Spørsmål om service og priser

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Ro dere ned nå folkens :scratch

Jeg snakker om oljeskift utenfor intervallene her :-)å
Ja det er det jo ingenting i veien for :prf Hvor nødvendig det er kan vel diskuteres, men du gjør neppe noe galt i det.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Geiroe »

Dersom du spør merkeforhandler vet du jo svaret selv, nemlig Yamahalube. :-)å
Du får ikke ført inn noe på servicehefte om du skifter olje på verkstedet utenfor serviceintervallene, de prøver ikke engang å se etter servicehefte, hvis du ikke setter sykkelen inn for service. :[-X
Dette er noe du bør tenke på når du kjøper brukt sykkel. Om forrige eier har skiftet olje hver høst/vår utenom serviceintervall står ikke noe sted, og kan derfor ikke bekreftes. :blae
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av RuneMC »

Vann - lav viskositet
Honning - høy viskositet

Poenget med riktig viskositet er at oljen beveger seg gjennom bestemte rørdimensjoner/ventiler/oljefilter og rundt omkring inne i motoren slik at delene får smøringen de skal ha. For tyktflytende og det kan bli for mye motstand i sirkulasjonen. For tyntflytende og oljen kan renne for fort bort fra delene som skal smøres istedenfor å lage en smørende hinne, osv... Ikke vet jeg alle detaljer, men det vet de som har designet motoren - så bruk den viskositeten som produsenten anbefaler for din motor.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Epylypzon »

Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Fikk svar på mail fra forhandler i dag og ble anbefalt å bruke Valvoline eller Motul, mineral basert eller delsyntetisk. Viskositeten dem brukte var 10W-40.

Men hva er forskjellen på mineral basert og delsyntetisk i praksis og hva bør jeg velge?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev:
Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
Fikk svar på mail fra forhandler i dag og ble anbefalt å bruke Valvoline eller Motul, mineral basert eller delsyntetisk. Viskositeten dem brukte var 10W-40.

Men hva er forskjellen på mineral basert og delsyntetisk i praksis og hva bør jeg velge?
Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kval :scratch
Forskjellen på oljene er tilsetningsstoffer, som endrer egenskapene til olja, og selskapene opplyser selvfølgelig ikke hvilke stoffer de tilsetter. Derfor blir det veldig mye synsing om forskjellige oljer. :-)å
I utgangspunktet er det jo samme olja de starter med.
Produsenten anbefaler minimum kvalitet. Det skader ikke å bruke bedre.
Eldre motorer er anbefalt med mineralolje, de har som regel klaringer i motor, som en mineralolje fyller bedre. Syntetisk er tynn, delsyntetisk er litt tjukkere(ikke mye), men det er jo oljens egenskaper til å skape en film mellom delene som er viktig, for at de ikke skal slites ned. Da er det forskjell på når den filmen brytes, hvilket turtall, varme over litt tid osv.
Oljen skal jo også rense motoren, min motor var kjørt på Valvoline, jeg skiftet til Motul 5100 delsynt, jeg hadde vel kjørt ca. 20-30mil på olja, da jeg sugde ut et par liter fordi jeg skulle ta av filteret, og montere oil mod. Olja var allerede full av skit, så det ble igjen litt bunnfall da jeg fylte den på igjen, men olja hadde ihvertfall renset godt, filteret derimot har jo en viktig jobb.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Intruder »

Epylypzon skrev:Hos min forhandler fyller dem Castrol når den er inne til service. Når jeg kjøper olje for å selv bytter mellom intervalene så får jeg Motul.
En ny hedmarking på MC-sida , velkommen...hedmarkinger øker nivået her...med unntak av meg og en i Heradsbygden og dama hass.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kval :scratch
Ikke rart man blir frustrert når alle man spør svarer forskjellig. Når forhandler og merkeverksted også tilsynelatende sier noe det kan såes tvil om, så blir man jo ikke akkurat noe smartere... :confused

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Snikendeugle »

Konklusjon: fyll på noe gugge, og det funker uansett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av biker7 »

"gugge" med anbefalt viskositet, tut og kjør. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Konklusjon: fyll på noe gugge, og det funker uansett.
Fant noe smørefett i garasjen, prøver det jeg :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Geiroe »

Som du sikkert har skjønt nå, så er det en grunn til at slike oljetråder har en tendens til å bli veeeeldig lange. :mk
Bare søk på olje så får du se, alle har en mening :-)å
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bringisen »

Bjerknez skrev:
Det syns jeg var rart, på en så ny motor som du har, burde det være syntetisk, og bare det beste er godt nok. Castrol Racing 1, er vel anbefalt på Yamaha. Motul 5100 delsynt kjøper jeg til Honda'n, men jeg skal egentlig ha mineral. Valvoline har jo god olje. Valgets kval :scratch
Ikke rart man blir frustrert når alle man spør svarer forskjellig. Når forhandler og merkeverksted også tilsynelatende sier noe det kan såes tvil om, så blir man jo ikke akkurat noe smartere... :confused
Ja dette er rart og en uting.

Når jeg hadde min forrige R1200GS fortalte de at BMW anbefalte mineralolje i Boxermotorene frem til de var gått ca 10.000km. Dette var fordi at disse motorene trengte friksjon ved mineraloljen frem til de var ordentlig innkjørt.
På min forrige F800GS mener jeg å ha fått syntetisk hele tiden.
Så får vi se hva som skjer med den nye boxeren på nyesykkelen.

Det beste tipset er vel å følge instruksjonsmanualen, det er jo tross alt et dokument utstedt fra fabrikken.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev:Som du sikkert har skjønt nå, så er det en grunn til at slike oljetråder har en tendens til å bli veeeeldig lange. :mk
Bare søk på olje så får du se, alle har en mening :-)å
Greit nok det, men at det ikke finnes noen "standarder" hos Yamaha verkesteder virker rart. Virker jo tilsynelatende til at oljen jeg ble anbefalt å bruke kanskje ikke var rettet mot min nyere sykkel? (Les noen poster lenger opp...)

At vi vanlige dødlige har forskjellige meninger er jeg klar over, men til syvende å sist så handler det om å bruke en olje som Yamaha går god for via tredjepart og DER bør vel de svarene jeg får kunne stoles på... ?

Det det ble reagert på lenger opp var at det ble anbefalt mineralsk eller delsyntetisk olje til min sykkel med 10W-40 viskositet. Er det såå rart at jeg ikke bør bruke helsyntetisk olje altså?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av kjellv »

Jeg skjønner ikke helt dette. Yamaha anbefaler i alle fall Yamalube FS4 10W-40 fullsyntetisk til din sykkel i service kalkulatoren. Ingen alternativer. Så hvorfor du har fått anbefalt delsyntetisk vet ikke jeg. Vi hadde ikke gjort det hos oss!

Svar