Bagasjeråd
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Bagasjeråd
Håper å tappe av forumets erfaring ang bagasjeløsning til Honda VFR800. Tenkte først toppboks men er blitt skeptisk med tanke på turbulens + vekt og fartsbegrensning (?). Hvilken type oppakning gir den mest stabile sykkelen på langtur? Har ikke lyst til å legge 1000-lapper i dyre kofferter hvis andre og rimeligere løsninger gir en bedre kjøreopplevelse.
Re: Bagasjeråd
Jeg kjenner ikke til VFR800 men vanligvis så merker jeg lite til tankveske og sideveske. Toppboks kan påvirke endl i høy hastighet.LoneRider skrev:Håper å tappe av forumets erfaring ang bagasjeløsning til Honda VFR800. Tenkte først toppboks men er blitt skeptisk med tanke på turbulens + vekt og fartsbegrensning (?). Hvilken type oppakning gir den mest stabile sykkelen på langtur? Har ikke lyst til å legge 1000-lapper i dyre kofferter hvis andre og rimeligere løsninger gir en bedre kjøreopplevelse.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Bagasjeråd
Jeg har ikke hatt noe problem med toppboksen min i høy fart. Og da mener jeg fortere enn du sikkert har tenkt til å kjøre på tur.
Re: Bagasjeråd
Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.mortenolb skrev:Jeg har ikke hatt noe problem med toppboksen min i høy fart. Og da mener jeg fortere enn du sikkert har tenkt til å kjøre på tur.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Bagasjeråd
Tror det stod 214 på meteret mitt, og da merka jeg ingenting til at toppboksen var der i hvertfall. Skal sies at den ikke gjør stort mer, så til min sykkel er det fint! Ikke at disse hastighetene er brukbare i norge uansett, men.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Bagasjeråd
Bare av nysgjerrighet, har du, eller finnes det i det hele tatt toppbokser som er godkjent for sånne hastigheter? (På min Givi Monokey står det max 130Kmt@10kg)JohnnyTh skrev: Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.
Ellers er jeg enig i alt du skriver, jeg merker toppboksen på VFR750 både i form av ekstra tyngde på feil sted i lav fart, og aerodynamisk i høyere fart. Men det er veldig subtilt, og jeg trodde egentlig ikke jeg merket den før jeg begynte å kjøre en del uten. Så vil på ingen måte kalle det problematisk, men så kjører jeg heller ikke i så høye hastigheter som dere snakker om. Det jeg syns er mest merkbart er om jeg feks ligger bak lastebiler, da vingler det litt mer med boksen, enn uten.
En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Bagasjeråd
Mine orginalkofferter, som er laget av Givi for Ducati, er merket med max 180km/t og 10kg. De hang fast etter mange timer på Autobahn, innimellom over godkjent hastighet ogsåPCP skrev:Bare av nysgjerrighet, har du, eller finnes det i det hele tatt toppbokser som er godkjent for sånne hastigheter? (På min Givi Monokey står det max 130Kmt@10kg)JohnnyTh skrev: Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.


- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bagasjeråd
Mange gode råd og løsninger i denne tråden også, vil jeg tro...
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=83190#p83190" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=83190#p83190" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Bagasjeråd
Takk for innspill - hva tror dere om denne: http://www.xlmoto.no/mc-sideveske-oxford-x40" onclick="window.open(this.href);return false; . Liker at man kan klappe den sammen når den ikke er i bruk, og det finnes tilsvarende tankveske.
Re: Bagasjeråd
Synes å huske det står noe max fart greier et sted men har ikke lest det så nøye.PCP skrev:Bare av nysgjerrighet, har du, eller finnes det i det hele tatt toppbokser som er godkjent for sånne hastigheter? (På min Givi Monokey står det max 130Kmt@10kg)JohnnyTh skrev: Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.
Ellers er jeg enig i alt du skriver, jeg merker toppboksen på VFR750 både i form av ekstra tyngde på feil sted i lav fart, og aerodynamisk i høyere fart. Men det er veldig subtilt, og jeg trodde egentlig ikke jeg merket den før jeg begynte å kjøre en del uten. Så vil på ingen måte kalle det problematisk, men så kjører jeg heller ikke i så høye hastigheter som dere snakker om. Det jeg syns er mest merkbart er om jeg feks ligger bak lastebiler, da vingler det litt mer med boksen, enn uten.
En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bagasjeråd
Også når det er mye turbulens i luften fra annen trafikk? Jeg merket det spesielt når jeg passerte lastebiler.ZZR-Erling skrev:ZZR1400 er stabil med tre*Givi i toppfarten..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Bagasjeråd
Jeg har brukt pakksekk godt stroppet fast og har ikke hatt noe problemer med det men har heller ikke vært i så veldig høy fart.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Bagasjeråd
Har hatt cbr1100xx, zzr1400 og nå hayabusa, alle med toppkoffert&sidevesker og alle har jeg hatt 270-300 med uten problemer. Selvfølgelig endrer det kjøreegenskaper men ikke så mye. Det som har vel så mye å si er at du tenker på hvordan du plasserer vekta.
Ingen bagasje er godkjent i slike hastigheter og jeg bruker alltid en pakkstropp som ekstra sikring.
Jeg merker mye bedre vekta av passasjer enn omfang&vekt av bagasje.
Ingen bagasje er godkjent i slike hastigheter og jeg bruker alltid en pakkstropp som ekstra sikring.
Jeg merker mye bedre vekta av passasjer enn omfang&vekt av bagasje.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity