Valg av tung MC...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev: Klart man skulle ha hvertfall minst 2 for å dekke alle behov og ønsker ;-) ...men det koster ;-)
Snakker du om kvinnfolk eller motorsykkel nå..? : lol


Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
Bjerknez skrev:
Relax skrev:
Bjerknez skrev:
simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!

Joda, jeg skjønner at man skal kjøpe en sykkel som faktisk passer til bruken etc. og at en streetsykkel kanskje er en enklere førstegangssykkel,
Er den det?

;)
I følge hva jeg har lest så annbefales ofte slike streetsykler som nybegynner MC da sittestillingen er mer oppreist etc.... ?

Å finne rette sykkel er omrent som å finne rette Dame;)
Mange fristelser og ofte må man prøve flere..
Få bli værende med den første de har .. ,, noen må prøve mange før de bestemmer seg.
Noen blir fristet til nye hele livet... :D
Vi har forskjellige perioder hvor forskjellige kanskje passer best..
Klart man skulle ha hvertfall minst 2 for å dekke alle behov og ønsker ;-) ...men det koster ;-)
Liker man fart og spenning,,,å ta kurver og høydedrag litt mer tettgående, så velger man deretter ..
Liker man litt mer laid back, kanskje roligere atmosfære ...avslappede opplevelser så velger man kanskje litt annerledes..
Smak og behag...

Et kompromiss er Powercruiser ;-) :-)
Så vidt meg bekjent så trenger man ikke noe førebevis på å sjekke damer, så den biten har jeg gjennomført siden ung alder og valget er nå tatt for livet ut :)

Problemet mitt er at jeg ikke får prøvekjørt sykler, men det største problemet er at jeg ikke er helt sikker på om jeg er cruiser typen eller racing typen.
"Ja takk begge deler" er jo en fin greie, men det koster skjorta og det nermeste jeg har kommet er en Yamaha XVS 1300, men dette er vel i hovedsak en cruiser som går bra rett frem og ikke i svinger... Det neste blir en sykkel ala Kawazaki Z800. Den har aksellerasjon og fart og er beregnet for mer aktiv kjøring, men noen laid back sykkel er vel ikke dette. :)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Zadnez »

Du virker noe ubestemt, i et innlegg har du bestemt deg for ducati monster eller evo, i neste for en ren cruiser... dette er jo ytterlighetene. Hva med en god touringsykkel som ligger litt midt i mellom? Eller en Sportster som er enda litt midt i mellom. Sportster er en kjempemorsom sykkel. Jeg har hatt to i tillegg til en HD Fat Bob som er en ren cruiser. Sportsteren var klart morsomt. Da får du både litt akselrasjon og mye dreiemoment om du går for 1200 kubikk. Også er det jo HD da:) Sportsteren er en fantastisk fin nybegynnersykkel forresten.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg vet ikke...
Har kjørt Kawa 750turbo i 7 sesonger,før jeg bytta til Moto Guzzi.
Begge er greie på svingete veier,men med Guzzien så kjører jeg roligere .
Trives veldig nå med laidback kjøring.(lettere å beholde lappen)
Har ikke prøvd Z800,men prøvd Z1000,den syntes jeg var dau i forhold til 750turbo.
Yamahaen har vel fått skryt for kjøre egenskapene.
Blir vel som en Guzzi som har lagt på seg.. :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:Du virker noe ubestemt, i et innlegg har du bestemt deg for ducati monster eller evo, i neste for en ren cruiser... dette er jo ytterlighetene. Hva med en god touringsykkel som ligger litt midt i mellom? Eller en Sportster som er enda litt midt i mellom. Sportster er en kjempemorsom sykkel. Jeg har hatt to i tillegg til en HD Fat Bob som er en ren cruiser. Sportsteren var klart morsomt. Da får du både litt akselrasjon og mye dreiemoment om du går for 1200 kubikk. Også er det jo HD da:) Sportsteren er en fantastisk fin nybegynnersykkel forresten.
Det har du helt rett i! :)
Jeg vingler litt frem og tilbake, så jeg får vel bare prøve å "finne mæ sjæl" før jeg begynner å synse noe mer om hvilken sykkel jeg har "behov" for :)

Føler det er litt dødt løp nå mellom Kawazaki Z800 og XVS 1300. To ulike sykler som i mine øyne er svært gode på hver sin måte... :)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ArcticTiger »

Hmm, da kunne du jo prøvd en Triumph Tiger 1050, da får du oppreist kjørestilling med god kontakt med sykkern, og en silkemyk mottor med bredt dreiemomentregister, og en lettkjørt, hendig sykkel som duger både til rolig cruising i byen samt har litt snert for mer inspirert kjøring :-k

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
Andreas skrev:
Bjerknez skrev:Nei takke meg til...

Bla bla bla bla bla

Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)

Monster 796 :prop:
Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...

Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.

Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.

Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.

Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
Andreas skrev:
Bjerknez skrev:Nei takke meg til...

Bla bla bla bla bla

Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)

Monster 796 :prop:
Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...

Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.

Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.

Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.

Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
Tja.. å snakke "behov" når det gjelder sykkel blir litt feil tror jeg.
har ikke behov for sykkel i det hele tatt jeg, så da burde jeg heller kanskje kjøpt meg en ny Golf 1.6? :)

Poenget er at jeg vil ha en sykkel som går bra ved siden av at den er god å kjøre over lengre avstander, og da har jeg jo skjønt at jeg selv må finne ut av hva jeg ønsker...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
Andreas skrev:
Bjerknez skrev:Nei takke meg til...

Bla bla bla bla bla

Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)

Monster 796 :prop:
Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...

Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.

Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.

Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.

Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
Tja.. å snakke "behov" når det gjelder sykkel blir litt feil tror jeg.
har ikke behov for sykkel i det hele tatt jeg, så da burde jeg heller kanskje kjøpt meg en ny Golf 1.6? :)

Poenget er at jeg vil ha en sykkel som går bra ved siden av at den er god å kjøre over lengre avstander, og da har jeg jo skjønt at jeg selv må finne ut av hva jeg ønsker...
Hva er lengre avstander? Snakker vi 100 mil i løpet av en dag? Da bør du nok isåfall se på Sports tourere og ikke nakne sykler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
Andreas skrev:
Bjerknez skrev:Nei takke meg til...

Bla bla bla bla bla

Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)

Monster 796 :prop:
Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...

Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.

Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.

Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.

Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
Tja.. å snakke "behov" når det gjelder sykkel blir litt feil tror jeg.
har ikke behov for sykkel i det hele tatt jeg, så da burde jeg heller kanskje kjøpt meg en ny Golf 1.6? :)

Poenget er at jeg vil ha en sykkel som går bra ved siden av at den er god å kjøre over lengre avstander, og da har jeg jo skjønt at jeg selv må finne ut av hva jeg ønsker...
Hva er lengre avstander? Snakker vi 100 mil i løpet av en dag? Da bør du nok isåfall se på Sports tourere og ikke nakne sykler.
Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ArcticTiger »

Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Det der er bare en kosetur på en lettkjørt 1050 Tiger :knegg

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Har ikke kjørt noen av delene så kan egentlig ikke uttale meg annet enn synsing, men det er jo 2 helt forskjellige sykler bygd for forskjellige kjørestiler.

XVS1300 er jo ihvertfall en sinke til å være MC da :)

Er ikke noe cruiser type selv (hvis jeg skulle kjøpt meg cruiser måtte det blitt en HD Sportster av noe slag eller en Ducati Diavel).

Jeg tipper XVSen er mer komfortabel å kjøre over lengre strekninger, men sammenlignet med Z800en går det på bekostning av motoreffekt, bremser, bakkeklaring etc.

BTW- fin side for å sammenligne sitteposisjonen på sykler http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.

60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.

Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.

Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Vi kjørte jo prehøsttur nå i helgen, og jeg tror ikke vi var over 45 mil noen dager. Da kjørte vi stort sett fra kl 9-10 til ca kl 20. Du vil sikkert kunne klare lengre etapper etterhvert, men da skal du holde høy fart, og spise lite..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar