Spørsmål om service og priser

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Relax

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:
Geiroe skrev:Yamalube får du hos en Yamaha forhandler. Sykkelen din har jo vært inne på førstegangsservice, og fått ny olje og filter, og du skal snart inn på 10000 service der du får nytt filter. Tror ikke jeg hadde brydd meg med filterskift nå, bare tappet ut olje, og fylt på ny.
Når det gjelder viskositet, dersom du har tenkt deg en tur nedover Europa, hadde jeg fylt på 20-50 olje før jeg drar, og skiftet igjen når jeg kom hjem til 10-40.
Har kun tenkt til å bevege meg her i Norge i første omgang sommerstid i 5-40 grader.

Så det er bare å gjøre som det står i manualen å kjøpe en Yamalube olje med ønsket viskositet?

Tim bilen så skal det jo i følge manualen være en bestemt kode bak på oljeflasken og t.o.m. et spesielt merke... Er derfor jeg lurer litt da det på en måte virker litt lettvint i forhold :)
Det pleier å stå i manualen som følger sykkelen hvilken viskositet man skal ha ( 10-40 / 5-40 osv) og også spesifikasjon av oljen ( API SF eller API SG osv, eventuelt annet)
Så lenge du finner olje som møter disse spesifikasjonene ( les på flasken) , så er det bra.
Så er det opp til deg videre om du vil ha spesielle merker, syntetisk, halvsynteisk, "Yamaha olje" eller hva du velger. Sykkelen ( Yamaha) krever det ikke om det ikke stå i spesifikasjonen.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Merke har somregel ikke noe å si, men ved å si at du skal bruke deres olje / partners olje, så har de ryggen fri om du skulle hive på dårlig olje som havarerer motoren.
Til XVS 1300 modellene (2011 og opp) anbefaler f.eks Castrol "Power 1 Racing 4T 5W-40".
Har aldri skjønt helt greia med 5W-40 vs. 10W-50 etc. jeg da... bortsett fra temperaturene oljen trives (smører) best i(?)

Er det ikke bare å velge en olje med størst temperatur område da?

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Under normale forhold har det lite for seg å gå over 40 på viskositetsgraden da den takler "normale" arbeidstemperaturer her i Skandinavia og forsåvidt Europa.
Det du må vurdere er hvilken viskositet du ønsker nedover. 10W holder sin egenskap ned til 10 minus, og 15W ned til minus 5 og 20W er ikke egnet til å brukes i minusgrader overhodet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

W i "10W" betyr "winter", og sier noe om viskositeten til oljen når den er kald og tallet etter sier noe om viskositeten når den er varm :)
Lavere tall foran betyr dårligere viskositet i kald temperatur, og vil kun fungere over en gitt temp.
Se charten under for et ca innblikk

Bilde

Tallet etter "winter", varierer egentlig fra motor til motor hva den liker best. KTM sverger f.eks til minst 50, men helst 60 i viskositet på endunkerne sine. Hvorfor vet jeg ikke uten å sette meg til googling i et par timer
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Snikendeugle skrev:W i "10W" betyr "winter", og sier noe om viskositeten til oljen når den er kald og tallet etter sier noe om viskositeten når den er varm :)
Lavere tall foran betyr dårligere viskositet i kald temperatur, og vil kun fungere over en gitt temp.
Se charten under for et ca innblikk

Bilde

Tallet etter "winter", varierer egentlig fra motor til motor hva den liker best. KTM sverger f.eks til minst 50, men helst 60 i viskositet på endunkerne sine. Hvorfor vet jeg ikke uten å sette meg til googling i et par timer
Din framstilling er også korrekt da den er justert etter at syntetoljene gjorde sin innmarsj på markedet mens min tar høyde for hvilke egenskaper gammel mineralolje har. Greit å ha ryggen klar i slike tilfeller :)
Mange endunkere bruker gjerne oljen som kjølevæske og det kan være årsaken til bedre varmeegenskaper.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...
Så hvilken viskositet trenger jeg og hvor får jeg kjøpt Yamalube olje?

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Jeg pleier å oppsøke forhandler, og be om å få olje til min modell. Da bør jeg jo få riktig, og så ser jeg samtidig hva forhandler bruker. På min forrige sykkel, sier selger at eneste brukbare olje til min sykkel er Motorex. Neste gang jeg kommer dit og skal kjøpe olje, sier samme mann at eneste brukbare olje til mitt merke er Motul. Begge gangene sier han at jeg ikke bør bruke noe annet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Det er sant at det ikke koster all verden (hvis man gjør det selv) men det er det jeg nå prøver å finne ut hvordan gjøres :)

I følge instruksjonsboken så står det feks. bare at jeg skal bruke Yamalube olje og at jeg kan velge viskositet ut fra behov...

Kan ikke se at de stedene jeg har vert har hatt Yamalube.... men kan jo være jeg tar feil...
Jeg pleier å oppsøke forhandler, og be om å få olje til min modell. Da bør jeg jo få riktig, og så ser jeg samtidig hva forhandler bruker. På min forrige sykkel, sier selger at eneste brukbare olje til min sykkel er Motorex. Neste gang jeg kommer dit og skal kjøpe olje, sier samme mann at eneste brukbare olje til mitt merke er Motul. Begge gangene sier han at jeg ikke bør bruke noe annet..
Okay, da spør jeg forhandler så er jeg sikker :)

Men trenger også litt olje for smøring av tolmodighet (venter på oppkjøringen til våren...) :)

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:

:)
De har som regel avtaler med oljeleverandører. Både motorfabrikanter og senere distributører har slike avtaler. Selvsagt så vil jo da den oljen dekke motorens behov og spesifikasjoner ( men det vil mange andre og ) Så "anbefaler" de den som de har avtale med. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
SuperMorten skrev:

:)
De har som regel avtaler med oljeleverandører. Både motorfabrikanter og senere distributører har slike avtaler. Selvsagt så vil jo da den oljen dekke motorens behov og spesifikasjoner ( men det vil mange andre og ) Så "anbefaler" de den som de har avtale med. :)
Tror jeg skal lage meg en avtale selv jeg, med disse:
Oljeplattform1_3482175a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Råolje gjør seg nok ikke like bra i motoren 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

I stedet for oljefiltertang, eller kopp til dette, kan du slå ett skrujern/syl igjennom, nokså langt ut på filteret så du ikke treffer bolten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Du har nesten ny sykkel og garanti i flere år ennå.

Da følger du serviceintervallene og får utført service hos et godkjent verksted, fortrinnsvis en merkeforhandler. Da får du også stemplet det i serviceboka. Det er et verdipapir som følger sykkelen, og har stor verdi for deg den dagen du skal selge eller har en reklamasjonssak.

Derfor er det eneste du skal bekymre deg for akkurat nå er hvilket verksted du skal bruke, og når.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ro dere ned nå folkens :scratch

Jeg snakker om oljeskift utenfor intervallene her :-)å

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:Ro dere ned nå folkens :scratch

Jeg snakker om oljeskift utenfor intervallene her :-)å
Og det fixer du selv med hvilken som helst olje som møter spesifikasjonene ;)
End of story!
"Do the right thing"

Svar