S. En 600cc sportstouring sykkel. Den var jeg egentlig superfornøyd med. Gode bremser og kjøreegenskaper. Jeg synes den gikk som en kule også, spesielt når man fikk den opp i turtall. 78 hk høres kanskje ikke mye ut, men når sykkelen er 190 kg så er det ikke så verst.
Etter hvert hadde jeg imidlertid lyst på en sykkel som dro litt bedre på lavt turtall og som ikke hadde problemer med å dra kone og baggasje. Det gikk greit med FZ'en også, men mye vil ha mer som de sier.
Jeg endte da opp med Honda VFR1200, som er et monster på mange vis, både størrelse, hk og moment. Den er jeg superfornøyd med og kan for meg brukes til alt det jeg har lyst å bruke den til. Jeg smiler hver gang starter sykkelen og hver gang jeg drar ut av gårdsrommet. Og den gir meg fremdeles "fytti he***** som det går" følelsen hvis jeg gir på litt (noe man bare rekker i ca. 2 sekund innen norske fartsgrenser).
Poenget er egentlig at du bør ta deg en runde å prøvekjøre sykler. Følg godt når de forskjellige importørene har "road show" om våren.
Mitt tips er også: ikke nødvendigvis kjøp den dyreste sykkelen du har råd til, det er stor sjans for at du vil ha noe annet når du har kjørt en stund og funnet ut hvordan bruken og kjørestilen din er.
Og ikke prøvekjør en sykkel du egentlig ikke har råd til. Det kan fort bli dyrt

Her snakker jeg av erfaring...