Konstant "humping" ved kjøring... ?
-
- Motorsykkelen din: 08 CBR600RR
Konstant "humping" ved kjøring... ?
Hepp!
Har akkurat gått til innkjøp av en 1999 kawasaki VN800 classic.
Har prøvd å lete rundt på nett vedrørende problemet jeg opplever uten noe hell. Så da får man prøve lykken her!
Jeg skal prøve å forklare problemet så enkelt som mulig, selv om overskriften sier det som det er:D
Når jeg var ute å kjørte en lengre tur i dag opplever jeg at ved kjøring er det som om jeg konstant kjører over bittesmå dumper.. det er ikke risting eller vibrasjon. Selv ville jeg trodd at det var en form for "ubalanse" i dekket eller som t.eks at det er en liten "hevelse" midt på dekket. Men jeg har ikke klart å se noe som kan tyde på dette. dog når jeg prøver å kjøre sakt for "kjenne" etter når denne lille "hevelsen" kommer klarer jeg ikke å tyde det..
Er det noen som har vært borti lignende eller har noen ideer på hva det er som kan være galt?
MVH =)
Har akkurat gått til innkjøp av en 1999 kawasaki VN800 classic.
Har prøvd å lete rundt på nett vedrørende problemet jeg opplever uten noe hell. Så da får man prøve lykken her!
Jeg skal prøve å forklare problemet så enkelt som mulig, selv om overskriften sier det som det er:D
Når jeg var ute å kjørte en lengre tur i dag opplever jeg at ved kjøring er det som om jeg konstant kjører over bittesmå dumper.. det er ikke risting eller vibrasjon. Selv ville jeg trodd at det var en form for "ubalanse" i dekket eller som t.eks at det er en liten "hevelse" midt på dekket. Men jeg har ikke klart å se noe som kan tyde på dette. dog når jeg prøver å kjøre sakt for "kjenne" etter når denne lille "hevelsen" kommer klarer jeg ikke å tyde det..
Er det noen som har vært borti lignende eller har noen ideer på hva det er som kan være galt?
MVH =)
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?
Husker jeg var litt overdristig på mopeden (50cc, ja) når jeg skulle kjøre opp på en hevet gangsti, straight on i litt for stor fart. Ble en lite synlig bulk i felgen som ristet godt i hele sykkelen resten av dens periode.. dunkdunkdunkdunkdunkdunkdunk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Motorsykkelen din: KTM
Ta av hjula og sjekk dem på en avbalanserer. Legg på vekter om nødvendig.
Kan muligens også være ujevnheter i felgen som kan være vanskelig å se med det blotte øye...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Kan muligens også være ujevnheter i felgen som kan være vanskelig å se med det blotte øye...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
Takker for raske svar! Humpinga er jo ikke så ille at jeg klapper tenner. Men da er det vel som jeg trodde. Litt ergelig da jeg akkurat har kjøpt sykkelen, men som sagt er det ikke så ille at det merkes godt. Men etter en lengre tur ble jeg mer bevisst på den da jeg "skalv" i stemmen da jeg nynna i hjelmen min, hehe.
Men det kunne kanskje vært verre? Ikke noe annet som burde sjekkes?
Men det kunne kanskje vært verre? Ikke noe annet som burde sjekkes?
- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sjekk dekket, det kan ha trappa seg, men du kan også kjenne ujevnheter hvis sykkelen er stiv foran. Da kjenner du de aller minste ting slik som hos meg
Men hos meg er det med vilje.
Jeg ville tro at et nytt dekk gjør susen

Jeg ville tro at et nytt dekk gjør susen
Memento mori
-
Det var nok det jeg var redd for, nytt dekk altså :)
Skal inn med sykkel på verksted i morgen så dem får tatt av og se!
Dog, mens tråden liksågreit er i gang har jeg et lite spørsmål til..
Har planer om å montere drag bar på sykkelen så jeg slipper "bestefar" styre, hehe. Dog er "bremsevæske måleren" på styret vinklet så det sitter rett på nåværende styre, men på et rettere styre vil denne måleren vinkles og ikke bli stående rett. Har dette egentlig noe som helst å si?
MVH =)
Skal inn med sykkel på verksted i morgen så dem får tatt av og se!
Dog, mens tråden liksågreit er i gang har jeg et lite spørsmål til..
Har planer om å montere drag bar på sykkelen så jeg slipper "bestefar" styre, hehe. Dog er "bremsevæske måleren" på styret vinklet så det sitter rett på nåværende styre, men på et rettere styre vil denne måleren vinkles og ikke bli stående rett. Har dette egentlig noe som helst å si?
MVH =)
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Tenker du på væskebeholderen?
Det eneste problemet er vel ved etterfylling når du må skru den av og vatre den opp. Ellers vil jo væsken renne like fort ut igjen :)
Det eneste problemet er vel ved etterfylling når du må skru den av og vatre den opp. Ellers vil jo væsken renne like fort ut igjen :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
Eller man kan si som rett er, væskebeholderen, ja =)DrGreve skrev:Tenker du på væskebeholderen?
Men da er det i grunn ingen fare, kun litt mer jobb ved etterfylling..
Takk for raskt svar!
- DrGreve
Det finnes vel ingen spesielle ord på væskebeholderen på vårt språk, men master-sylinderen er vel det mest brukte?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Til første problemet kan du sjekke bakdemper og i tillegg sjekke bakhjul. Bremsevæskebeholderen kan du se om du kan lage deg ett mellom stykke så vinkelen blir forandret.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
Da har jeg hatt sykkelen på mc verksted i nabolandet da jeg ikke bor så langt unna.
Skifta framdekk og gjennomgang av lager, felger osv. Alt er tett og fint. Bakdekket så dem også over.
Dog vedvarer problemet.
Jeg blir absolutt ikke klok på det. Denne humpingen forekommer "kraftig" rundt 60 - 80 km/t. Over denne hastigheten kan jeg ikke si jeg merker mer "humping" en det som er normalt.
Om jeg gjør brede svinger stopper ikke humpingen. Det er ikke vibrasjon og jeg kan fint slippe styret og den holder samme retning. Jeg har også prøvd å dra inn clutchen uten at dette hjelper.
Er det noe jeg har oversett? eller verkstedet for dens saks skyld?
MVH =)
Skifta framdekk og gjennomgang av lager, felger osv. Alt er tett og fint. Bakdekket så dem også over.
Dog vedvarer problemet.
Jeg blir absolutt ikke klok på det. Denne humpingen forekommer "kraftig" rundt 60 - 80 km/t. Over denne hastigheten kan jeg ikke si jeg merker mer "humping" en det som er normalt.
Om jeg gjør brede svinger stopper ikke humpingen. Det er ikke vibrasjon og jeg kan fint slippe styret og den holder samme retning. Jeg har også prøvd å dra inn clutchen uten at dette hjelper.
Er det noe jeg har oversett? eller verkstedet for dens saks skyld?
MVH =)
- Hjernen
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Kanskje så enkelt som at du kjører en V-Twin og ikke er vant til det??
Merket noe i likhet når sykkern var "fersk" for meg også men har innfunnet
meg med at litt høyere turtall så "humper" det ikke så mye...

Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
-
Hjernen skrev:Kanskje så enkelt som at du kjører en V-Twin og ikke er vant til det??
Hehe, nei jag har ikke utelukket det :) Men det som er underlig er når jeg drar inn clutchen og turtallet synker til "idle", skulle det ikke i det minste "roe" seg litt da? =)
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Har du sjekket om hjulene er runde..? 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Nå må du oppdatere deg! Det er jo pentagonhjul som er tingen for tida.SuperMorten skrev:Har du sjekket om hjulene er runde..?
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Hehe.. men egentlig var det et snev av seriøsitet. Jeg hadde engang problemer med kast i bremsene på min BMW X5 (bil altså..mortenolb skrev:Nå må du oppdatere deg! Det er jo pentagonhjul som er tingen for tida.SuperMorten skrev:Har du sjekket om hjulene er runde..?

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- Kawagutten
Sjekket de bakdemperen på verkstedet?
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Eikehjul skal etterstrammes på service, men det er ikke alle mekanikere som kan kunsten. Når de avbalanserte det nye fordekket, håper jeg de sjekket hjulet visuelt for høydekast/sidekast. Felgene på VN800 Classic er (nesten) aldri helt 100.
Der felgen sveises sammen i banen, har den ene sida et lite, rett stykke (pga måten felgene er rundet i produksjon). Toleransene fra Kawa er ganske romslige. Løft hjulet klar av bakken, drei på det, og se etter kast.
Vi hadde noen få nye VN800 som trengte å få rettet hjulet (stramme eiker), og en som vi byttet felg på pga kast. Men den nye felgen var heller ikke feilfri.
Der felgen sveises sammen i banen, har den ene sida et lite, rett stykke (pga måten felgene er rundet i produksjon). Toleransene fra Kawa er ganske romslige. Løft hjulet klar av bakken, drei på det, og se etter kast.
Vi hadde noen få nye VN800 som trengte å få rettet hjulet (stramme eiker), og en som vi byttet felg på pga kast. Men den nye felgen var heller ikke feilfri.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
Verksted hadde gått igjennom felger og dekk. Dog er jeg ikke sikker på om dem har sett på eikene.. Men skulle ikke en avbalanserings test vise uregelmessigheter på dekket uansett?
Bak demper har nok ikke blitt sjekket, men kan bakdemper forårsake dette type problem fremme fra?
Og sist jeg sjekket var hjulene runde
Bak demper har nok ikke blitt sjekket, men kan bakdemper forårsake dette type problem fremme fra?
Og sist jeg sjekket var hjulene runde

- Kawagutten
En dårlig demper gir vel gynging enn humping ,jeg ville helst sagt det var dekk eller felg men du sa det var sjekket på verksted.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- DrGreve
Jeg har aldri hatt og kommer neppe til å få en V-twin og aner ikke om egenresonnansen i motoren kan gi slike vibrasjoner som nevnt her, men jeg har opplevd noe lignende på andre sykler og da har noe i drivlinjen vært ute av linjen. For eksempel en anelse slakke i ett av kjedehjulene.. Bare en tanke i natten :)

- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Jeg håper trådstarter finner ut av dette.
Nå har jeg nettopp solgt min BMW F800GS som har 21" eikehjul foran med allroad dekk.
Sykkelen stod tilsalgs for kunde i butikk og ble solgt etter et par dager, sykkelen er ekstremt strøken.
Derfor valgte kjøper å ikke prøvekjøre sykkelen, noe som for meg er litt underlig i seg selv. Kjøper har heller aldri hatt en slik type sykkel, han har vært vant med sportsykler med 17" støpte felger og sportsdekk.
Etter et par dager tok kjøper kontakt med meg og beklaget en humping i forhjulet mellom 60 og 70 km/t.
Forhandler hadde av forhjulet og sjekket balansen uten å finne noe galt, forhandler mener at et 21" eikehjul lever på en annen måte enn støpte hjul. Allroad dekk kan forsterke dette.
Kjøper mente jeg må ha merket dette, men jeg har ikke merket noe og jeg mistenker derfor som forhandleren sier, at kjøper ikke var forberedt på at dette kan merkes før man blir vant med det.
Nå ønsker kjøper at jeg bekoster nye dekk, noe jeg mener kjøper ikke kan kreve,men jeg gjør det likevel for å være imøtekommende.
I disse dager går jeg derfor i spenning for å få vite om dette vil løse problemet. Han får dekkene på en av dagene.
På den andre siden tror jeg ikke dette vil løse problemet, og er spent på fortsettelsen.
Jeg har undersøkt med Forbrukerrådet , og der står det at kjøper kan kreve feil rettet, men hvis det ikke er noen feil, da kan selvfølgelig ikke selger lastes. Det er ikke bytterett på denne typen handel. Enda verre er det at ikke kjøper har prøvekjørt før handel.
Nå har jeg nettopp solgt min BMW F800GS som har 21" eikehjul foran med allroad dekk.
Sykkelen stod tilsalgs for kunde i butikk og ble solgt etter et par dager, sykkelen er ekstremt strøken.
Derfor valgte kjøper å ikke prøvekjøre sykkelen, noe som for meg er litt underlig i seg selv. Kjøper har heller aldri hatt en slik type sykkel, han har vært vant med sportsykler med 17" støpte felger og sportsdekk.
Etter et par dager tok kjøper kontakt med meg og beklaget en humping i forhjulet mellom 60 og 70 km/t.
Forhandler hadde av forhjulet og sjekket balansen uten å finne noe galt, forhandler mener at et 21" eikehjul lever på en annen måte enn støpte hjul. Allroad dekk kan forsterke dette.
Kjøper mente jeg må ha merket dette, men jeg har ikke merket noe og jeg mistenker derfor som forhandleren sier, at kjøper ikke var forberedt på at dette kan merkes før man blir vant med det.
Nå ønsker kjøper at jeg bekoster nye dekk, noe jeg mener kjøper ikke kan kreve,men jeg gjør det likevel for å være imøtekommende.
I disse dager går jeg derfor i spenning for å få vite om dette vil løse problemet. Han får dekkene på en av dagene.
På den andre siden tror jeg ikke dette vil løse problemet, og er spent på fortsettelsen.
Jeg har undersøkt med Forbrukerrådet , og der står det at kjøper kan kreve feil rettet, men hvis det ikke er noen feil, da kan selvfølgelig ikke selger lastes. Det er ikke bytterett på denne typen handel. Enda verre er det at ikke kjøper har prøvekjørt før handel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Bringisen: Slik er også min 2012 F800GS.. Tenkte ikke så veldig mye over det i starten, men lurte jo på hvorfor. Nå har jeg bare vendt meg til det..
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
-
- Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Hadde det samme på Viragoen min. Byttet til litt tykkere olje i Framgafflene, samt stramma en runde på demperne bak. Nå er jo dette en 95 mod. Så sikkert noe mere umoderne demperoppsett på min, enn din. Men mener humpinga har blitt borte. P.s. Har hatt de samme dekkene hele tiden.
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Tenkte på det samme.
Ville uansett byttet olje i gaffelen hvis du ikke veit hvor gammel den er, og eventuelt en grad tykkere (enn det som er spesifisert for din modell) skader skjelden
Ville uansett byttet olje i gaffelen hvis du ikke veit hvor gammel den er, og eventuelt en grad tykkere (enn det som er spesifisert for din modell) skader skjelden

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L