Bjerknez skrev:Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Fikk svar på mail fra forhandler i dag og ble anbefalt å bruke Valvoline eller Motul, mineral basert eller delsyntetisk. Viskositeten dem brukte var 10W-40.
Men hva er forskjellen på mineral basert og delsyntetisk i praksis og hva bør jeg velge?
Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kval

Forskjellen på oljene er tilsetningsstoffer, som endrer egenskapene til olja, og selskapene opplyser selvfølgelig ikke hvilke stoffer de tilsetter. Derfor blir det veldig mye synsing om forskjellige oljer. :-)å
I utgangspunktet er det jo samme olja de starter med.
Produsenten anbefaler minimum kvalitet. Det skader ikke å bruke bedre.
Eldre motorer er anbefalt med mineralolje, de har som regel klaringer i motor, som en mineralolje fyller bedre. Syntetisk er tynn, delsyntetisk er litt tjukkere(ikke mye), men det er jo oljens egenskaper til å skape en film mellom delene som er viktig, for at de ikke skal slites ned. Da er det forskjell på når den filmen brytes, hvilket turtall, varme over litt tid osv.
Oljen skal jo også rense motoren, min motor var kjørt på Valvoline, jeg skiftet til Motul 5100 delsynt, jeg hadde vel kjørt ca. 20-30mil på olja, da jeg sugde ut et par liter fordi jeg skulle ta av filteret, og montere oil mod. Olja var allerede full av skit, så det ble igjen litt bunnfall da jeg fylte den på igjen, men olja hadde ihvertfall renset godt, filteret derimot har jo en viktig jobb.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650