Hva menes med "ytre fotpinne"
Hva menes med "ytre fotpinne"
Ser at dette begrepet går igjen i noen lærebøker samt "full kontroll" heftet. Man skal legge vekt på denne i sving. Noen som kan forklare meg hva som menes med ytre fotpinne?
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Takker så meget!
Har ikke skjønt greia med å legge vekt på fothvilerne.
Se f.eks Twist of the wrist 2 hvor de demonstrere hvor lite effekt det har:
http://youtu.be/bVWNinsmkAw?t=5m17s" onclick="window.open(this.href);return false;
Dersom målet for det er for å gjøre at man holder et løsere grep med henda på styret så er det viktigere å gripe tak med knærne/lårene på tanken.
Se f.eks Twist of the wrist 2 hvor de demonstrere hvor lite effekt det har:
http://youtu.be/bVWNinsmkAw?t=5m17s" onclick="window.open(this.href);return false;
Dersom målet for det er for å gjøre at man holder et løsere grep med henda på styret så er det viktigere å gripe tak med knærne/lårene på tanken.
.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:05, redigert 1 gang totalt.
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Hele greia med trykk på ytre fothviler er vel å danne motstand for styrekommando/kontrastyring.
Mest aktuelt på framoverlente sykler vil jeg tro.
Mest aktuelt på framoverlente sykler vil jeg tro.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-Pythagoras
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
For å svinge primært funker det ikke for en skit, men det hjelper på i en sving, mens du legger ut kneet, dét funker! : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Hvis man først skal ut med kneet vil jeg si det er enda viktigere å løfte/flytte på rompa og lene seg ut med hodet mot styret/speilet på innsiden (slik a man ikke vrir overkroppen over sykkelen slik som mange gjør) samtidig som man griper tak med beinet så man slipper minst muilg vekt på styret.Snikendeugle skrev:For å svinge primært funker det ikke for en skit, men det hjelper på i en sving, mens du legger ut kneet, dét funker! : )
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det inntrykket jeg også har fått etter å oppgradert fra a1 til aIntruder skrev:![]()
Så mye rare uttrykk og lignende at en snart må værra proffessor for å kjøre MC , glise snart hæl meg je... :-)å
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger og mener nmcu`s full kontroll er bra lesestoff :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Aldri hørt vekt på ytre fotpinne? Det kjørelæreren min sa var at det kunne hjelpe på den psykiske delen at det føltes lettere å svinge om man presser på indre fotpinne, og det kan jeg si meg enig i, uten at det er noe jeg praktiserer.
Det er ikke mulig å flytte vekt nedover:) dette har vi diskutert før:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger og mener nmcu`s full kontroll er bra lesestoff :-)

Lese den og tygge litt på det !
"Do the right thing"
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Det er selvfølgelig vanskelig og si noe i mot dette, og det gjelder vel for de fleste fag eller temaer.Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger
Men samtidig blir det aldri feil å diskutere eller dele meninger og erfaringer, enten man er dreven eller fersk. De ferske kan til og med kanskje bidra med noe av og til, som feks oppfriskning av teorien bak hvorfor noe er som det er.
Altså eksempelvis dette at diskusjoner rundt "kontrastyring" gjerne ender med flere hundre poster på div forum, sier etter mitt syn noe om at det er nok av drevne og helt sikkert også gode sjåfører som ikke nødvendigvis er så veldig bevisst på hva de faktisk gjør, eller hvorfor, når de er ute og kjører. Har man riktig lang erfaring på MC så lærte man mer eller mindre ingenting, før man begynte å bygge seg opp sin egen erfaring. Det er slett ikke sikkert det strengt tatt er nødvendig å ha nevneverdig innsikt i teorien bak, fysikk, styregeometri, etc, men det skader heller ikke. :-)
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
PCP skrev:Det er selvfølgelig vanskelig og si noe i mot dette, og det gjelder vel for de fleste fag eller temaer.Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger
Men samtidig blir det aldri feil å diskutere eller dele meninger og erfaringer, enten man er dreven eller fersk. De ferske kan til og med kanskje bidra med noe av og til, som feks oppfriskning av teorien bak hvorfor noe er som det er.
Altså eksempelvis dette at diskusjoner rundt "kontrastyring" gjerne ender med flere hundre poster på div forum, sier etter mitt syn noe om at det er nok av drevne og helt sikkert også gode sjåfører som ikke nødvendigvis er så veldig bevisst på hva de faktisk gjør, eller hvorfor, når de er ute og kjører. Har man riktig lang erfaring på MC så lærte man mer eller mindre ingenting, før man begynte å bygge seg opp sin egen erfaring. Det er slett ikke sikkert det strengt tatt er nødvendig å ha nevneverdig innsikt i teorien bak, fysikk, styregeometri, etc, men det skader heller ikke. :-)

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
-Pythagoras
-Pythagoras