Hva menes med "ytre fotpinne"
Hva menes med "ytre fotpinne"
Ser at dette begrepet går igjen i noen lærebøker samt "full kontroll" heftet. Man skal legge vekt på denne i sving. Noen som kan forklare meg hva som menes med ytre fotpinne?
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Takker så meget!
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Har ikke skjønt greia med å legge vekt på fothvilerne.
Se f.eks Twist of the wrist 2 hvor de demonstrere hvor lite effekt det har:
http://youtu.be/bVWNinsmkAw?t=5m17s" onclick="window.open(this.href);return false;
Dersom målet for det er for å gjøre at man holder et løsere grep med henda på styret så er det viktigere å gripe tak med knærne/lårene på tanken.
Se f.eks Twist of the wrist 2 hvor de demonstrere hvor lite effekt det har:
http://youtu.be/bVWNinsmkAw?t=5m17s" onclick="window.open(this.href);return false;
Dersom målet for det er for å gjøre at man holder et løsere grep med henda på styret så er det viktigere å gripe tak med knærne/lårene på tanken.
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:05, redigert 1 gang totalt.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Hele greia med trykk på ytre fothviler er vel å danne motstand for styrekommando/kontrastyring.
Mest aktuelt på framoverlente sykler vil jeg tro.
Mest aktuelt på framoverlente sykler vil jeg tro.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
For å svinge primært funker det ikke for en skit, men det hjelper på i en sving, mens du legger ut kneet, dét funker! : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Hvis man først skal ut med kneet vil jeg si det er enda viktigere å løfte/flytte på rompa og lene seg ut med hodet mot styret/speilet på innsiden (slik a man ikke vrir overkroppen over sykkelen slik som mange gjør) samtidig som man griper tak med beinet så man slipper minst muilg vekt på styret.Snikendeugle skrev:For å svinge primært funker det ikke for en skit, men det hjelper på i en sving, mens du legger ut kneet, dét funker! : )
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Er det inntrykket jeg også har fått etter å oppgradert fra a1 til aIntruder skrev:![]()
Så mye rare uttrykk og lignende at en snart må værra proffessor for å kjøre MC , glise snart hæl meg je... :-)å
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger og mener nmcu`s full kontroll er bra lesestoff :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Aldri hørt vekt på ytre fotpinne? Det kjørelæreren min sa var at det kunne hjelpe på den psykiske delen at det føltes lettere å svinge om man presser på indre fotpinne, og det kan jeg si meg enig i, uten at det er noe jeg praktiserer.
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Det er ikke mulig å flytte vekt nedover:) dette har vi diskutert før:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger og mener nmcu`s full kontroll er bra lesestoff :-)

Lese den og tygge litt på det !
"Do the right thing"
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Det er selvfølgelig vanskelig og si noe i mot dette, og det gjelder vel for de fleste fag eller temaer.Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger
Men samtidig blir det aldri feil å diskutere eller dele meninger og erfaringer, enten man er dreven eller fersk. De ferske kan til og med kanskje bidra med noe av og til, som feks oppfriskning av teorien bak hvorfor noe er som det er.
Altså eksempelvis dette at diskusjoner rundt "kontrastyring" gjerne ender med flere hundre poster på div forum, sier etter mitt syn noe om at det er nok av drevne og helt sikkert også gode sjåfører som ikke nødvendigvis er så veldig bevisst på hva de faktisk gjør, eller hvorfor, når de er ute og kjører. Har man riktig lang erfaring på MC så lærte man mer eller mindre ingenting, før man begynte å bygge seg opp sin egen erfaring. Det er slett ikke sikkert det strengt tatt er nødvendig å ha nevneverdig innsikt i teorien bak, fysikk, styregeometri, etc, men det skader heller ikke. :-)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
PCP skrev:Det er selvfølgelig vanskelig og si noe i mot dette, og det gjelder vel for de fleste fag eller temaer.Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger
Men samtidig blir det aldri feil å diskutere eller dele meninger og erfaringer, enten man er dreven eller fersk. De ferske kan til og med kanskje bidra med noe av og til, som feks oppfriskning av teorien bak hvorfor noe er som det er.
Altså eksempelvis dette at diskusjoner rundt "kontrastyring" gjerne ender med flere hundre poster på div forum, sier etter mitt syn noe om at det er nok av drevne og helt sikkert også gode sjåfører som ikke nødvendigvis er så veldig bevisst på hva de faktisk gjør, eller hvorfor, når de er ute og kjører. Har man riktig lang erfaring på MC så lærte man mer eller mindre ingenting, før man begynte å bygge seg opp sin egen erfaring. Det er slett ikke sikkert det strengt tatt er nødvendig å ha nevneverdig innsikt i teorien bak, fysikk, styregeometri, etc, men det skader heller ikke. :-)

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Ja, vi har jo det, men jeg tror ikke vi blei helt enige.JohnnyTh skrev:Det er ikke mulig å flytte vekt nedover:) dette har vi diskutert før:)
Men det er vel ikke tvil om at det blir forskjellig "balanse" i sykkelen om 100 kg kroppsvekt henger på ytre fotpinne i forhold til 100 kg på setet ... eller indre fotpinne
Virkningen av vekt på ytre/indre fotpinne kan kanskje sammenlignes med vekt på ytre/indre ski i alpint
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Here we go again..
Jeg styrer med fothvilerene når det blir kjøligere i været.. : knegg
Sent from my GT-I9300

Jeg styrer med fothvilerene når det blir kjøligere i været.. : knegg
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
jeg kaster ut drivanker hvis det blåser mye og vil ha gode nedlegg
men sånn for å starte ytterligere diskusjoner. Godt mulig jeg har misforstått totalt, men trodde poenget med å henge av sykkelen var å skifte litt av tyngdepunktet ut mot "innsiden" av svingen slik at man trenger mindre vinkel på sykkelen og dermed har mer tilgjengelige veigrep. Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?

men sånn for å starte ytterligere diskusjoner. Godt mulig jeg har misforstått totalt, men trodde poenget med å henge av sykkelen var å skifte litt av tyngdepunktet ut mot "innsiden" av svingen slik at man trenger mindre vinkel på sykkelen og dermed har mer tilgjengelige veigrep. Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Det er sikkert unødvendig å si, men jeg føler også at jeg har bedre kontroll på svingen om jeg flytter ræva nedover/henger uttafor.
Ellers pleier jeg å flytte begge hendene på øvre styrehåndtak om jeg svinger i medvind.
Ellers pleier jeg å flytte begge hendene på øvre styrehåndtak om jeg svinger i medvind.
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
ega16 skrev:jeg kaster ut drivanker hvis det blåser mye og vil ha gode nedlegg![]()
men sånn for å starte ytterligere diskusjoner. Godt mulig jeg har misforstått totalt, men trodde poenget med å henge av sykkelen var å skifte litt av tyngdepunktet ut mot "innsiden" av svingen slik at man trenger mindre vinkel på sykkelen og dermed har mer tilgjengelige veigrep. Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
Hvis du skal ta skarpest mulig sving i krabbefart, da er en teknikk å legge sykkelen mest mulig ned inn i svingen ...mens du lener deg ut for å ballansere sykkelen. Da legger man også mest mulig vekt på ytre fotviler ...
"Do the right thing"
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Nei, tvert i mot, det vil hjelpe på.ega16 skrev:
Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Det blir vel litt av samme prinsippet som når alpinisten legger press på ytterskia. Kommer han på innerski går'n på trynet..jhn skrev:Nei, tvert i mot, det vil hjelpe på.ega16 skrev:
Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Nesten ordrett det samme jeg først skrev i mitt forrige innlegg, men forandret det av ukjente årsaker:)SuperMorten skrev:Det blir vel litt av samme prinsippet som når alpinisten legger press på ytterskia. Kommer han på innerski går'n på trynet..jhn skrev:Nei, tvert i mot, det vil hjelpe på.ega16 skrev:
Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Aha, tror jeg skjønner greia, det skjer jo litt automatisk. Blir som om man presser sykkelen fra seg for å holde den mer oppreist?
-
- Innlegg: 91
- Registrert: 09 mai 2012, 12:54
- Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
- Bosted: Lørenskog
Re: Hva menes med "ytre fotpinne"
Etter at jeg fikk boken full kontroll av nmcu og leste om ytre fotpinne og begyndte å legge vekt på ytre fotpinne, vil jeg si at jeg svinger mye bedre enn før. Nå er jeg en fersk sjåfør enda , fikk mitt førerkort i fjor sommer så det har ikke blitt så mye nedlegg som jeg har turt, men etter at jeg la vekt på ytre fotpinne, samt brukt styrekommando så føler jeg har mye bedre kontroll i kurver. Syntes det fungerer bra jeg 

Medlem Just Girls MC.