Spørsmål om service og priser

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Spørsmål om service og priser

Legg inn av gorbys »

Mineral=bra
Delsynt=bedre
Syntetisk=best

Og bytter man olje en gang i året eller hver 5000 så er mineral og delsynt bra nok. Sålenge du fyller olje som oppfyller de kravene som står i instruksjonsboken din så trenger du ikke bekymre deg...
Og står det ikke spesifisert type men bare viskositet så kommer det an på hva du har lyst å koste på sykkelen din, se hva jeg skrev først ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

gorbys skrev:Mineral=bra
Delsynt=bedre
Syntetisk=best

Og bytter man olje en gang i året eller hver 5000 så er mineral og delsynt bra nok. Sålenge du fyller olje som oppfyller de kravene som står i instruksjonsboken din så trenger du ikke bekymre deg...
Og står det ikke spesifisert type men bare viskositet så kommer det an på hva du har lyst å koste på sykkelen din, se hva jeg skrev først ;-)
Fikk nettopp en bektreftelse fra forhandler nå angående hva jeg burde velge av mineral og delsyntetisk olje til min 2012 Yamaha XVS 1300A med 6.500km. på telleren og da svarte han at jeg burde bruke mineralolje...

Greit nok det, hvis det er det som anbefales, men det er jo stikk i strid med hva de fleste her inne mener...

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Jeg har null peiling på olje, men har søkt en del det siste halvåret i forbindelse med innkjøring osv.

Mitt inntrykk da har vært mineral olje ved innkjøring og syntetisk etter.

Siden jeg kjøper en "bolt" til våren har jeg vært mye innom http://www.yamahastarbolt.com" onclick="window.open(this.href);return false; og dratt mye nytte av erfaringer derfra, kanskje finnes det et eget stort form for din sykkel og? Jeg liker godt å bruke erfaringer fra en stor bruker base :-)

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Mineralolje er naturlig olje som er pumpet opp og som får minimal etterbehandling. Kan derfor ha endel variasjon i kvalitet. Fordelen er at den er billig.
Syntetisk olje designes og lages i raffinaderier (lange oljemolekyl bygges opp i "laboratoriet" slik at det får nøyaktige egenskaper).

Mineralolje brukes gjerne de første oljeskiftene fordi det fungerer som en fin slipepasta slik at stempler og slikt får den siste poleringen. Ulempen med mineralolje er at den over tid vil kunne brytes ned raskere osv, men om dette har noe å si i praksis når oljen byttes så ofte som hver 6000 km er lite trolig.

Syntetisk holder også bedre under ekstrem forhold - og fikk f.eks. sitt gjennomslag under andre verdenskrig da flymotorer gikk istykker med mineralolje - ergo fant man opp noe bedre, nemlig syntetisk olje.

Motorer: Motorer kan være designet for å tåle dårlig olje og da kan mineralolje være godt nok.
Sist redigert av RuneMC den 30 sep 2013, 12:31, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:Mineralolje er naturlig olje som er pumpet opp og som får minimal etterbehandling. Kan derfor ha endel variasjon i kvalitet. Fordelen er at den er billig.
Syntetisk olje designes og lages i raffinaderier (lange oljemolekyl bygges opp i "laboratoriet" slik at det får nøyaktige egenskaper).

Mineralolje brukes gjerne de første oljeskiftene fordi det fungerer som en fin slipepasta slik at stempler og slikt får den diste poleringen. Ulempen med mineralolje er at den over tid vil kunne brytes ned raskere osv, men om dette har noe å si i praksis når oljen byttes så ofte som hver 6000 km er lite trolig.

Syntetisk holder også bedre under ekstrem forhold - og fikk f.eks. sitt gjennomslag under andre verdenskrig da flymotorer gikk istykker med mineralolje - ergo fant man opp noe bedre, nemlig syntetisk olje.

Motorer: Motorer kan være designet for å tåle dårlig olje og da kan mineralolje være godt nok.
Høres logisk ut dette RuneMC...

Men min sykkel skal ha oljeskift hver 10.000km. da eller hvert år (Det som dukker opp først) og ikke hver 6.000km.
Tror jeg får dra til en forhandler i nærheten av meg og snakke litt med dem angående dette slik at jeg fåår et mer begrunnet svar. jeg har ikke akkurat fått intrykk av at de koser seg med å skrive lange forklarende mailer i retur og det blir liksom bare noen korte linjer.

Får se om jeg får tid i dag etter jobb :)

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Jeg forhørte meg litt med forhandler her om dagen vedrørende hva service etc. koster og når dette bør tas på min Yamaha XVS 1300 2012mod. som har gått 6400km.

Jeg fikk beskjed om at dem anbefalte oljeskift nå FØR motorsykkelen ble satt bort til kr. 2.000,- samt en 10.000 service til sommeren som kostet 3.000,- Altså 5.000,- til sammen.
Så spurte jeg om jeg kunne vente med all service til sommeren og ta 10.000 servic'en på våren til 3.000,- som også medbefatter oljeskift. Det kunne jeg gjøre men det var ikke anbefalt...

Jeg sparer jo 2.000,- på å gjøre det slik og det er akkurat den summen et nytt dekk med montering koster også.

Er det så farlig om sykkelen blir stående over vinteren med nåværende olje?
2000 for olje- og filterskift høres "borti staur og vegger" dyrt ut. Til sammenlikning kan jeg nevne at jeg i sommer hadde 12 000 km service på
min Kawasaki 250R. Det er en såkalt "storservice" der det er mange sjekkpunkter, og som også inkluderer skifte av olje, filter og tennplugger.
Regninga fra merkeverksted kom på 1942.65 NOK.
For noen få år siden betalte jeg rundt 450 NOK for skifte av olje- og filter på en Opel, på merkeverksted. Jeg har et par 4-sylindrede sykler jeg skifter
olje- og filter på selv. Da kommer det på rundt 300 kr i olje- og filter. Jobben gjør jeg selv på under en halvtime.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Det varierer vel litt på prisen på olje og filter, men ikke mye. Jeg betalte nå 135,- for oljefilter på merkeverksted til Honda'n. Husker ikke hvor mye jeg betalte til XJ900 i vår, men olja kom på litt over 800.-, så havnet på ca. 1000.- med ny kobberpakning, og da kommer jo arbeidet i tillegg. Tror ikke du havner så langt unna 2000,- med helsynt olje, og arbeid. Dyrt men sånn er det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

På verksted får du bare svar etter hva de har lyst til å selge deg.Kan anbefale Eni/Agip,Motul og Castrol olje.Delsynt eller syntetisk.2000 for kun et oljeskift hørtes ganske mye ut ja men du kan bruke hvilket som helst godkjent verksted til å fylle ut serviceboka og beholde garantien.
Jeg har betalt ca 300 for oljeskift og filter på Pegaso650 og rett under tusenlappen på zx12r og der måtte de løsne på bunnen av kåpa hvis jeg ikke husker helt feil.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar