Spørsmål om service og priser

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forhørte meg litt med forhandler her om dagen vedrørende hva service etc. koster og når dette bør tas på min Yamaha XVS 1300 2012mod. som har gått 6400km.

Jeg fikk beskjed om at dem anbefalte oljeskift nå FØR motorsykkelen ble satt bort til kr. 2.000,- samt en 10.000 service til sommeren som kostet 3.000,- Altså 5.000,- til sammen.
Så spurte jeg om jeg kunne vente med all service til sommeren og ta 10.000 servic'en på våren til 3.000,- som også medbefatter oljeskift. Det kunne jeg gjøre men det var ikke anbefalt...

Jeg sparer jo 2.000,- på å gjøre det slik og det er akkurat den summen et nytt dekk med montering koster også.

Er det så farlig om sykkelen blir stående over vinteren med nåværende olje?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av RuneMC »

Nei, det er ikke så farlig. Gjør det med min.

Er den veldig gammel og grumsete, kanskje... men gjør det isåfall selv - og det koster (for min) ca 300 for oljen (2,7L) og 170 for filter (filter på min byttes ikke hver gang men hver 3.dje gang)
Skal du gjøre det selv så invester i en spilloljedunk - mye enklere/rensligere å samle opp i den og helle over på brukte spylevæske kanner som leveres på miljøstasjon (enn å surre med åpne baljer eller dunker som er klippet opp på siden osv...)
(Ja, også momentnøkkel blir en engangsinvestering i starten, oljepluggen skal ikke dras til for hardt, da snakker vi ødelagte gjenger som er dyrt...)
Sist redigert av RuneMC den 25 sep 2013, 21:38, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av jongsanim »

Kan evt skifte olje selv? Finnes hvertfall bra videoer for XVS950, regner med at det er relativt likt 1300?

Aner ikke kostnaden der, men det virker som en relativt enkel jobb :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Ok, da venter jeg til våren og tar 10.000 servicen når jeg "pakker" den ut som koster 3.000,- :)

Noen som kan linke til en videofor hvordan man skifter olje på XVS 1300 2012mod. samt filterskifte etc.?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av RuneMC »

Søk på oil change vstar på youtube.

Fant en her (for 1100 hvis de er like ?)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=MLAP4Mqz7cI[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=H-woHeu6ieo[/video]

OK, hvis det er samme patent på oljefilter på 1300'n din så er det vel kanskje rimelig med 2000 for olje + filterbytte - må av med hele eksos-systemet for å bytte filter :oh
Da er det jo også lurt som gjøres i videoen her å ikke kjøre MC'n varm først (for da blir jo eksosanlegget for varmt til å jobbe med) men å la MC'n gå på tomgang etter at eksosen er av (hensikten er at oljen i MC'n skal bli varm og dermed renne lett ut, før ny fylles på)
Sist redigert av RuneMC den 26 sep 2013, 00:23, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Snikendeugle »

Det meste av dagligdags vedlikehold står somregel også godt forklart i brukermanualene :)

RuneMC: hmmm, en kan da isåfall kjøre sykkelen varm, og så spyle eskosen med vannslange så den blir kald nok til å jobbes med
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av RuneMC »

Snikendeugle skrev:Det meste av dagligdags vedlikehold står somregel også godt forklart i brukermanualene :)

RuneMC: hmmm, en kan da isåfall kjøre sykkelen varm, og så spyle eskosen med vannslange så den blir kald nok til å jobbes med
Ja, tenkte jeg ikke på - praktisk tips :thumleft Dog såpass tungvindt å måtte av med hele eksosen for å bytte filter, så ville vel sjekket ekstra nøye om filter skal byttes hvert oljeskift.

Ad manualen til Yamaha så jeg den omtalt i en annen video - der stod det visst bare oljetype og intervall men ingen guide for selve oljeskift/oljefilterskift (underforstått at Yamaha vil at en skal ta det på verksted).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar folkens :)

Men se nå at jeg feks. klarte å få til oljeskift og filterbytte selv...
Man får vel ikke noe stempel i boka av den grunn og det er vel litt av poenget med tanke på gjennkjøpsverdi hvor dokumentert vedlikehold er et pluss etc.?

Service indikator (hvis det finnes) må vel også nullstilles?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Har sjekket manualen for XVS 1300 som jeg fant på Yamaha sine sider og det ser ut til at jeg slipper å fjerne eksosanlegget for å bytte filter. Men jeg trenger dog en oljefiltertang med moment, men dette fåsvel sikkert kjøpt mange steder kanskje?
manual.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bringisen »

Jeg ville anbefalt å skifte olje og filter før vinterlagring. Ikke sikkert at det er nødvendig, men koster så lite at jeg lurer litt på hvorfor man skal ta sjansen. Jeg har alltid gjort det og gjør det selv.
En slik oljefilter dippedutt får du tak i og koster ikke mye. Fåes hos forhandler eller f.eks hos NippyNormann i England. Han sender raskt og uten engelsk moms, sender som brev og da går den ofte gjennom tollen uten Norsk moms. Men ikke alltid tollerne sover like godt da :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av RuneMC »

Fullsyntetisk motorolje for japanske MC burde være safe (JASO MA2 skal stå på etiketten).

Viskositet vet jeg ikke i og med at det er cruiser. De fleste vanlige (R og Touring) bruker 10w-40 viskositet.
Bor man et veldig varmt sted som Arizona har jeg sett 20w-50 brukt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Geiroe »

Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev:Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
Har kun tenkt til å bevege meg her i Norge i første omgang sommerstid i 5-40 grader.

Så det er bare å gjøre som det står i manualen å kjøpe en Yamalube olje med ønsket viskositet?

Tim bilen så skal det jo i følge manualen være en bestemt kode bak på oljeflasken og t.o.m. et spesielt merke... Er derfor jeg lurer litt da det på en måte virker litt lettvint i forhold :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Snikendeugle »

Merke har somregel ikke noe å si, men ved å si at du skal bruke deres olje / partners olje, så har de ryggen fri om du skulle hive på dårlig olje som havarerer motoren.
Til XVS 1300 modellene (2011 og opp) anbefaler f.eks Castrol "Power 1 Racing 4T 5W-40".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:
Geiroe skrev:Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
Har kun tenkt til å bevege meg her i Norge i første omgang sommerstid i 5-40 grader.

Så det er bare å gjøre som det står i manualen å kjøpe en Yamalube olje med ønsket viskositet?

Tim bilen så skal det jo i følge manualen være en bestemt kode bak på oljeflasken og t.o.m. et spesielt merke... Er derfor jeg lurer litt da det på en måte virker litt lettvint i forhold :)
Det pleier å stå i manualen som følger sykkelen hvilken viskositet man skal ha ( 10-40 / 5-40 osv) og også spesifikasjon av oljen ( API SF eller API SG osv, eventuelt annet)
Så lenge du finner olje som møter disse spesifikasjonene ( les på flasken) , så er det bra.
Så er det opp til deg videre om du vil ha spesielle merker, syntetisk, halvsynteisk, "Yamaha olje" eller hva du velger. Sykkelen ( Yamaha) krever det ikke om det ikke stå i spesifikasjonen.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Merke har somregel ikke noe å si, men ved å si at du skal bruke deres olje / partners olje, så har de ryggen fri om du skulle hive på dårlig olje som havarerer motoren.
Til XVS 1300 modellene (2011 og opp) anbefaler f.eks Castrol "Power 1 Racing 4T 5W-40".
Har aldri skjønt helt greia med 5W-40 vs. 10W-50 etc. jeg da... bortsett fra temperaturene oljen trives (smører) best i(?)

Er det ikke bare å velge en olje med størst temperatur område da?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av DrGreve »

Under normale forhold har det lite for seg å gå over 40 på viskositetsgraden da den takler "normale" arbeidstemperaturer her i Skandinavia og forsåvidt Europa.
Det du må vurdere er hvilken viskositet du ønsker nedover. 10W holder sin egenskap ned til 10 minus, og 15W ned til minus 5 og 20W er ikke egnet til å brukes i minusgrader overhodet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Snikendeugle »

W i "10W" betyr "winter", og sier noe om viskositeten til oljen når den er kald og tallet etter sier noe om viskositeten når den er varm :)
Lavere tall foran betyr dårligere viskositet i kald temperatur, og vil kun fungere over en gitt temp.
Se charten under for et ca innblikk

Bilde


Tallet etter "winter", varierer egentlig fra motor til motor hva den liker best. KTM sverger f.eks til minst 50, men helst 60 i viskositet på endunkerne sine. Hvorfor vet jeg ikke uten å sette meg til googling i et par timer
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av DrGreve »

Snikendeugle skrev:W i "10W" betyr "winter", og sier noe om viskositeten til oljen når den er kald og tallet etter sier noe om viskositeten når den er varm :)
Lavere tall foran betyr dårligere viskositet i kald temperatur, og vil kun fungere over en gitt temp.
Se charten under for et ca innblikk

Bilde


Tallet etter "winter", varierer egentlig fra motor til motor hva den liker best. KTM sverger f.eks til minst 50, men helst 60 i viskositet på endunkerne sine. Hvorfor vet jeg ikke uten å sette meg til googling i et par timer
Din framstilling er også korrekt da den er justert etter at syntetoljene gjorde sin innmarsj på markedet mens min tar høyde for hvilke egenskaper gammel mineralolje har. Greit å ha ryggen klar i slike tilfeller :)
Mange endunkere bruker gjerne oljen som kjølevæske og det kan være årsaken til bedre varmeegenskaper.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av DrGreve »

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Jeg pleier å oppsøke forhandler, og be om å få olje til min modell. Da bør jeg jo få riktig, og så ser jeg samtidig hva forhandler bruker. På min forrige sykkel, sier selger at eneste brukbare olje til min sykkel er Motorex. Neste gang jeg kommer dit og skal kjøpe olje, sier samme mann at eneste brukbare olje til mitt merke er Motul. Begge gangene sier han at jeg ikke bør bruke noe annet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Jeg pleier å oppsøke forhandler, og be om å få olje til min modell. Da bør jeg jo få riktig, og så ser jeg samtidig hva forhandler bruker. På min forrige sykkel, sier selger at eneste brukbare olje til min sykkel er Motorex. Neste gang jeg kommer dit og skal kjøpe olje, sier samme mann at eneste brukbare olje til mitt merke er Motul. Begge gangene sier han at jeg ikke bør bruke noe annet..
Okay, da spør jeg forhandler så er jeg sikker :)

Men trenger også litt olje for smøring av tolmodighet (venter på oppkjøringen til våren...) :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Jeg pleier å oppsøke forhandler, og be om å få olje til min modell. Da bør jeg jo få riktig, og så ser jeg samtidig hva forhandler bruker. På min forrige sykkel, sier selger at eneste brukbare olje til min sykkel er Motorex. Neste gang jeg kommer dit og skal kjøpe olje, sier samme mann at eneste brukbare olje til mitt merke er Motul. Begge gangene sier han at jeg ikke bør bruke noe annet..
:)
De har som regel avtaler med oljeleverandører. Både motorfabrikanter og senere distributører har slike avtaler. Selvsagt så vil jo da den oljen dekke motorens behov og spesifikasjoner ( men det vil mange andre og ) Så "anbefaler" de den som de har avtale med. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Jeg pleier å oppsøke forhandler, og be om å få olje til min modell. Da bør jeg jo få riktig, og så ser jeg samtidig hva forhandler bruker. På min forrige sykkel, sier selger at eneste brukbare olje til min sykkel er Motorex. Neste gang jeg kommer dit og skal kjøpe olje, sier samme mann at eneste brukbare olje til mitt merke er Motul. Begge gangene sier han at jeg ikke bør bruke noe annet..
:)
De har som regel avtaler med oljeleverandører. Både motorfabrikanter og senere distributører har slike avtaler. Selvsagt så vil jo da den oljen dekke motorens behov og spesifikasjoner ( men det vil mange andre og ) Så "anbefaler" de den som de har avtale med. :)
Tror jeg skal lage meg en avtale selv jeg, med disse:
Oljeplattform1_3482175a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar