Bjerknez skrev:Jeg forhørte meg litt med forhandler her om dagen vedrørende hva service etc. koster og når dette bør tas på min Yamaha XVS 1300 2012mod. som har gått 6400km.
Jeg fikk beskjed om at dem anbefalte oljeskift nå FØR motorsykkelen ble satt bort til kr. 2.000,- samt en 10.000 service til sommeren som kostet 3.000,- Altså 5.000,- til sammen.
Så spurte jeg om jeg kunne vente med all service til sommeren og ta 10.000 servic'en på våren til 3.000,- som også medbefatter oljeskift. Det kunne jeg gjøre men det var ikke anbefalt...
Jeg sparer jo 2.000,- på å gjøre det slik og det er akkurat den summen et nytt dekk med montering koster også.
Er det så farlig om sykkelen blir stående over vinteren med nåværende olje?
2000 for olje- og filterskift høres "borti staur og vegger" dyrt ut. Til sammenlikning kan jeg nevne at jeg i sommer hadde 12 000 km service på
min Kawasaki 250R. Det er en såkalt "storservice" der det er mange sjekkpunkter, og som også inkluderer skifte av olje, filter og tennplugger.
Regninga fra merkeverksted kom på 1942.65 NOK.
For noen få år siden betalte jeg rundt 450 NOK for skifte av olje- og filter på en Opel, på merkeverksted. Jeg har et par 4-sylindrede sykler jeg skifter
olje- og filter på selv. Da kommer det på rundt 300 kr i olje- og filter. Jobben gjør jeg selv på under en halvtime.