Tur/retur Gaustadtoppen - Erstattet med Fjällbacka (SE)

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Ok... Neste helg, værmeldingen stå oss bi, blir det tur til Gaustadtoppen på fruen og meg. Planen er å kjøre opp lørdags morgen, avlegge Vemork et besøk og kikke litt rundt på Rjukan. Så innlosjerer vi oss etterhvert på Gaustadtoppen Vandrehjem, parkerer sykkelen og tasser litt rundt i terrenget. Søndag blir det Gaustadbanen til toppen av fjellet, latmann-style, før nesa vendes hjemover igjen.

Jeg ønsker gjerne feedback på ruta jeg har lagt opp til: http://goo.gl/maps/bGrHC" onclick="window.open(this.href);return false;

Har aldri kjørt her før, så korriger meg gjerne. Ruta er i stor grad inspirert av hva jeg har registrert andre på forumet har gjort av veivalg i dette området, men jeg er mest usikker på hjemvegen. Tuddal må vel være en sikker vinnner, men hva gjør man etterpå? Effektive men kjedelige (?) E134 hjem som på kartet, eller kanskje Gransherad og ned Jondalen igjen (mye samme vei som oppover)? Eller er her noen helt andre perler jeg har gått glipp av på min vei? :-k
Sist redigert av Flanker den 12 sep 2013, 22:51, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tur/retur Gaustadtoppen - Innspill til rute?

Legg inn av Busa Trond »

Hvis dere velger å snu oppe på toppen får å unngå transportetappe, så er dette en fin mc-vei som jeg linker til her :vs
http://goo.gl/maps/0lhMe" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Busa Trond skrev:Hvis dere velger å snu oppe på toppen får å unngå transportetappe, så er dette en fin mc-vei som jeg linker til her :vs
http://goo.gl/maps/0lhMe" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for den, men det blir en litt for lang omvei denne helgen - Og i tillegg kjørte vi store deler av denne rute tidligere i sommer. Dalen, Vrådal, Fjågesundveien, Siljan osv. Fantastiske veier, men denne gangen vil vi prøve noe nytt :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Når jeg går inn på min egen kartlink fra iPadda ser ruta plutselig annerledes ut enn den skulle... Mulig jeg har køddet det til, så en skriftlig presisering for sikkerhets skyld: Berger-Sande-Hanekleiva-Fiskum-Kongsberg-Jondalen. Deretter Rv364 rundt Tinnsjø til Vemork, Rjukan og Gaustadtoppen. Dag 2 ned Tuddal og ut på E134, og så hjem. Skal få sjekket kartet og evt. oppdatert det når jeg er i nærheten av en vanlig pc igjen.

edit: Rute er nå oppdatert - http://goo.gl/maps/bGrHC" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Flanker den 12 sep 2013, 14:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

Med unntak av litt annen vei til kongsberg-Drammen, samt at jeg startet nær Sandvika, så kjørte jeg nøyaktig den ruten sist lørdag. Som var Gaustadtoppen tur nr 4 i år, dels fordi det er nærmeste "nedkjøiingspunkt" for lunsjinntak på varme dager :mk , og dels fordi jeg syns det er en veldig passe dagstur på fine veier. Jondalen er jo som du nevner en noe mer spennende vei enn 134, så de fleste vil nok mene det er bedre å ta den også hjem, noe jeg også har gjort før. Men på den annen side, på lørdag var jeg meget heldig med trafikken (kjørte runden motsatt vei) og bortsett fra at Notodden er langtekkelig syns jeg ikke egentlig denne biten av E134 i seg selv er så veldig kjedelig om man kan bestemme tempo selv. Det er ikke veien som er problemet, det er bilene og lastebilene. :P :p

Men bortsett fra Tuddal-Gaustadtoppen så er det jo betydelig mer "hovedvei-aktige" veier enn Dalen turen din var, og skal man unngå det må man vel ta omveier som feks Busa T nevner, eller man kan ta østsiden av Tinnsjø (som er fin MC-vei, men for humpete for min smak). Finnes vel også noen muligheter for å komme seg over fra RV40, men da snakker vi vel grusveier tror jeg. Så spørs jo hva man liker. Andre får fylle inn, jeg har i alle fall ingen innvendinger mot å ta samme ruten en gang til, er vel ikke det mest eksotiske akkurat, men eneste virkelige lidelsen er Drammen-Kongsberg.

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

En konsultasjon med værmeldingen tilsier at denne turen utgår til helgen... Vi satser heller på en tur sørøstover, ned til Fjällbacka i Sverige. Langt penere værmelding, litt mindre spennende veier og rimelig alko på hjemveien :prop: Blir sikkert bra :thumleft

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Jeg skjønner, fant akkurat ut at min store kjøredag er ødelagt av Yr selv, skuffende!

Du får sikkert en fin tur andre veien. :thumleft

Men du bør definitivt ikke skrinlegge planene helt altså. Både Rjukan/Vemork, kabelbanen Hydro bygget for at arbeiderne skulle få se solen om vinteren (som går fra Rjukan og opp fjellsiden til starten av Hardangervidda på motsatt side av Gaustadtoppen), og ikke minst da toget/heisen inni Gaustadtoppen, naturen, utsikten, og veiene dit, gjør turen vel verdt! ;-)

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Vi skal definitivt gjennomfør den planlagte turen en gang, men om vi rekker det i år gjenstår å se. Sikkert fint der oppe våren 2014 også :prf

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Hehe, har vel strengt tatt ikke skjedd noe nytt der siden 1944, så det går nok bra!! :P :p

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Re: Tur/retur Gaustadtoppen - Erstattet med Fjällbacka (SE)

Legg inn av Flanker »

Her ruta tur/retur Fjällbacka slik den er tenkt, delt opp på to dager... Har prøvd å gjøre den mest mulig interessant, samtidig som omveiene ikke er så alt for massive: http://goo.gl/OCxzPh" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er fare for at det blir litt regn på hjemveien, men blir det for ille er det bare å finne E6 og legge nåla på 120.

http://www.bestbikingroads.com/" onclick="window.open(this.href);return false; var til stor hjelp når denne skulle planlegges, ettersom jeg er helt blank på østsiden av Oslofjorden og ikke minst Sverige :mk

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Re: Tur/retur Gaustadtoppen - Erstattet med Fjällbacka (SE)

Legg inn av ojda »

Ville tatt inn på 176 fra Strømstad mot Grebbestad :-k
Ellers ser det ut som en fin rute :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

ojda skrev:Ville tatt inn på 176 fra Strømstad mot Grebbestad :-k
Ellers ser det ut som en fin rute :roll
Takk, den veien skal mates inn i ruta!

Svar