Tenkte kanskje jeg skulle la være å skrive noe i denne tråden, men fant etter hvert ut at... hvorfor ikke?
Som kjent hadde jeg stor glede av Triumph Tiger 1050 de to årene jeg hadde den.
Så var tiden inne for å vurdere bytte...
Siden jeg har en jobb med mulighet for testkjøring av sykler, fikk jeg mulighet til å bruke like lang tid på Triumph Tiger Explorer og Moto Guzzi Stelvio.
Som Triumph-mann tok jeg det som en selvfølge at Explorer'en skulle forsterke go'følelsen jeg hele tiden hadde hatt for 1050'en.
Men den fikk jeg ikke. Hvorfor vet jeg ikke helt, men Explorer'en ble kanskje for "sivilisert" og anonym? Kjente ikke igjen triplekarakteristikken og racinggenene fra 1050'en... En annen ting var ergonomien; kjørestillingen passet meg dessverre ikke. Styret var for langt framme og salen opplevde jeg som ikke mer enn ganske ordinær.
Dessuten bråstoppet (såkalt "stalling") sykkelen en gang i et kryss ved igangsetting. Skjedde brått og uventet og gjorde at jeg nesten holdt på å tippe. Dette ga meg et dårlig inntrykk og gjorde meg betenkt.
Så fikk
Bakpå sitte bakpå og ga klart uttrykk for at hun synes 1050'en var bedre... Hva hun sa om Stelvio-salen første gang hun ble med på tur med den, trenger jeg nok ikke nevne her

.
Og til slutt; jeg synes faktisk heller ikke at Explorer'en var spesielt sprek. På ingen måte treg, men manglet det lille ekstra som jeg gjorde med Stelvio'en og som avgjorde mitt sykkelvalg i september 2012, som selvfølgelig ikke var riktig så tilfeldig som jeg ga uttrykk for i denne posten:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=131804#p131804" onclick="window.open(this.href);return false;
Stelvio'en "vant" duellen med Explorer - hands down - og jeg har ikke angret en dag siden.
Skal på ingen måte påstå at den er bedre enn Explorer'en, men for
meg "snakket" Stelvio til meg på en helt annen måte enn Explorer'en.
Egentlig veldig overraskende siden jeg i utgangspunktet var ihuga Triumph-fan, selv om jeg hadde vært nysgjerrig og interessert i Moto Guzzi i lenge tid.
Så langt veldig godt fornøyd med Stelvio'en etter 23000 kjørte km. I løpet av denne tiden har jeg opplevd at en tennpluggkabel har sviktet(antakelig forårsaket av en uforsiktig måte å løsne denne fra pluggen på ifm. service – en kjent svakhet på disse syklene...) og at en coil og innfestingen til en styrevekt har gjort det samme (trolig forårsaket av for hardt tilskrudd moment med påfølgende gjengskader ifm. ettermontering av varmeholker).
Alt byttet på garanti med leveringstid på deler på under en uke. Veldig bra!