Dagens lille søndagstur:
http://goo.gl/maps/g2z0a
Dagens mål var vestsiden av Hurdalssjøen som jeg aldri har kjørt.
Fin etappe først via Sylling - Skaret som var nesten fri for biler i min retning.
Tok en liten stopp på Vik for innkjøp av iskaffe og snickers - jepp, her går det i usunne karbohydrater
Egentlig mye asfaltarbeide rundtomkring nå. Tydelig at det er valgår... Var ny asfalt fra Norderhov mot Jevnaker og etter Jevnaker opp bakkene mot Gardermoen, og selv oppover Hurdalssjøens vestside var det nyasfaltering på en lang strekning. Tilogmed manuell dirigering med følgebil - på en søndag...
det hadde jeg ikke ventet. Ble stående en 7-8 min å vente. Vurderte å sette sykkelen på sidestøtta, men ble til at jeg ble stående på tomgang og vente de minuttene.
Veiforholdene var rimelig humpete til å begynne med, før det ble nyasfaltert... Flere rette strekk enn oppover vestsiden av Randsfjorden, så kom vel til at sistnevnte er mer spennende kjørerute enn oppover langs Hurdalssjøens vestside.
Ved øvre del av Hurdalssjøen tok jeg Skrukkeliveien tilbake mot Lygnaseter/Rv4. Denne veien var litt mer morsom med tanke på svinger og variasjon og hilste på tre puljer med skolesykler (doble speil ihvertfall...) - sikkert på langkjøring.
Tok en liten stopp langs Skrukkelivannet for påfyll av karbohydrater... uten mat og drikke... osv...
Utsikt nordvestover langs Skrukkelivannet
Siste delen av veien mot Lygna ble også asfalten god. Her fra et utsiktspunkt rett før Lygna - nordvestover med nordre del av Randsfjorden i det fjerne.

Var egentlig nesten inviterende med en sånn åpen port - men en vet jo aldri om det er en hyttevei eller lignende som låses når folk drar hjem.
Hadde vært kjipt å bli stående på innsiden av en stengt bom
Samme sted retning østover
Etter Lygna var det også endel veiarbeid og nedsatt hastighet. Gangvei så det ut som med autovern mellom veien og gangveien. Får håpe ingen tror autovernet er midtdeler når det står ferdig...
Ved Norderhov snek jeg i en lang kø av biler som ventet på å svinge til venstre inn på E16 pga mye trafikk fra Hønefoss-kanten. Jeg har funnet ut at jeg er litt kjappere til å se luker i trafikken enn mange, så da er det bedre å snike litt og komme over framfor å stå i køen og irritere seg over alle lukene som den forreste bilen lar passere.
Ellers var det noe mer biler på vei tilbake Skaret-Sylling så havnet bak bil med henger som hadde to MC'er bak seg. Hadde det kun vært bilen var det en 2-3 strekk hvor jeg kunne passert, men de var tydeligvis ikke så kjent, så ble liggende etter den nesten til Sylling. I mellomtiden kom en MC til bak meg. Den valgte å passere meg rett før en sving (høyrisiko) - og så at han hadde kamera med "chest mount", så muligens ble jeg filmet bakfra et stykke idag...
Siste stykket tok jeg av ved Sylling og tok Vestsideveien om Tronstad. Igjen befriende lite trafikk og dermed mer kjøreglede.
Oppsumert en "grei" tur, men rangerer nok både Randsfjordens vestside og diverse andre strekninger foran akkurat Hurdalssjøens vestside.
P.S. Det merkes forresten at det er mer høstlig, så fleecegenser under og varme i håndtakene gjorde godt. Sommerhansker var litt kjølig idag, så blir nok over til mer vindtette på neste tur.