Kjøring om høsten er nesten "magisk".
Fargene er facinerende og vakre, luften er friskere slik at man virkelig føler seg ute i naturen og ikke innestengt i et bur.
For meg blir det automatisk mer turer på svingete avsidiges landeveier på høsten, enn om sommeren. Det er også kjøligere, som gjør at det litt mindre ubehagelig før man kommer seg igang. (man "dør" ikke av varme pga kjøreutstyr før man får rigget seg til og kommet opp i hastighet).
Men det har også sine momenter nye sjåfører bør være ekstra obs på. Som nevnt lengre oppe, så kan våt asfalt med blader på være sleipt å kjøre på, og man kan fort få seg en ubehagelig opplevelse om enn ikke er varsom. Selv kjører jeg bevist mer forsiktig når det er vått og løv på asfalten enn der det er bart.
Lav sol er for de fleste et problem, som også finnes mange botmidler for. Elektrikkertap er nevnt, selv bikker jeg hodet litt mer ned mot magen og løfter blikket litt mer opp, slik at hjelmkanten blir den ekstra solbremmen jeg trenger. Dette var tidligere da jeg hadde klart klass, nå har jeg sort/sotet visir, og selv om solen er skarp, går det fremdeles greit. (større problem i tuneller dog).
Som bringer meg til neste ting på lista... For meg er overgangen mellom skarp høst sol og mørke tuneller mer merkbar nå på høsten, kanskje bare en inbildning? Men jeg føler dog at det tar lengre tid før synet tilpasser seg det mørke i tunellen.
Elg er jo nevnt som et fare moment, men elg eller ikke, man skal jo kunne stoppe for uante farer gjennom hele året. Dog, de er da mer frekvente om høsten enn om varmeste sommer